Med denne bilen tar hybridsalget av

Hybridbilsalget i Norge har vært tregt, den ventede salgsboomen har ikke skjedd. Det kommer til å snu når bestselgeren Volkswagen Golf nå entrer arenaen.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

For fem år siden snakket vi med noen forskjellige fagfolk omelbilens fremtid i Norge. Da fantes det 3392 ladbare biler på Norske veier og målet om at 10 prosent av bilparken skulle være ladbar innen 2020 virket veldig luftig. Det skulle bety at mellom 200.000 og 300.000 slike biler skulle ut på markedet i løpet av de ti årene.

Flere vi snakket med var usikre på om det ville være mulig, og var i hvert fall sikre på at det ikke var elbilen, men den ladbare hybridbilen som måtte dra lasset. At det var denne som var snart kom til å ta, mens elbilen ikke kom til å bli et masseprodukt.

Nå vet vi hvordan det gikk. Nylig passerte vi 50.000 elbiler i Norge, og de står for 20 prosent av nybilsalget på personbilsiden, 40 prosent i enkelte regioner på Vestlandet. I fjor ble det registrert totalt 1677 nye plug-in hybrider i Norge, tallet for elbilene var 18090.

Det var altså ikke de ladbare hybridene som kom til å dra lasset, eller?

For det er en grunn til at de så langt ikke har gjort seg særlig bemerket, nemlig utvalget, i tillegg til at avgiftene heller ikke ga dem nok fordeler.

Folkebilen

Slik er det ikke lenger. Avgiftssystemet er dreid i deres fordel, og nå kommer det nesten ukentlig nyheter med kombinasjonen konvensjonell motor og elmotor. Men kanskje viktigst av alt, bilmodellen som nordmenn ikke kan få nok av, Volkswagen Golf, har nettopp servert sin ladbare hybrid, Golf GTE.

Golf er folkebilen i Norge, det kan beskrives med at elbilutgaven, som kom i fjor, er den desidert mest solgte bilen i Norge i dag, og at Golf totalt selges i omtrent tre ganger så mye som neste på listen.

(Saken fortsetter under bildet)

KJENTE SAKER: Dette interiøret er tusenvis av nordmenn i daglig kontakt med.

Med den nye generasjonen Volkswagen virkelig satset bredt. Den kommer i alle mulige konfigurasjoner, og den tradisjonelle femdørsutgaven dekker et veldig vidt spekter. Fra en bensinmotor på 85 hestekrefter til 300, innimellom en håndfull dieselmotorer og altså både elektrisk og ladbar hybrid, det skulle dekke de fleste behov.

GTE-utgaven treffer veldig bra når det gjelder avgifter, noe som gjør at den koster så å si det samme som en bensinutgave med 150 hestekrefter, det vil si at man får elmotoren, som gir bilen 54 hestekrefter til, på kjøpet. Som om ikke det var nok, har GTE utstyr til en verdi av 20.000 kroner inkludert, i forhold til en Highline 150 TSI.

Importøren kommer nok ikke til å fylle opp bilfergene med 150-hestern i tiden som kommer.

Tung

Utseendemessig legger GTE seg mot de sportslige variantene av Golf, som GTI og GTD, noe som neppe burde overraske når man ser på navn og ytelser. Null til hundre tar 7,6 sekunder, seks tideler kjappere enn den med 150 hester, en tidel senere enn GTD. Problemet til GTD er at den koster 100.000 mer.

Samtidig så føles ikke GTE så sportslig, her må nok den ekstra vekten ta en del av skylden. Den veier 1524 kilo, dette er 200 til 300 kilo mer enn modellene med konvensjonell motor. Motoren, eller skal vi si motorene, er heller ikke spesielt sportslige i sin dynamikk.

De kan jobbe sammen eller en av gangen alt etter som man ønsker, eventuelt går tom for strøm. Fordelen med en drivlinje av denne typen er fremfor alt i byen, hvor den kan rulle elektrisk i noen mil, tilstrekkelig for de fleste av dagens gjøremål. Bilen lades i stikkontakt på noen timer, under kjøring kan man stille inn motstanden slik at man regenerer energi til batteriet, bensinmotoren kan og hjelpe til med lading i fart.

Tidsånd

På turer vil elmotoren fungere som en ekstra boost, når man skal kjøre forbi og slikt. Dette fungerer fint, men forbruket på en lengre tur vil fort bli høyere enn om man har en konvensjonell motor, rett og slett på grunn av vektpåslaget.

ELEKTRISK KORTPENDLING: Er turen kort nok slipper man å bruke bensin, men den realistiske rekkevidden er ikke all verden. Her var bilen fulladet ved start.

Golf GTE tar tidsånden på en perfekt måte, det er en type kjøretøy som akkurat nå er det ideelle kompromiss, men det ville vært rart om man vil fortsette å produsere kompakte biler med to motorer i lang tid fremover. Det virker unødig komplisert og det går ut over praktiske ting som bagasjeplass. Det forsvinner drøyt hundre liter av plassen bak i en GTE, og den byr på relativt stusslige 272 liter.

Men akkurat nå treffer den, og denne gangen er det ikke bare Norge som kommer til å omfavne bilen slik det i høy grad er med e-Golf, dette er en type drivlinje som treffer markeder over hele kloden. At den har få rene konkurrenter utover sin svært nære slektning Audi A3 e-Tron, gir GTE en autostrada av kunder. Mens den her til lands kommer til å kjøre Golf enda lenger unna konkurrentene i salgstall og trolig sette i gang en boom av ladbare hybrider i statistikkene.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Stor oversikt: Disse ladbare hybridene tar deg lengst

  2. Lavt forbruk, men ingen elfordeler

  3. Høy effekt, for komforten skyld

  4. Porsche tar ladbare hybrider til et nytt nivå

  5. Her er bilene som skal konkurrere med Tesla