En SUV for de elendige veiene

Land Rovers nye modell Discovery Sport er en ganske raffinert familie-SUV, med eksepsjonelle egenskaper som man forhåpentligvis ikke trenger. Se video av bilen utenfor allfarvei under.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Det er en noe misvisende detalj ved Land Rovers nyeste modell, Discovery Sport, og det er det siste ordet i navnet. Det kan fungere om man synes slagstøvler er sporty eller mener man er god fotball fordi man kan lagoppstillingen til Liverpool.

For dette er langt fra en bil som gir en sportslig kjøreopplevelse. Den er mer bilfloraens svar på en fjellvandrer i det nyeste turutstyret.

På veien gir den en nærmest standardisert SUV-opplevelse. Sittestillingen er høyreist, styrefølelsen er presis uten at den kommuniserer stort fra underlaget, den krenger i svinger og motoren er en seig turbodiesel som har bra med trekkraft, men lite eksplosivitet og kakler.

Mer bilstoff på E24 BIL

Bilen her har en 190 hesters diesel, man kan også få den med en 150 diesel og en bensinmotor på 240 hester. De snaut to hundre hestekreftene skal flytte 1,8 tonn og det bruker den 8,9 sekunder fra null til hundre. Dette er greit, men vi merket at det ikke bare er å kjøre forbi med den, det var ikke så mye sprut i akselerasjonen i typiske forbikjøringshastigheter.

God innvendig plass

Nå er ikke dette noe som skiller den fra de fleste andre biler av samme art. I det hele tatt så er Discovery Sport en ganske tradisjonell SUV i et segment der man finner BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLK og Volvo XC60. Biler som ligger litt over de helt folkelige versjonene, de noe mer raffinerte bilene.

Se video av Land Rover Discovery Sport utenfor allfarvei lenger ned i saken

Selve silhuetten faller inn i standard-uttrykket til disse bilene, men detaljene skiller den fra den gemene hop. Den har trekk man kjenner både fra den mindre Evoque og de større Range Rover-modellene. Den har samtidig en mer avrundet form enn det som har vært vanlig fra Land Rover tidligere. Et designspråk som er merkets fremtidige retning.

Innvendig er det også over «melk og brød»-SUVene, det er ikke helt på Range Rover-nivå, noen det heller ikke skal være, men det er ganske raffinert med et visst innslag av plastikk.

Plassen innvendig er svært god, og den har et triks som ikke så mange andre har i denne i størrelsen, man kan sette inn en tredje seterad, slik at det blir en sjuseter. For at dette skal la seg gjøre, er de vanlige baksetene justerbare. Følgene av dette er at man også kan skyve raden bakover slik at benplassen blir som i en Range Rover. Med andre ord god fleksibilitet og plass og bagasjerommet er noe større enn det konkurrentene kan by på. Det kan også nevnes at den kan trekke 2,2 tonn, som også er blant de bedre i klassen.

Terrengbil

Men det er ett sted denne bilen virkelig skiller seg fra sine konkurrenter. Skulle man av en eller annen grunn ha en sinnssvakt elendig i nærheten, så fikser en Discovery Sport det.

Vi prøvde den i en skikkelig lumpen terrengløype, som i tillegg var isete, og med piggfrie vinterdekk hadde den null problemer med å ta seg frem i partier hvor det var mer eller mindre umulig komme seg opp til fots.

(Saken fortsetter under bildet)

DOBLING: Importøren regner med å selge 600 Discovery Sport i 2015, det er omtrent det samme som totaltallet for merket i 2014. Til sammenlikning ble det solgt 1365 BMW X3 i Norge i fjor.

Dette er viktig for merkets DNA, og de lefler ikke med det. For det er forhåpentligvis sjeldent, eller aldri, nødvendig med disse egenskapene, i et land der det er forbudt å ferdes med bilen utenfor veien. Samtidig så sier dette en del om selve arbeidet som er lagt ned i konstruksjonen av bilen. De kunne helt sikkert tatt snarveier her, uten at en noen hadde merket det, men det har ikke vært en opsjon for konstruktørene. Det står det respekt av.

Fremkommeligheten er rett og slett ekstremt imponerende. Den har et fullskala terrengprogram, både for å komme seg opp og ned særdeles rufsete partier. I tillegg har den muligheter for å finstille differensial og måten den fordeler trekkraft mellom hjulene avhengig av hvilket underlag man kjører på.

Dette kan man med fordel bruke aktivt om man er på en vanskelig vei, og man må være seriøst overoptimistisk eller idiot om man setter seg fast med en Discovery Sport.

(saken fortsetter under filmen)

Fjellstøvler

Under frikjøring på en stor slette viste bilen også frem en god balanse, slik at det er lett å legge den i en pen og vedvarende sladd. Her viste det seg at det ikke var snøinnstillingen, men den som er ment for kjøring i sand som var best. Da låste den opp bakakslingen på en måte som gjorde at den var lett å holde bredt.

Med andre ord kan man leke seg med de mange innstillingene på bilens såkalte «Terrain Response» system og finne frem til den som tar deg best opp den siste lille kneika til hyttedøra.

Som en litt forfinet familie-SUV leverer Land Rover Discovery Sport på det jevne når det gjelder kjøreegenskaper på vanlig vei, men byr på stor innvendig fleksibilitet, men der hvor veien ikke lenger vil være vei byr den på et par skikkelige fjellstøvler der de andre konkurrentene i beste fall er et par joggesko.

Les også

Britene satser 200 mill. på testing av førerløse biler

Les også

Tosifret vekst for Jaguar Land Rover

Les også

Nye SUVer fra uventet hold

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Sporty slagstøvel

  2. Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre

  3. Komfort, komfort, komfort

  4. Praktisk luksus

  5. Mercedes' kjedeligste blir artig elbil