Produksjonsstans for«Årets bil» - selger for dårlig

Chevrolet Volt er teknisk banebrytende, uten at det får folk til å løpe ned til forhandlerne.

FØRSTE MANN: Chevrolet Volt er den første plug-in hybriden på markedet og dette er den første som kom til Norge. I fjor sommer.
Publisert: Publisert:

Mandag ble General Motors-produktet Chevrolet Volt/Opel Ampera kåret til «Årets Bil 2012» i Europa, samtidig skrur Chevrolet fabrikken ned produksjonstempoet.

Den skal ikke ha nådd sitt salgsmål, ifølge Automotive News, og i stedet for å sette ned prisen på bilen, så velger de å lage færre.

Modent produkt

Chevrolet Volt og Opel Ampera er så å si den samme bilen, med henholdsvis det amerikanske og det europeiske markedet som hovedfokus.

- Volt/Ampera tilbyr et modent produkt, etter år med utvikling og perfeksjonering av General Motors, og er det første eksemplet på et elektrisk kjøretøy med utvidet rekkevidde, sier Årets Bil-juryen i sin begrunnelse.

Test av Chevrolet Volt

Bilen er en plug-in hybrid, en ladbar hybridbil. I tillegg hjelper forbrenningsmotoren til med å lade den elektriske enheten. Bilen kan kjøre seks mil rent elektrisk, når batteriet er tomt slår en 1,4 liters bensinmotor inn.

Det ser ikke ut til å være nok for det amerikanske publikummet.

Planen er la produksjonen stå i fem uker, fra 19. mars til 23. april. Dette skjer etter at produksjonen hadde tatt en julepause frem til 6. februar.

Når ikke målet

TEKNO: Grafikken i bilen skal hjelpe sjåføren til å mest mulig ut av drivstoffet.

Målet i år var å levere 45.000 Volt i USA, men til tross for en tredobling av salget i februar i forhold til året før, stoppet det på 1.023.

I 2011 håpet General Motors å selge 10.000 Volt, men endte på 7.671.

Mer bilstoff på E24 BIL

Noe av grunnen til de sviktende salget skal være at det i høst var en lang etterforsking om bilene kunne ta fyr.

- Til tross for at vi fylte Volt-en med det aller nyeste sikkerhetsutstyret, konstruerte vi den ikke til å bli en politisk «punching bag.» Og det har Volt beklageligvis har blitt, sa administrerende direktør Dan Akerson under høringen om brannfaren i Volt i Januar.

For dyr

Selv med stigende bensinpriser i USA, er det flere som mener at Volt rett og slett er for dyr. Listeprisen er 31.000 dollar, det gjør at det bare er Corvette-modellen i Chevrolet-sortimentet som er dyrere av personbilene. Mens en bil i tilsvarende størrelse, Chevrolet Cruze, starter på 17.000 dollar.

I Europa sier Opel, i forbindelse med Årets Bil-kåringen, at de har 7.000 ordre på Ampera.

Den starter på 370.000 kroner i Norge. Så langt er det nybilregistrert to Ampera i år og én i fjor. For øvrig er det ikke registrert noen nye Volt.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no