Mere Mini

Dette er en helt ny Mini, ikke en absurd variant av de eksisterende modellen, slik man har blitt vant til de siste årene, men en ny bil fra grunnen av.

Publisert:

En ny Mini skaper forventninger. Og denne gangen er det ikke snakk om en oppdatering, men en helt ny bil, med helt nye motorer. Bilen har vokst 13 centimeter fra forrige generasjon. De ekstra centimeterne kommer dog ikke baksetepassasjerene til gode, akselavstanden er kun et par centimeter lenger, der er det fortsatt ikke så greit å sitte om man har bein.

De ekstra centimeterne gir i stedet et større bagasjerom, så nå kan man oppgradere fra toalettmappe til svipptursekk, og så har snuten blitt lenger. Det siste er visuelt mindre heldig. Noe av det kule med forrige versjonen var den kompakte formen med hjulene som bokstavelig talt var i hvert hjørne av bilen, nå har den fått et overheng i front. Forklaringen ligger i det sikkerhetsmessige, med bedre kollisjonssikkerhet, ikke minst for fotgjengere.

Innvendig har Mini hørt på deres brukere. Det har gjort at en del av de litt snurrige ideene fra tidligere er skrotet. Den digre klokken i sentrum av dashbordet er der fortsatt, men den spiller ikke lenger rollen som speedometer. Den funksjonen er nå helt og holdent flyttet klokken bak rattet. I det hele tatt har bilen tatt innover seg mer normal logikk. Bryterne for vindusheisene er nå i dørene, i stedet for midtkonsollen, og generelt er det mer ryddig innvendig.

Mer moden

Det betyr at vi nå møter en mer moden og streit Mini enn den som kom i 2001.

Samtidig er det en ting som har vært veldig viktig helt fra starten av, kjøreegenskapene. Dette har vært småbilen som satt standarden for hvor god en liten bil kan være på veien, ikke minst i Cooper S-versjon. Hvor en liten fire sylindret motor på rundt 180 hestekrefter har vært det Peugeot 205 GTI var på åttitallet.

Bilen her er en Cooper S, men en helt ny motorenhet. Nå på hele to liter, mot 1,6 i forrige, og åtte hestekrefter mer, totalt 192.

Mer bilstoff på E24 BIL

Forventningene er veldig høye, dette kan være noe av det aller morsomste med fire gummidekk. Bilen veier det samme som forrige utgave, snaut 1,2 tonn, og den var veldig morsom. Alle tall tilsier at den nye er enda bedre, med sportsautomatgirkassen er den et halvt sekund kjappere fra null til hundre, 6,7 sekunder, forbruket er lavere og girkassen kvikkere enn modellen den erstatter.

Glatte dekk

Bilen vi prøvde var box-fresh, med rundt 30 mil på klokka. Det skulle vise seg å være litt dumt. For tidlig var det noe som skurret. Veigrepet var ikke som det skulle. Understyring oppsto så lett at det hele virket rart.

UTSTYR: Noe av jippoen med en Mini er utvalget av ekstrautstyr. Mini i Norge regner med at folk vil legge i mellom 20.000 og 60.000 på dette.

Synderen her var de piggfrie vinterdekkene. Normalt får vi pressebiler som minimum har noen hundre mil bak seg, og det er jo ikke særlig ofte man har helt nye dekk på egen bil heller, så at nye dekk kan være så glatte var en overraskelse.

Og dessverre noe som fullstendig tok vekk muligheten til å finne ut som om den nye Minien har tatt et nytt steg mot motorhimmelen med denne generasjonen. For det er når han hiver en slik bil inn i en sving og går på gassen tidligere enn man trodde var mulig på vei ut av svingen, man finner ut om bilen eksellerer eller ei.

De noe myke sideveggene i vinterdekkene hjelper heller ikke stort på kjøreopplevelsen.

Venter på sommeren

Så den endelige dommen her får vente til en versjon med sommerdekk står klar.

Det som er helt på den rene er at den nye motoren er morsom og kommer med et festlig lydbilde om man setter den i sport-modus. Da knatrer og knaller det, mens responsen er umiddelbar. Det skal være mer enn mulig å ha det veldig bra med denne comboen på en svingete vei.

Kanskje er det vel så gøy å satse på en manuell girkasse, dette er en bil som kler det. Automatkassen skaver av en tidel på null til hundre tiden og drøyt 10.000 av kontoen i forhold til den mauelle. Styringen kjennes direkte og presis, med noe mindre følelse enn jeg minnes fra de tidligere utgavene, samtidig er det sikkert mulig å skylde på dekkene her og.

Inntrykket er at denne Minien er noe mer moden enn tidligere. På godt og vondt. Som en mer veslevoksen tenåring hvor en del av de barnslige tendensene er borte og erstattet med en mer voksen stil, som stadig vekk blir utfordret at en motor som ber deg gjøre tullete ting.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om