BILTEST: JAGUAR XK 5,0 V8: Et dyrt røverkjøp

En Jaguar XK har en startpris på rundt 1,7 millioner, det er jo en del, samtidig så føles det som bilen kunne ha kostet mer. Se video nederst.

KOSTBAR ELEGANSE: Jaguars XK ser ut som den er verdt noen millioner.
LITT RETRO: I en form som ellers er tidløs, er grillen en liten hilsen til Jaguars superklassiker E-type.
BEVART: XK-modellen kom i 2006 og forandringene er ikke store siden den gang. Foran er det gjort litt, mens bakenden har forblitt uforandret.
NYTT UNDER PANSERET: Denne fem liters V8-motoren er ny. Den leveres i tre versjoner til XK. Dette er den minste med 385 hestekrefter. Den kommer med 510 i XKR og 550 i XKR-S. De koster henholdsvis 2,1 og 2,4 millioner kroner.
LITT SMÅFIKS: Lyktene og luftinntakene på sidene er oppgradert. Det har ikke gjort bilen noe vondt.
SPORT OG LUKSUS: Innvendig er det en briljant blanding av høy luksus og lav sittestilling.
PLASS: Baksetene er ikke mye å skryte av, men bagasjeplassen for to er bra. Det er plass til 330 liter bagasje.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Hva med en skinnkledd brannfakkel? En Jaguar XK til 1,7 millioner er noe i nærheten av et røverkjøp.

For hvor befinner konkurrentene seg?

Jeg kan vanskelig tenke meg at noen klør seg i skjegget mens de lurer på om det en Porsche 911 eller en XK som skal få hedersplassen i garasjen. 911en er prismessig i samme landskap, men en veldig annen type bil.

Mercedes-CL er for stor, Aston Martin V8 Vantage er for bråkete, ekstrem og dyr og BMWs nye 6-serie er rett og slett ikke lekker nok. En bil som matcher XKen i estetikk og stamtavle er Maserati GranTurismo. Den koster godt over to millioner kroner.

Nettopp.

Jaguar XK er veldig dyr, men den kunne lett vært langt dyrere uten at det ville vært forvirrende.

Ny motor

Dagens Jaguars XK-modell har vært på veien siden 2006. Nylig fikk den en liten runde på sminkerommet, hvor fronten fikk noen nye detaljer og ikke minst så fikk den nye motorer.

Fra starten av hadde den en 4,2 liters V8 motor på snaut 300 hestekrefter, den nye fem liters V8eren har 385. Motoren er ikke så vokal som mange andre store V8ere. For eksempel en Aston Martin V8 Vantage har et hårreisende lydbilde, mens XKen er langt mer nedtonet. Det stemmer med bilen. Dette er en langturscruiser hvor man ikke skal plages med støy. Nå er det ikke slik at bilen holder helt kjeft, men det er mer slik at man registrerer at det er store saker foran uten at den roper det til deg.

Nå er man aldri i tvil om at det er en skikkelig motor, det er bare å sneie innom gasspedalen så er den saken grei.

Kvalitetsfølelsen

Null til hundre på 5,5 sekunder er bevis godt nok på at det er rikelig med krefter. Den har et massiv, lineært drag med en rødlinje som ligger tett på 7000 omdreininger. Dette er matchet med en sekstrinns automat.

At de ikke har latt seg friste til å makse ut her og gi den åtte trinn, som mange andre, er fint. Det gjør at man har lange gir og gir den en fleksibilitet som ville blitt borte om bilen stadig vekk ønsket å gire.

Flere biltester

PRISFALL: Når det nye avgiftssystemet trer i kraft fra nyttår, blir denne bilen 82.000 kroner billigere.

Luksus-lakmustesten finner man innvendig. Det skal kjennes og føles at en bil koster masse penger når man sklir ned i setet. Ingen overraskelse at XKen treffer sanseapparatet her. Det er skinn og trevirke rund baut, og den opplevde kvalitetsfølelsen er på maks nivået av det man skal ha i en coupé. Den har akkurat den riktige miksen av sportslige seter med ditto sittestilling og ergonomi, mens man er omgitt av en genuint eksklusiv atmosfære.

Her et sted ligger summen som gjør at bilen kunne vært dyrere.

Svært panser

Det svekkes ikke om man går ut av kjøretøyet. De små forandringene som er gjort på bilen siden den kom, i fronten, er til det bedre. Dette er naturligvis små justeringer, det er ingen grunn til å rote med bilens helhet. Formen og de visuelle triksene ligger i GT-bilens ABC, med lange linjer, et svært panser, store og skrå vindusflater, god bredde, men lav høyde.

NYE ØYNE: Som en del av en XK-modellens ansiktsløfting har lyktene fått ledlamper.

Det er en form for frempek i formen. De som ser bilen skjønner at den kan gå fort, at dette er noe du bare kan glemme å kjøpe om du har tilnærmet normal inntekt. Samtidig så er den ikke klysete. Det er mer estetikk enn det er bling-faktor. Markedet for ettermontert utstyr er garantert langt større for en Mercedes-Benz enn en Jaguar.

En hake

Er så alt perfekt? For den er en formidabel maskin å ta med på tur. Ønsker man å ha det gøy trykker man på en knapp med ruteflagg, da strammer alt seg opp, responsen blir tett mens man tar over giringen via hendler på rattet.

FORM: Lange og rene linjer er en del av en vellykket GT-bil sitt formuttrykk.

Til å være en såpass svær bil er den lett på foten. Mye aluminium i konstruksjonen gjør den forholdsvis lett, snaut 1,7 tonn, og slakker man litt på stabilitetkontrollen slipper hekken lett, uten dramatikk.

Mer bilstoff på E24BIL

Så når man er ferdig med å cruise rundt på svingete veier, kommer den ene skuffelsen. Det ikke mulig å få bilen til å bli skikkelig komfortabel. Det softeste oppsettet er fortsatt ganske stramt. Så humper og dumper merkes. Den er en smule stump.

Bilen er fortsatt den som leverer mest for pengene i sin snevre sjanger, men om verden hadde vært perfekt ville XKen hatt en skikkelig komfort-innstilling.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. E24 tester brutalt vakker Aston Martin

  2. De selger drømmebilene

  3. Maserati revolusjonen starter her

  4. Årets ti beste bilopplevelser

  5. Aston Martin skalsamarbeide med AMG