FORNØYD NUMMER TO: Myspace bankes av Facebook

Myspace sin tid som det største nettsamfunnet er forbi, men at Facebook har blitt større bekymrer ikke Myspace.

TAPER TERRENG:MySpace taper kampen om annonsekronene mot Facebook, og må nå kutte kraftig i antall ansatte.

Mark Lennihan
Publisert:

Myspace har lenge kunnet vifte bort Facebook sin framgang gjennom å påpeke at Myspace fortsatt er verdens største sosiale nettverk.

Men ifølge ferske siffer fra analyseselskapet Comscore hadde Facebook flere unike brukere enn Myspace i juni i år, 132 millioner mot 117 millioner.

Trenden er dessuten tydelig: Sammenlignet med ifjor økte Facebook med hele 153 prosent, mens Myspace økte med skarve tre prosent.

Myspace hevder likevel at de ikke lar seg uroe.

- Dette er ikke noe vi fokuserer på i det hele tatt internt. Om man tenker på det er vi egentlig en anne type virksomhet. Vi ser ikke på oss selv som et sosialt verktøy. Myspace er et sted hvor folk oppdager musikk, mennesker og annet innhold. Vårt mål er å bygge videre på vår forretningsmodell, ikke gå i klinsj med de andre, sier Travis Katz, internasjonal direktør i Myspace.

Han mener Facebook, Linkedin og lignende konkurrenter mest er verktøy for å samle sine bekjente og kommunisere med dem, mens Myspace er noe annet. På Myspace bygger brukerne opp sine digitale liv med musikk, bilder, videoer og blogger, hevder Katz.

Vellykket

Myspace sin strategi har vært vellykket. Nettstedet utfordrer bildesiter som Flickr og Picasa og er en soleklar nummer to på videoklipp etter Youtube, men framfor alt har man tatt en stor del av musikkmarkedet.

Ifølge Katz har flere enn fem millioner band og artister profil på Myspace. Antallet ligger ikke an til å bli mindre når Myspace Music lanseres i USA i høst. Gjennom samarbeidet kommer Myspace til å kunne tilby musikk fra tre av de fire største plateselskapene for nedlasting og som gratis streaming, samt salg av ringetoner, merchandise og konsertbilletter.

580 millioner dollar

Mange ble forundret da Rupert Murdochs News Corp bladde opp 580 millioner dollar for Myspace sommeren 2005 - får vi snart se den neste it-boblen?

Men Myspace overbeviste tvilerne og i dag utgjør foretaket grunnmuren i Fox Interactive Media, News Corp sin internett-avdeling. Under det nye eierskapet har Myspace fortsatt å lokke nye brukere og samtidig tjent penger, påpeker Katz.

- Dette markedet begynner så absolutt å modnes litt. Men mange av våre konkurrenter tjener ikke penger, de har ikke en gang forsøkt å gjøre det. Andre har prøvd saker som ikke fungerer. Da Myspace ble lansert fantes det ferdige annonseplasser og en plan for for hvordan de skulle se ut, selv før det fantes annonsører, sier Katz.

Han vil ikke oppgi konkrete siffer, men forteller at han tror de vil nå målet om én milliard dollar i årlige inntekter.

Ifjor omsatte Fox Interactive Media for 850 millioner dollar, hvorav Myspace blant analytikere anses å stå for en overveiende majoritet. Dette er tre ganger så mye som de mest optimistiske vurderingene av Facebooks inntekter.

- Vi vil bygge en stor, holdbar og lønnsom virksomhet. I løpet av høsten tror jeg alle kommer til å se at de ulike delene av nettstedet - fra profilsiden, til bilder og video - kommer til å gjøre store framskritt, sier Travis Katz.

Les også:

Les flere nyheter på E24