Netflix-sjefen: - Norge er et fantastisk marked

Den amerikanske TV- og filmgiganten har fått øynene opp for norsk TV og film.

  • Jon Herland (foto)
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

Onsdag lanserte Netflix streaming-tjenesten sin i Norge, og i den anledning tok selskapets toppsjefer turen hele veien fra California for å besøke Norden.

Toppsjef Reed Hastings synes Norge er et «fantastisk marked».

- Alle har jo bredbånd her! Det virker som nordmenn er født med ski på beina og en smarttelefon i hånden, sier en fornøyd Hastings til E24.

Vil ha mer norsk

Netflix sin inntreden på det norske markedet kan bety penger i kassen for norske film- og TV-produsenter.

Selskapet har allerede bestilt en ny sesong av seersuksessen Lilyhammer og har distribuert Jul i Blåfjell ut i Europa.

Netflix har en strategi om å tilby stadig mer egenprodusert innhold, og de vurderer nå seriøst å bestille mer norsk innhold.

- Vi skal bli en global aktør uansett hva de andre i bransjen gjør, sier Netflixs innkjøpssjef, Ted Sarandos, til E24.

Sarandos sier at utover det som lisensieres av norsk og utenlandsk innhold vil han følge nøye med på hva nordmenn etterspør, og levere deretter.

Før de tre toppene drar videre på sin Norden-turné, skal de ha et møte med norsk TV- og filmbransje onsdag kveld.

Norge ut i verden

Netflix vil ikke bare kjøpe norsk innhold, de vil også distribuere Norge og Norden ut i verden.

- Lilyhammer har vært en stor suksess for oss i USA, og masse europeere har fått øynene opp for Jul i Blåfjell-serien sier Ted Sarandos.

Han nevner i tillegg den danske serien Klovn og andre skandinaviske produksjoner som Netflix har valgt å distribuere.

Sarandos mener konkurransen med Viasats Viaplay og de tradisjonelle norske distributørene gagner norsk film- og TV-bransje.

- Konkurransen er kjempebra for norske produsenter av filmer og serier fordi vi bidrar til å by opp prisene, sier Sarandos.

Ifølge innkjøpssjefen har både NRK og TV 2 vært veldig åpne for å diskutere distribusjon av deres innhold via tjenesten.

- Postiv, men realistisk

- Vi er ekstremt positive til at Netflix kommer inn, men er samtidige realistiske, sier Trond Kvernstrøm, administrerende direktør hos film- og TV-produsenten Monster.

Han tror det stadig økende antallet plattformer og kanaler vil skape behov for mer innhold. Samtidig peker han på at det ofte tar tid før dette resulterer i rene inntekter.

- Vi kan hvertall håpe det vil komme noen kroner inn i bransjen, men det vil nok ikke renne inn, sier han.

Han forteller at kanaler som Max, TV 2 Zebra, voksenkanalen Vox og andre har kjøpt utenlandsk innhold i begynnelsen, men at de med tiden gjerne vil ha mer norskt å by på.

- Et taktskifte i Hollywood

- Et fantastisk marked: Netflix-sjef Reed Hastings er svært begeistret for Norge. - Det virker jo som nordmenn er født med ski på beina og smarttelfonen i hånden, sier Hastings.

Netflix-sjef Hastings forteller at internett-TV allerede har forandret måten man ser på TV.

- Når vi legger ut en TV-serie hos oss legger vi ut alle episodene. Hos HBO får du én times underholdning og syv dagers venting, sier Netflix sin innkjøpssjef med et stikk til konkurrenten som snart er på plass i Norge.

Mange norske film- og TV-fans klager ofte over at det kan ta lang fra filmer og serier er tilgjengelig i andre land før de kommer til Norge.

Ted Sarandos mener problemet er at at selv om internett er globalt så behandles det ofte som noe regionalt.

- Jeg vil alikevel si at det er et taktskifte på gang i Hollywood. Men husk at det er en kultur der som er over 60 år gammel som vi prøver å bøye på, sier han.

En av eksemplene han gir på et tunggrodd byråkrati er at mange norske distributører kun har lov til å vise innhold på norsk språk.

- Dermed kan ikke brukeren fjerne den norske teksten på filmene hos oss. Vi jobber jo for at kundene skal velge å se innholdet vårt akkurat som de vil, sier Sarandos.

Sarandos lover likevel at Netflix vil doble antallet tiltler tilgjengelig i Norge innen et år.

I tillegg til en ny sesong av Lilyhammer har Netflix flere egenproduksjoner på gang. House of Cards, Arrested Development og Horror Grove er bare begynnelsen skal vi tro Sarandos.

Brukerne er prøvekaniner

Neil Hunt er produktansvarlig hos Netflix og leder utviklingen av den tekniske plattformen.

I tillegg til å finne ut hvordan man hele tiden leverer video i god kvalitet til 30 millioner brukere verden over, prøver Hunt og teamet hans å forbedre brukeropplevelsen.

Dette gjør han ved å eksperimentere med brukerne sine uten at de vet det.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

TEKNIKEREN: Neil Hunt er produktansvarlig hos Netflix, og har et team rundt seg som hele tiden jobber med å sende ut video på nettet i høyere kvalitet og mer effektivt enn før.

- Vi gjør ofte små eller litt større endringer for rundt en halv million brukere. Så ser vi hvordan de reagerer, enten ved at de ser mer eller mindre, eller om de ser andre ting enn før eller klager til oss, sier Hunt.

- Hvorfor gjør dere dette uten å si det til brukerne?

- Vi kan ikke fortelle dem det, for det ødelegger testen, sier Hunt.

Han endrer på alt fra brukergrensesnittet, til designet og små funksjoner og effekter. Testene varer alt fra en uke til et halvt år.

- Dette gjør at vi lærer bedre enn konkurrentene hva brukerne vil ha, sier Hunt.

Les også

Netflix og HBO kan sprenge nettetNetflix lanseres i Norge i dagSamsung + HBO = sant

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Slik skal Netflix kapre flere abonnenter i 2015

  2. Ny TV-gigant lanseresi Norge i dag

  3. Netflix vil investere i mer innhold

  4. Nå vil han lage spillefilmer

  5. Betalt innhold

    Historien om hvordan Netflix har revolusjonert TV for alltid