VGs iPad-utgave gratis først

VG vil lokke brukere til sin iPad-versjon med en gratis prøveperiode.

TIL HØSTEN: VG vil lansere sin iPad-utgave i løpet av høsten. Her ser vi redaktør Bjørn Unnersaker i PC World Norge og Macworld.no som leser dagens nettutgave av VG på sin iPad.
Publisert:

Lanseringen av VGs iPad-utgave nærmer seg. Ledelsen i avisen har tidligere signalisert at utgaven kan være klar allerede i september, men nå ser det ut som brukerne av det populære surfebrett må vente litt til.

- Vi vil forhåpentligvis ha en beta-beta-betaversjon klar i slutten av oktober, sa administrerende direktør Torry Pedersen da han fredag deltok på presentasjonen av kvartalsresultatet til Schibsted.

Med et stadig dalende opplag er presset økende på ledelsen i VG for å finne alternative produkter de kan ta betalt for.

Les også: Bekymret for VG-salget

Ifølge Pedersen vil iPad-utgaven av VG være en mellomting mellom dagens avisutgave og dagens nettutgave.

- Det blir et digitalt produkt med mye bilder og video. Vi håper at det ikke er noen som har laget maken til den vi har.

Abonnement

Planen er å selge utgaven gjennom en abonnementsordning, men leserne skal først få en gratis prøvesmak. Hva prisen blir når prøveperioden er over, er ennå ikke avgjort.

- Vi jobber med prisspørsmålet og får hjelp fra selskaper som har kompetanse på prissetting, sier Pedersen til E24.

Innholdet i iPad-utgaven skal settes sammen av redaksjonelt innhold avishuset allerede produserer.

- Vi har jo tilgang til mye redaksjonelt materiale. Det vil derfor dreie seg om å pakke inn og sammenholde innholdet fra dagens papirutgave og nettutgave pluss andre kilder vi har tilgang til.

Innholdet i iPad-versjonen kan ifølge Pedersen også få en annen profil en dagens papirutgave.

- Vi har for eksempel gjennom vårt eierskap i E24 tilgang til mye mer økonomistoff enn det vi bruker i dagens avis. Det kan jo hende at vi på iPad kan ha en økonomidekning om morgenen som er tyngre enn den er i dag, sier Pedersen.

VG-direktøren sier det så langt ikke er aktuelt å øke bemanningen i forbindelse med iPad-utgivelsen.

- Det vil kreve mannskapsressurser å lage dette, men vi må klare å fordele arbeidsoppgavene på et eller annet vis med dagens ressurser.

Vil ikke stresse

Pedersen sier han ikke ønsker å stresse lanseringen av iPad-utgaven.

- Dette er et krevende arbeid. Og om vi lanserer den ene eller andre uken er ikke det som avgjør dette slaget.

Sjekk E24 Media

Publisert: