Slår sammen VirtualWorks og Ayfie: Satser på børsnotert tekstanalyse i år

Det norske teknologiselskapet VirtualWorks slår nå sammen tjenestene sine og endrer navn til Ayfie Group. Selskapet som leverer søk- og tekstanalyse til bedrifter frykter ikke at Google skal skyve dem ut på sidelinjen med det første.

VIL PÅ BØRS: Konsernsjef Erik Baklid i Ayfie Group

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

Siden oppstarten i 2009 og etter et oppkjøp i 2014 har VirtualWorks operert med to merkenavn og forretningsområder. Nå samler selskapet seg under navnet Ayfie Group og sikter mot en børsnotering i løpet av året.

Allerede i fjor flyttet de morselskapet i konsernet «hjem» til Norge fra den tidligere basen i Ft. Lauderdale i Florida.

Utviklingsavdelingen er nå ledet fra München, og konsernsjef Erik Baklid sier til E24 at det faktisk er rimeligere og enklere å skaffe utviklere og programmere i Tyskland enn USA i disse dager.

Selskapets kontorer i New York, Florida og Washington DC vil sammen med kontorene i Sverige, Norge og Tyskland stå for salgsarbeidet.

Med sine rundt 50 ansatte sikter selskapet nå mot toppen av markedet i sitt segment. Selskapet startet i 2009 med å bygge opp en søkeløsning for bedrifter, og etter et oppkjøp i 2016 lanserte de i 2017 Ayfie, som er et system for avansert tekstanalyse.

Ettersom stadig flere bedrifter etterspør disse to tjeneste sammen, slår de også forretningsområdene sammen.

– Vi ønsker å hjelpe bedrifter til å ta kloke beslutninger basert på all informasjonen de faktisk sitter på. Det er jo beregnet at 90 prosent av all data i verden er generert de siste tre årene, men det mange kanskje ikke har fått med seg er at 95 prosent av denne dataen er ustrukturert. Det er interessant for oss, sier konsernsjef Erik Baklid.

Tråler gjennom advokatmat

Mens privatpersoner som oftest bruker søkemotorer til å lete etter informasjon på internett eller sosiale medier, trenger bedrifter muligheter til å søke gjennom sine egne data.

Sammen med tekstanalysen kan for eksempel et advokatfirma søke opp alle kontrakter over en gitt verdi, eller en bank kan kvalitetssikre enorme mengder lånedokumenter.

VirtualWorks arbeider i USA med å bruke systemet på pasientjournaler.

De leverer også tjenesten til CQ Roll Call, som gjør det mulig for folkevalgte i Washington til å tråle gjennom de endeløse mengdene med dokumenter og lovforslag som sirkulerer i Washington for å finne frem til de dokumentene som er relevante for dem og deres velgere.

– I fjor presenterte vi konseptet på produktet vårt før det var ferdig på en advokatkonferanse i New York og allerede da merket vi en stor interesse, sier Baklid.

For å illustrere hvordan systemet fungerer forteller han om advokatfirmaet Simmons & Simmons i London.

– I et anbud for «due diligence» skulle de gå gjennom 4.500 kontrakter på 30 sider hver i snitt for en kunde. Opprinnelig regnet de at hver advokat rakk over fire kontrakter i timen, men ved å bruke vårt system økte de dette til 12 kontrakter per time for hver advokat. Kostnadene deres for jobben ble 60 prosent lavere, sier Baklid.

Selve søkene og analysen kan enten gjøres lokalt i bedriftens systemer eller i en skyløsning. For hver ny bransje selskapet går inn i, så lager de et eget tilpasset språkbibliotek, men dette er ikke unikt til hver bedrift de selger til. Derfor blir det også mindre og mindre tilpasningsarbeid for hver nye kunde de får i samme bransje.

– I tillegg bruker vi maskinlæring til å løpende oppdatere bibliotekene, sier Baklid.

Systemet støtter i dag alle de vanlige europeiske språkene, og selskapet er nå i gang med å tilpasse det til tegnbaserte språk. Noe av det som har krevd mest ressurser er å gjøre tilkoblingene mellom VirtualWorks’ systemer og de forskjellige IT-systemene i bedriftene for å faktisk få hentet inn og analysert informasjonen.

Men når dette først er gjort, kan de gjenbruke den samme tilkoblingen i andre bedrifter med samme system senere.

