Mercedes-Benz SLS AMG: BIL: 571 HK med måkevinger til 3 mill.

Kostbare sportsbiler har gjerne en viss effekt på omgivelsene. De er laget for å gå ekstremt fort og for å gjøre et heftig inntrykk. At Mercedes-Benz har vært bevisste på dette, er det ingen tvil om.

VINGEBILEN: Mercedes-Benz SLS AMG er på alle måter en attraksjon.
Publisert:

Uansett hvor man parkerer en SLS AMG popper det opp folk som mister munn og mæle. Stopper man på en bortgjemt rasteplass i huttaheiti, vil det i løpet av sekunder ramle en fyr ut av en busk i nærheten, med mobilkamera som øye.

E24TV: Se video her

Det er rett og slett helt ekstremt hvor mye oppmerksomhet denne bilen er i stand til å skape. Vi parkerte den ved cruisehavna i Oslo, før vi var ute av bilen, så var Akershus festning og Christian Radich glemt av horder i sandaler med sokker i.

Brutal lyd

I fart ser bilen klassisk heftig ut, med et formidabelt panser, en stutt hekk akkompagnert av en direkte brutal V8 lyd.

Melisen på kaka er dørene. De åpner seg oppover, som i den klassiske "måkevingen" fra 50-tallet. Dette er naturligvis utrolig upraktisk, men veldig visuelt fengende.

SLS AMG tar over hierarkitoppen hos Mercedes etter SLR McLaren modellen. Den bilen var satt ut til deres Formel 1 samarbeidspartnere i McLaren, mens den nye bygges av Mercedes egen spesialavdeling AMG.

Retro

Utseende peker både kort bakover, til SLR, med utformingen av luftinntak og selve bilens lay-out, med et enormt panser, og kupeen omtrent over bakakslingen. Videre har den linjer til 300 SLen fra 50-tallet. Fronten, hekken og ikke minst dørene er klare hint til den bilen.

Se også: Mercedes-Benz CL63 AMG

Mens SLR fremsto som vel mye av det meste, rent ut noe vulgær, er formspråket nå langt mer vellykket. Det er ikke mulig å si noe annet enn at bilen ser fet ut. Det er en bil som er fin og spennende fra alle vinkler.

PR

Dørene lar seg forstå ut fra et pr-perspektiv, men er så fjollete at det for meg framstår som noe de kunne ha spart seg for. Samtidig så er det vel slik at nettopp denne løsningen har gjort at bilen har blitt fotografert i et så vanvittig omfang at alle har fått med seg bilen. Dermed er noe av poenget med et slikt kjøretøy oppnådd. Det er en modell som skal selge resten av sortimentet, løfte både Mercedes og AMG merket. Mercedes har god grunn til å frykte et visst gubbeimage, og hva er vel bedre til å rokke ved dette enn en heidundrende sportsbil.

Åle seg inn

På helt korrekt supersportsbil vis er det litt klundrete å komme ned i bilen. Man må åle seg inn, og skulle man være temmelig kort kan det være lurt å ta med seg døren ned i samme moment, ellers blir man i sittende der som en idiot mens man strekker seg etter døren.

Mer bilstoff på E24BIL

I kupeen merker man at bilen er to meter bred. Midtkonsollen er voksen, samtidig er det ikke romslig. Takhøyden er ikke all verden, faktisk er taket bøyd opp slik at man og får plass til toppen av skallen.

Starten er og helt riktig. Bilen fyrer med et skikkelig brak, og man bør lirke ned gasspedalen. Litt uvørn her, og bilen formelig spretter av gårde.

Missil

På landevei er den et buldrende missil. I norsk miljø er den helt avsindig sprek. Den kan flytte deg i tempo som er sjeldent. På mer svingete vei får bilen med seg de voldsomme kreftene og omsetter disse i et massiv veigrep. Bilens bredde og den store avstanden frem til forhjulene krever litt tilvenning, men så begynner man å merke hvor mye bilen tåler. Etter hvert tar man seg i å tenke at det ikke kan være greit når den slipper, for da er hastigheten høy. Bilen er dønn stiv, uten en millimeter krengning, med gasspådrag ut av svingen kjenner man hvordan du nærmest kan styre med rompa. For om det kan se ut som en show-off bil, så er det en virkelig vanvittig bil under det fancy skallet.

Sløvt gir

Den har raske sportsinnstillinger på giret, bilen har en sjutrinns dobbeltclutch girkasse, og ofte er det gøy å styre showet selv. Da er det bare å gå for spakene på rattet, men de var litt skuffende. Skiftene er ikke superkjappe, det var en liten forsinker i systemet, rett og slett ikke så sylskarpe skift som jeg hadde forventet i en bil som dette.

SLS AMG er en ekstremt rask maskin, med sitt knallstive oppsett og umiddelbare gassrespons er det ikke akkurat noen perfekt maskin verken for rolig kjøring eller norsk veistandard, uten at det skal holdes mot bilen. I følge Mercedes er det cirka ti nordmenn som har kjøpt seg en SLS AMG.

Turistattraksjon

Det er en utrolig heftig bil. Som samtidig er en rullende turistattraksjon.

Foran Akershus festning kom det en tysk turist med magetaske og sokker i sandalene, hun lurte på hvilket land bilen var laget i. Til tross for at det er mer enn en Mercedes-stjerne på bilen, var det tydeligvis helt utenkelig for henne at hjemlandet kunne lage noe så heftig og eksotisk.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Andre superbil tester:

Alfa Romeo 8C Competizione

NISSAN GT-R

Ferrari 430 Scuderia

Chevrolet Corvette C6 Lingenfelter

Lamborghini Countach

Porsche Carrera GT

Ferrari 599 GTB Fiorano

Ferrari 612 Scaglietti HGT2

Porsche 997 RUF Turbo

Lamborghini Gallardo

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om