«Folkelig» Porsche
Med Macan kjører Porsche inn på ett nytt og folkelig marked, og det med bravur. Men man må ta seg råd til noe mer enn den minste motoren, og prisen er ikke for hvermannsen.
Man kan enten si at Porsche Macan drar det legendariske sportsbilmerket ytterligere ned i en dyp dal av store og dumme familiebiler, eller man kan si at de tilfører den ellers ganske dølle mellomsuv-segmentet noe sårt tiltrengt moro.
Det siste er vel og merke avhengig av at denne bilen er noe mer enn en standard-suv fra Volkswagen-konsernet, med en litt raff logo i grillen.
Det legges ikke skjul på at den deler sitt utgangspunkt med Audi Q5, noe som ikke er det verste, men heller ikke noe som borger for en særlig interessant opplevelse. Men, og det er viktig, forskjellene er større enn likhetene. Visstnok er en tredjedel lik, resten ulikt fra de to modellene, og det er noen ganske så viktige forskjeller når det kommer til kjøreegenskaper.
Firehjulstrekksystemet er helt forskjellig. Hos Porsche kan all kraft skyves til bakakslingen, på en Audi Q5 er dette et mer låst system som fordeler maks 85 prosent bak.
Kø av kunder
Ved lansering er motorutvalget V6-diesel med 211 eller 258 hestekrefter og to V6-bensin med 340 eller 400 hestekrefter.
Selvsagt er den minste billigst, men noen billig bil er det ikke. Den starter på 816.000 kroner. Uten at det bekymrer Porsche, for de kunne ha solgt langt flere enn de produserer. I Norge har de i år fått tak i mellom 250 og 300 biler, alle solgt, og skulle du bestille en nå, vil det ta noen årstider før den står i garasjen.
Det er sagt at Porsche skal produsere 50.000 i året, det er kapasiteten til fabrikken i Leipzig. De kunne nok ha laget mange fler, men et merke som har bransjens høyeste driftsmargin vet hvordan man holder på et visst nivå av eksklusivitet, selv om man lager en bil i den mest opplagte brød-og-melk sjangeren.
Dermed er det liten vits i å diskutere prisen, har du en kø av kunder, så er den i hvert fall ikke for høy.
Klasseledende
Macan er drøyt 20 centimeter kortere og 200 kilo lettere enn Cayenne, men med 1880 kilo er det fortsatt en ganske tung affære. Dette merkes blant annet i svinger, men før vi har kommet så langt må det sies at den ser ganske bra ut. Dette til forskjell fra svært mange andre SUVer. Særlig bakenden er stilig, det taper seg litt foran, hvor gapet i fronten neppe kan kalles lekkert, men Macan er fort den fineste suven per i dag, nå kan de jo diskuteres hvor vanskelig det er å bli det.
Mer bilstoff på E24 BIL
Innvendig er det kjent Porsche-logikk av nyere dato. En høy midtkonsoll pepret med knotter og tett med klokker bak rattet hvor man i de ytre kan velge mellom hva slags visning man ønsker. Hvorfor Porsche ikke samler funksjoner i en knott, slik de fleste andre gjør, er litt uklart. Nå er det ikke så mange andre som har «tenningsnøkkelen» på venstre side av rattet heller.
Litt sært skal det vel være.
På veien er det derimot ikke mye sært. Her viser Macan klasse. Styreenheten er veldig presis, dog noe suv-ullen, men en av de aller beste man finner i sjangeren. Etter en kort stund på litt svingete og morsom vei så føles det mer som man kjører en sprek kompaktbil enn en suv. Her er den klasseledende. Kort og godt.
Bilen vi prøvde hadde luftfjæringer, som i by bør være i komfort, og til å være en høy og ikke veldig lang bil er den befriende fri for gyngingen som mange andre biler i klassen sliter med.
For liten motor
Under inspirert kjøring i sport-nivå er bilen veldig flat i bevegelsene. Den tar svinger på en direkte måte, kun under hardt press kjenner man at det er mye vekt som ikke er helt nær bakken, da lener den seg mot ytre forhjul, men igjen, i mye mindre grad enn andre tilsvarende biler.
Det som ikke fungerer helt optimalt med bilen her er motoren. Det er den minste dieselen på 211 hestekrefter. Andre giret går umiddelbart tomt og det føles aldri som man får ut nok effekt. Bilens oppsett og understell er langt bedre enn det motoren kan by på. Det er fryktelig vanskelig å finne noen rytme om man ønsker å ha det litt gøy, med et andregir der det ikke er noe å hente og for lite krefter på lave turtall blir det aldri ordentlig flyt.
Men dette er det mulig å løse. For 60.000 mer får man samme motor med 258 hestekrefter, den skal være hele halvannet sekund raskere fra null til hundre, 6,3 sekunder, og gjelder dette og for fleksibiliteten i fart, må det være et veldig mye bedre kjøp.
Folkelig
Kjøper man en såpass dyr bil er det liten vits i å spare inn noen kroner på det som virkelig kan få frem alle de beste sidene ved Macan. Eller så kan man sitte på gjerdet en stund til. Det er ventet at det etter hvert kommer med en variant av samme motoren som sitter i Golf GTI, en fire sylindret bensinmotor med rundt 230 hestekrefter. Det kan vise seg å være en veldig bra kombinasjon, med lavere vekt foran og et langt bredere register.
I det hele tatt er det å forvente et langt bredere utvalg motorer over tid. Helt sikkert flere med fire sylindre, blant annet med diesel, og for dem som er i den andre enden av skalaen så kommer det garantert en toppmodell med sinnsvak motorisering.
Grunnlaget for nye salgsrekorder fra Porsche, og selve merket som noe ennå mer dagligdags enn det er i dag, er lagt med Macan. Den er så bra som den må være når Porsche beveger seg inn på sitt mest folkelige marked noensinne.