Finansdirektør Siw Ødegaard i Ayfie Group

Foto: Marius Lorentzen E24

Frykter ikke Google

Når ordet «søk» er å finne i et selskaps forretningsmodell vil nok mange tenke at Google er en farlig konkurrent.

Erik Baklid mener likevel deres teknologi og tjeneste skiller seg på vesentlige punkter fra det Google, Facebook og andre tilbyr, i tillegg til at de kun er rettet mot bedrifters interne søke- og analysebehov.

– Vi forsto at søkeløsningen vår trengte mer intelligens og derfor kjøpte vi Language Tools. Vi vurderte flere alternativer, men vi konkluderte med at systemer basert på kun maskinlæring ikke fungerer godt hvis man ikke har enorme datamengder tilgjengelig, slik Google og Facebook har, sier han.

– Andre bruker ren maskinlæring der systemet tar ut enkeltord og kjører statistisk analyse på det. Da er treffprosenten langt lavere og man trenger enorme datamengder og tid for å få gode resultater, sier Baklid og fortsetter:

– Vi bruker også maskinlæring, men først senere. I bunn ligger en avansert språkforståelse som er bygget opp basert på årelang forskning. Systemet vårt trekker derfor ut hele setninger. Vår løsning fungerer dermed like godt om den analyserer en kontrakt på 20 sider eller en på 200, sier han.

– Er ikke en Google eller lignende aktører farlige hvis de plutselig setter 1.000 utviklere på jobben for å lage en løsning som dette?

– Det er ikke så enkelt, for vi har et stort forsprang med den forskningen som er gjort på tekstanalyse. Jeg ville vært enig med deg hvis man snakket om en ren søketjeneste, men selv der ser vi fortsatt muligheter, sier han og peker på at store aktører som Microsoft har forlatt dette segmentet.

Konsernsjef Erik Baklid i Ayfie Group viser hvordan analysesystemet deres plukker ut hele setninger i en tekst for å forstå innholdet og meningen i teksten.

Foto: Marius Lorentzen E24

– Og husk at vårt system dekker alle data i bedriften, ikke bare enkelte segment, skyter Ødegaard inn.

VirtualWorks ble startet i 2009 og selve søketjenesten har dermed eksistert i mange år. Produktet ble lansert i 2014 med Statkraft og Storebrand som de første kundene. Per i dag har selskapet over 600 kunder, inkludert Selmer, Skanska og kommuner som Stavanger.

Blant konkurrentene han mener er relevante, nevner Baklid selskapet Brain Space, som driver med tekstanalyse og kunstig intelligens, og IBM som har sitt system for kunstig intelligens kalt Watson.

– Men å bruke Watson koster mye, og vi har ikke opplevd at vi møter IBM som konkurrenter egentlig, sier Baklid.

Håper på børsnotering i år

– I dag er vi et rent programvareselskap, med fokus på recurring revenues (avtaler med faste inntekter, journ.anm.), sier Baklid.

Selskapet meldte nylig at de i fjerde kvartal sikret seg kontrakter verdt totalt 43 millioner kroner, og som selskapet regner vil gi rundt 13 millioner kroner i årlige inntekter.

– Kundene er ofte med på å dekke deler av utviklingskostnadene, men vi sitter på eierskapet og kontrollen med systemene våre, og det gjør det også mulig at vi har en bruttomargin på over 95 prosent, sier finansdirektør Siw Ødegaard.

Rundt tre fjerdedeler av aksjonærbasen i selskapet er i dag norske aksjonærer, og selskapet sikter mot en børsnotering i Oslo i løpet av året hvis alt går som planlagt:

– Vi har sagt at det trolig vil skje i 2018, men det kan også bli 2019. Det viktigste er at vi leverer som vi skal fremover og at markedet er der, sier Baklid.

– Når vil dere ha en positiv kontantstrøm?

– Det avhenger av hvilken strategi vi velger og hvor fort vi vil vokse, men vi er fullfinansiert fremover, sier Baklid.

– Hva blir omsetningen i 2018 sammenlignet med 2017 tror du?

– Jeg skal ikke si mer enn at vi skal vokse, sier Baklid og smiler.

Les også

Går i strupen på Vipps med ny mobilfaktura

Les også

Brenner penger i høyt tempo

Les også

Vil være ute av Asia i løpet av året