Disse bilene blir billigere med regjeringens avgiftskutt

Regjeringen foreslår å kutte bilavgiftene med 163 millioner kroner. Her er noen av bilene som drar mest nytte av kuttene.

LUKSUSBIL: Porsche 911 Turbo S er en av bilene som får størst avgiftsreduksjon.

Foto: Paul Sancya AP
  • Mathias Vedeler
  • Geir Molnes
Publisert:

I statsbudsjettet for 2017 vil regjeringen redusere vektavgiften og fjerne effektavgiften på alle kjøretøy unntatt motorsykler, snøscootere og beltebiler.

Det betyr at det ikke vil koste ekstra å ha sterk motor, så lenge utslippene er lave.

– En sterk motor som slipper ut lite, skal ikke lenger straffes, sier finanspolitisk talsmann i Frp Hans Andreas Limi i en uttalelse til E24.

Slik slår det ut

Av biler som selger mye, er det kraftige ladbare hybrid-SUV-er som merker endringene best.

Bil Norge kårer Volvo-modellen XC90 T8 til den store vinneren, med en reduksjon på 100.000 kroner. Nettsiden har utarbeidet en egen kalkulator.

Her er prisendringen til noen av de luksuriøse ladbare SUV-ene:

  • Volvo XC90 T8 (407hk): 101.712 kr. mindre avgift. Dagens pris: 931.000 kr.
  • BMW X5 40e (313hk): 50.628 kr. mindre avgift. Dagens pris: 807.300 kr.
  • Audi Q7 e-tron: 52.455 kr. mindre avgift. Dagens pris: 882.400 kr.

Slike biler var vinnerne også forrige gang regjeringen la frem statsbudsjett, og bilene er blitt møtt med kritikk for egentlig ikke å være miljøvennlige.

Fagsjef Hallstein Havåg i Bellona er en av kritikerne.

– Dette er ikke miljøbiler, de kjører elektrisk bare litt ned i veien. De har kjempestore forbrenningsmotorer og sniker til seg en stor avgiftslettelse under dekke av å være miljøbiler, sier Havåg til VG.

Les også

Regjeringen kutter i årsavgiften – øker bensin og dieselavgiften

Han får støtte av miljøorganisasjonen Zero, som kaller bilene for «juksemiljøbiler»

– Disse bilene har ingenting i miljøkategorien å gjøre. Likevel får de 100 000 og 130 000 kroner i reduserte avgifter. Snakk om skivebom, sier Kari Asheim, Zeros fagansvarlige for transport, i en pressemelding.

– Strøm halve tiden

Volvo-sjef Øystein Herland mener derimot at avgiftskuttene er helt på sin plass. Han sier at hans ladbare hybrid-SUV kjører halve tiden på strøm.

– Dette er riktig avgiftspolitikk. Biler med lave utslipp uavhengig av antall hestekrefter skal bli billigere, sier Herland til VG.

Også flere dyre luksusbiler som går på bensin, får dramatisk redusert avgiften. Følgende biler har størst endring regnet i absolutte kroner:

  • Audi R8 Coupe 5,2: 223.231 kr. mindre avgift. Dagens pris: 2.526.200 kr.
  • Mercedes-Benz SL65 AMG: 219 861 kr. mindre avgift. Dagens pris: 3 030 000 kr.
  • Porsche 911 Turbo S: 206.262 kr. mindre avgift. Dagens pris: 2.658.000 kr.
  • Audi RS7 4,0 TFSI: 203.911 kr. mindre avgift. Dagens pris: 1.811.200 kr.

Her er taperne

Biler som har høyt CO₂-utslipp og som ikke er særlig kraftige, blir taperne med de nye avgiftene. Bil Norge trekker spesielt frem Subaru Forrester 2,0 (diesel), der avgiften øker fra 187.000 kroner til 214.000 kroner.

Andre biler med stort utslag i absolutte kroner:

  • Mitsubishi Pajero 3.2-200 AT 7-s: 92.656 kr. økt avgift. Dagens pris: 956 600 kr.
  • Volkswagen Multivan TSI 150hk Comfortline L: 85.888 kr. økt avgift. Dagens pris: 821.800 kr.
  • Toyota Hilux D-4D 150hk D-Cab: 81.670 kr. økt avgift. Dagens pris: 691.600 kr.
  • Land Rover Discovery Discovery 4 TDV6 211hk: 77.720 kr. økt avgift. Dagens pris 977.950 kr.
Les også

– Billigere tog vil neppe gi redusert bilbruk

Les også

BMW-topp: Oljenedturen har gitt oss en miljøutfordring

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bellona
  2. Bil
  3. Fremskrittspartiet (Frp)

Flere artikler

  1. Tror avgiftsendringer vil senke bruktbilprisen

  2. Betalt innhold

    Ap vil gjøre hybridbiler med små batterier dyrere

  3. Elbileiere må betale ny avgift – Håpløs elbilpolitikk

  4. Ingen diesel- og bensinbiler på topp ti: – Ganske eksepsjonelt

  5. Bensin- og dieselsalget stuper – staten taper halv milliard i år