Norsk Journalistlag: - Mediene er vikarverstinger
Antallet midlertidig ansatte i mediebransjen er dobbelt så høyt som ellers i næringslivet, mener Norsk Journalistlag. Nå varsler de kamp mot Dagbladet, VG, Aftenposten og NRK.
Ifølge Norsk Journalistlag (NJ) bruker mediebransjen dobbelt så mange midlertidige til å utføre planlagte oppgaver, sammenlignet med samtlige andre bransjer. Det er en trend de vil til livs. Nå intensiverer de kampen mot midlertidige ansettelser.
- Vi har sett at bruken av midlertidige har økt. Vi må finne ut hvorfor, og så må vi jobbe for å redusere bruken, sier Mari Torsdotter Hauge, selv tilkallingsvikar i Aftenposten, og leder for NJs midlertidigutvalg.
Over grensen
Ifølge henne er andelene midlertidige i mediebransjen mellom 15 og 20 prosent. Ellers i næringslivet er normalen åtte prosent.
- Vi ser arbeidsgivere som beveger seg opp mot, og over, grensen som er lagt i arbeidsmiljøloven. Hvis vi får viljen vår vil man i fremtiden gå kortere tid før man får fast jobb, sier hun.
Sjefredaktør i Dagbladet, Lars Helle, mener fagforeningskampen bringer lite nytt med seg, og tviler på at effekten av en kampanje blir som ønsket.
- Jeg tror ikke det blir store endringer. Det er naivt å tro at det blir et renn av faste ansettelser slik bransjen er nå. Tvert imot, det kan føre til at nåløyet for å få en journalistjobb blir enda trangere, sier Helle til VG.
Uorganiserte
En av utfordringene for NJ er at stadig færre unge journalister velger å bli medlem hos fagforeningen.
- Det kan være et signal om at de ikke er klar over hvor viktig det er å ha en klubb og tillitsvalgte i ryggen for å skaffe seg lovlige, anstendige og fornuftige arbeidsvilkår, sier nestleder Thomas Spence i NJ.
Sjekk flere mediesaker på E24 Media