Nytt siffer - kjent formel

4-tallet debuterer på en moderne BMW, og det i en veldig god bil, med litt uklart bruksområde.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

BMW er inne i en prosess der de løfter frem partallet. I en årrekke er det kun sekstallet som har blitt funnet verdig en plass på hekken til en BMW, bortsett fra noen fra år 90-tallet, da åtte hadde en flyktig karriere som GT-bil.

Nå skal partallene representere de litt mer raffinerte utgavene av oddetallene. 6-serien byr på 5-seriens raffinerte coupé, kabriolet og combicoupé søsken, og med 4-serien ser vi for første gang dette tallet.

Dette er naturligvis en bil som slekter sterkt på 3-serien. Først ut er en coupé, uten at det er spesielt revolusjonerende, forrige gang valgte de å kalle tilsvarende modell 3-serie coupé.

Utseendemessig følger denne bilen i samme gate. En 3-serie med to dører og en mer elegant taklinje. Men i virkeligheten er det større forskjeller enn som så. Visstnok er det kun en karosseridel som er lik, panseret.

Ultimate utgaven

Det er og andre, ikke visuelle, forskjeller. Den har et lavere tyngdepunkt, lengre akselavstand og bredere sporvidde. Noe som gir bilen enda bedre kjøreegenskaper enn 3-serien, som fra før av er klasseledende i så henseende.

Mer bilstoff på E24 BIL

Og av 4-serie utgavene som er på markedet ved introduksjonen, er modellen her den ultimate, 435i xDrive. Det vil si den eneste med seks sylindret motor, den yter 306 hestekrefter som skal finne veien til asfalten via trekk på alle fire hjul.

Rent historisk er det noe veldig riktig med en rekkesekser i en BMW, og med dagens utvikling blir dette mer og mer sjeldent. Lydmessig gir det og noe helt annet enn de firesylindrete, men potensialet her er ikke tatt særlig langt. Den har ingen effekter som skal gi mer potent lyd, og motoren føles først som en lett skuffelse der den sømløst arbeider seg fremover.

Men det er helt til man dobbeltsjekker med speedometeret. For det er en seriøst rask maskin, null til hundre går unna på 4,9 sekunder. Det gjøres helt uten fakter. Den leverer massivt med krefter på et overraskende lineært vis med tanke på at motoren har én stor turbo.

Ikke M-bil

Det som er et viktig poeng er at dette ikke er en M-bil, M4 kommer om ikke lenge, også den med seks sylindre og turbo, og det er den som skal være 4-seriens hooligan. 435i skal være langt mer nedtonet, samtidig er det få biler som er sprekere. Et mer distingvert valg, trolig med større evner i komfortabel retning.

Test av BMW M135i

Her har BMW truffet veldig bra. Underveis hadde vi den på en lengre E18-tur, og der er den en formidabel milsluker. Riktig nok er det betydelig mer støy i kupeen enn i storebror 5-serie, men komforten og ergonomien bak rattet gjør en lang tur til en lek.

Smetter man inn på en mer svingete og utfordrende vei våkner og de sportslige egenskapene. Den er enda bedre enn 3-serien. Der den i siste generasjon er en vellykket blanding av komfortabel og sportslig, har de med 4-serien beholdt komforten og påført modellen ytterligere sportslige evner.

Flere biltester

Styrefølelsen er bra og understyring er ikke på menyen i det hele tatt. Den tar svinger flatt og man kan sette bilen perfekt og motoren har store krefter med maks dreiemoment, 400 newtonmeter, fra 1200 omdreininger og full effekt ved 5800. Her kan man lett ligge ett gir feil uten at det gjør stort.

Selvtillit

Veigrepet gir sjåføren selvtillit. Innenfor fornuftige rammer er det knapt mulig å få den til å gjøre noe som ikke føles veldig kontrollert. Med firehjulstrekk er det heller ingen sjanse til å få hekken til å slenge ut. 435i xDrive er en bil med stålkontroll.

Skal man ha en mer leken bil må man se etter en annen type sportsbil, eller vente på M4.

KJØREMASKIN: BMWs nye 4-serie har en veldig god blanding av komfort og sportslighet. Ikke minst i 435i-utgave.

Ole Martin Skaug

Som en moderne sportsbil, med bra plass, er det vanskelig å komme forbi denne bilen. Det er og noe kult med en så pass rolig utseende bil med så store krefter. Litt Usain Bolt i pensko.

Det er bare ett område som er uklart med denne bilen og 4-serien generelt, hvem er det som skal kjøpe en slik bil? Den er slett ikke så elegant at det i seg selv er et godt nok argument i forhold til en tilsvarende 3-serie stasjonsvogn, som er langt mer praktisk. De store dørene er ikke særlig fikse i parkeringshus og plassen bak blir noe redusert i høyden med takutformingen. Og så mye bedre er ikke 4-serien på veien.

En 335i xDrive Touring koster 30.000 mindre, jeg ville heller valgt den.

Les også:

  • Test av BMW 320d Sedan
  • Test av BMW 320i xDrive Touring
  • Test av BMW 320i XDrive GT

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Oversett godbit

  2. Klassens peneste

  3. Har én megastor hake

  4. Annonsørinnhold

  5. Mega-suv - bedre enn en stasjonvogn?

  6. Luksuriøs kraftpakke fra Mercedes