Fra katastrofe til suksess på to år

I år har Land Rover og Range Rover økt salget med 663 prosent.

FORNØYD: Salgsdirektør for Land Rover og Range Rover i Norge, Rune Pedersen, opplever stor vekst. Her er han foran ur-bilen til konsernet, en Land Rover Defender. Alle utgavene av dagens suksessmodell, Evoque, var utlånt, og kunne derfor ikke være til stede på bildet.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

For drøyt to år siden solgte Land Rover nesten ikke biler, men i fjor snudde det:

- I starten følte vi at det ikke kom nok biler. Produksjonskapasiteten i starten begrenset oss, sier Rune Pedersen, salgsdirektør for Range Rover og Land Rover i Norge til E24.

Det var da Evoque-modellen ble introdusert i fjor at interessen økte.

På denne tiden i fjor var det nybilregistrert 71 Land Rover og Range Rover personbiler i Norge, tallet for i år er 542, en økning på 663 prosent.

Det aller meste takket være de 478 Evoque-ene som er registrert. En bil som ikke erstattet noen av de eksisterende modellene til merket, men som kom i tillegg. En liten suv, med et spesielt utseende, som fort har funnet sin egen nisje.

Les også: Test av: Range Rover Evoque SD4

- Evoque faller egentlig litt mellom andre biler. En bil man kjøper til tross for plassen innvendig, i stedet for på grunn av plassen. Den er på størrelse med en BMW X1, men appellerer til X3-kundene. sier Pedersen.

Ille for kort tid siden

For Land Rover i Norge har det på kort tid gått fra nær katastrofalt, til en solid vekst.

SUKSESSMODELLEN: Range Rover Evoque har siden introduksjonen for ett år siden oppnådd et mangedoblet salg i Norge.

- For to og et halvt år siden var det krise for oss i Norge. Bilia sluttet med Land Rover, og de hadde flere serviceverksteder i stor-Oslo området. I cirka et halvt år var det svært lange ventetider på service og reparasjoner. Kunder måtte ofte vente i 10 uker før de fikk bilene på verksted, en helt håpløs situasjon.

Pedersen sier at de i årsskiftet 2009 og 2010 hadde seks løftebukker i Oslo-området i dag har de 35, og ventetiden på service er en til to uker.

Få ansatte i Norge

Med et, for merket, voldsomt salg er infrastrukturen viktig.

- Vi har de siste tre år byttet ut rundt halvparten av våre forhandlere. De som er med oss videre har kapasitet til å håndtere både økt salg og flere kunder på service. Da blir det bedre økonomi av forhandlervirksomheten, og mer fornøyde kunder, sier Pedersen.

De er bare tre ansatte hos importøren i Norge.

- Totalt sett er vi en ganske stor importør med hovedkontor i Danmark. Der gjøres alle sentrale arbeidsoppgaver av en organisasjon som består av 41 inklusive de Norske og Svenske datterselskapene.

I Sverige og Danmark har de også Jaguar i porteføljen.

Med én modell som drar store deler av lasset, er de samtidig sårbare. Om en trendbil som Evoque holder samme salgsrate i årene som kommer er vanskelig å si.

Et merke som Mitsubishi var i fjor en mega-suksess, særlig på grunn av den da nye ASX-modellen. I år er salget halvert, blant annet på grunn av stadig flere nye konkurrenter.

Les også

Mitsubishi nær halvert siden i fjor

SNART KLAR: Helt mot slutten av 2012 kommer en helt ny utgave av Range Rover. Her fra den offisielle debuten på bilutstillingen i Paris som åpnet forrige helg.

- Jeg har troen på at det volumet vi har nå vil holde seg, med et stabilt salg på rundt 500 Evoque i året. Neste år kommer Porsche med Macan, som kan bli en konkurrent, samtidig så tror jeg den fort kan ta kunder fra de større suvene. Vi ser og at markedet for de større og dyrere suvene, slik som vår Range Rover Sport, som er mer sensitive for nyheter. Der bytter kundene i mye høyere grad mellom merkene når det kommer en ny modell eller motor.

Tror på fremtiden

Pedersen tror og at salget til Evoque gir dem flere ben å stå på. Og trekker frem at salget på Range Rover Sport og har økt det siste året, til tross for at dagens modell snart er klar for utskiftning.

Land Rover skal de neste 4 år bytte ut de andre 5 modellene med helt nye modeller.

- Noe som og er betryggende er at merket går kraftig frem i Europa, i et marked som har falt stort de siste årene. Evoque ble utviklet under finanskrisen, da andre merker var forsiktige, det viser av Tata, våre indiske eiere, tør å satse. Vi går en spennende tid i møte, sier Pedersen.

Les også:

Test av Range Rover Sport

Test av Land Rover Discovery

Bilsalget: Nedgang i september

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Denne modellen kan doble Land Rovers salg i Norge

  2. Dansker overtar Jaguar-importen

  3. Land Rover i 65 år

  4. Range Rover for den prisbevisste

  5. Kongen på veien