Maks moro for pengene

Ford Fiesta ST byr på mengder med kjøreglede til en sympatisk pris. Det kan vi like.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Det er vanskelig å finne noen andre biler på det norske markedet som gir mer moro for pengene enn en Ford Fiesta ST. Noe som er langt enklere er å finne en bil som ser bedre ut, eller har et interiør som virker mer elegant utført.

Fiesta ST er så definitivt en bil som skal oppleves fra førersetet, som for øvrig er perfekte Recaro-sportsseter, med en tett og god girkasse og en veldig kvikk turbomotor på 1,6 liter tverrstilt rett foran føttene.

Det man må se gjennom fingrene med er den helt håpløse mangelen på innvendig design. Eller det er kanskje en designtanke bak det, men den er ikke god. Det fremstår som rotete og billig, til tross for en viss symmetri i plassering av knotter og knapper. Det hele er toppet med en knøttliten skjerm. Her må Ford snart skjerpe seg. De ligger så langt etter rekke av de tyske bilmerkene at bilene deres rett og slett ser ut som de skal koste halvparten.

Intens

Nå gjør heldigvis en Fiesta ST sitt beste til at man skal glemme den innvendige tristessen. For dette er usedvanlig artig bil. Med sitt beskjedne fotavtrykk og 184 hestekrefter gir den en kjøreopplevelse som likner mer på gammeldagse GTI-biler enn noen moderne Golf GTI eller Focus ST kan gi.

Mer bilstoff på E24 BIL

Bilen veier så vidt over ett tonn og har en motor som er intens. Den virker noe lang på første giret, men så fort man får fart på bilen våkner den til liv. Gassresponsen er umiddelbar og med en null til hundre tid på rett under sju sekunder er det en perfekt bil for lek på artige veier.

Jeg hadde mange mil på svingete veier i huttiheita, hvor trafikken i hovedsak besto av sau, og man har det ikke morsommere i en sportsbil som koster fem ganger så mye.

Realistisk

Det er det som er så bra med en bil av denne arten. Den har masse krefter, men på en måte som er dypt forankret i virkeligheten. Man kan dra ut turtallet, få den morsomme lyden fra motoren, angripe svinger og gasse seg ut av den uten å være en gal mann.

På tørr asfalt er grepet imponerende. Den understyrer først om man virkelig ligger i grenselandet mellom elendig sjåfør og ren dumdristighet. Har man en riktig inngang i svingen er det bare å gi jernet ut, det lille man får av hjulspinn forstyrrer ikke sporvalget.

BARSK: En hekkspoiler hører med.

Man trenger heller ikke å bekymre seg over at man har et par tonn som plutselig slipper, med det krasjkurset i fysikk noe sånt medfører.

Flere biltester

Ford har virkelig truffet med denne lille bilen. Den er langt morsommere enn storebror Focus ST, og nesten like sprek til tross for at den har nesten 70 hestekrefter mindre, og enda mer livlig enn Volkswagens Polo GTI.

Ingen bybil

SPORTY: Setene er fra Recaro og gir suveren sidestøtte.

Man må riktignok leve med at den ikke ser så veldig bra ut. Fronten er måpende og det er så definitivt småbiler som har et mer vellykket utseende. Fordelen er at man ikke ser dette når man kjører.

At den er satt opp for frisk kjøring gjør og at komforten er ganske snau. Bykjøring er ikke denne småbilens arena. Der blir den stump, i tillegg biter bremsene kraftig til og sammen med en umiddelbar gassrespons er det ikke så greit å ha en avslappende tur i kø.

Dette glemmes likevel fort når landskapet åpner seg. Jeg tror ikke det er mulig få det morsommere for mindre penger i dagens nybilmarked.

Les også:

Ford og Chrysler med beste salg siden 2007

Dårligste bilsalg i Europa på 23 år

Ford i rute for 2,2 mill. solgte biler

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Peugeot tilbake på GTI-sporet

  2. GTI-utfordrer fra Korea

  3. Stor Mini-moro

  4. Maksimum Mini

  5. Enkel GTI-bil