E24 tester ny Peugeot: Best på papiret

Peugeots nye nesten-offroader kunne vært en solid pakke, men leverer ikke helt.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Peugeot 508 RXH er egentlig en smart bil. En litt opp-jazza versjon av den nå et par år gamle 508-modellen, med noe mer bakkeklaring, fem centimeter, og effekter som gir den et noe barskere utseende. Lik Audi gjør med A4 Allroad og Volkswagen med Passat Alltrack.

Men Peugeot har mer på lur enn kosmetikk og bedre evner til å unngå buklanding. Bilen har en relativt unik drivlinje. Dette er en diesel-hybrid, med firehjulstrekk, som man og kan finne i Peugeot 3008 og Citroën DS5.

Gjerrig

Dette gir bilen en ganske kraftig fordel overfor sine mulige konkurrenter når det gjelder oppgitt forbruk, som er 0,41 liter per mil i snitt med et CO2-utslipp på 107 gram. Det er det få biler på denne størrelsen som kan matche.

Prismessig blir det i forlengelsen av dette ganske pent. Den starter på 492.000, og modellen her, som er maks lastet med utstyr, ligger rett under 550.000. Det er grunn til å tro at en tilsvarende utstyrt Volkswagen eller Audi vil bli langt dyrere.

Utseendemessig er det heller ikke verst. I utgangspunktet er 508-modellen en velproporsjonert bil, om enn noe kjedelig. Med den ekstra stylingen og de større hjulene får den en mer distinkt fremtoning.

Girkassen

Utstyret og det tekniske nivået gjør at man kan leke med tanken om at dette er en premiumbil. Innvendig er det ryddig, i en langt høyere grad en man normalt finner det i en fransk bil. Knotter og funksjoner er logisk plassert og en liten girspak titter opp fra midtkonsollen, bak den et hjul hvor man kan stille bilen i fore forskjellige modi. Fra helt elektrisk, vanlig, sport til firehjulstrekk.

Startknappen sitter på venstre siden av rattet, som i en Porsche, av en eller annen grunn, og girhendlene på rattet er fast montert på rattstammen og følger ikke rattutslaget, som i en Ferrari. Hos Ferrari er dette gjort fordi de mener at det er feil å gire om man er i en så krapp sving at man ikke når hendlene med fingrene, i en Peugeot er det for og ikke forvirre sjåføren.

Mer bilstoff på E24BIL

TO MOTORER: Problemet med å ha en drivlinje med to motorer, er at det tar plass. Den elektriske motoren, med tilhørende batterier er bak. Dermed har denne bilen 400 liters bagasjerom, 160 liter mindre enn en vanlig 508 stasjonsvogn.

Håpet om en dynamisk tur får seg en knekk når den automatiserte manuelle girkassen vekkes til live. Dette er en veldig dårlig løsning, med én kløtsj blir girovergangene så fulle av sømmer at det føles ut som motoren dør ut i overgangen mellom to gir.

Kompromisser

Det er helt umulig å få noe som helst flyt. Det blir litt bedre om man setter den i sport-modus, hvor gassresponsen blir kvikkere, i normal-modus er det skikkelig seigt, men kjøreopplevelsen blir veldig preget av en girkasse som ikke henger med i det hele tatt. Man kan overstyre det manuelt via hendlene, men girskiftene er fortsatt ekstremt treige.

I forhold til en moderne automatgirkasse med dobbeltkløtsj er dette arkaisk. Og her er noe av problemet med 508 RXH. Den blir et bilde på at det faktisk er et nivå som kalles premium, som er over dette.

Alt for mye er kompromisser og middels godt gjennomført. Girkassen har ikke en park-funksjon, så man må sette den i nøytral og aktivisere det elektroniske brekket når man stopper. Head-up displayet som hos andre speiler seg i frontruten, er her på et speil som kommer opp av dashbordet. Dette gjør at det ikke er like lett å se det, og selve hullet den stiger opp av gir en stor refleks i vinduet.

EN UTGAVE: Den lett hevete og barskere utseende 508 RXH leveres kun i kombinasjon med den dieselhybride drivlinjen.

Bra komfort

Da jeg satt en Imsdalflaske i flaskeholderen datt den plutselig ned i en sving og landet blant føtter og pedaler. Det kan bli veldig spennende på helt feil måte. Slikt finner man rett og slett ikke i biler som kan kalles premium.

Flere biltester

Kjøreegenskapene er ålreite. Styringen er presis, men med en dieselmotor på 163 hestekrefter, pluss 37 elektriske, og en egenvekt på når 1,8 tonn blir det aldri noen sprek opplevelse. I utgangspunktet er bilen forhjulsdrevet av dieselmotoren. Elektromotoren tar seg av bakakslingen, og gir den helt fine offroad-light egenskaper, men på vanlig vei må man påregne understyring om det trykkes på i svinger, den krenger og mer enn de tyske bilene som er i noenlunde samme sjanger.

Samtidig er det komfortabelt. Man sitter godt og med et digert glasstak føles kupeen både lys og romslig. Det er rikelig med komfortfunksjoner, og om den opplevde kvaliteten ikke er helt på toppnivå, så ser det ganske bra ut. I det hele tatt så er framtoningen til 508 RXH på en høyere hylle enn den vanlige 508.

Bedre på papiret

MYE UTSTYR: 508 RXH har rikelig med standardutstyr som trolig ville gjøre en bil fra en tysk fabrikk betydelig dyrere enn veiledende pris.

Noe som bringer frem en følelse av at det kanskje kunne vært en idé å tilby denne bilen uten det tunge hybridsystemet, og i stedet satse på én motor i størrelsesorden 200 hestekrefter. Man kan kun kjøre rent elektrisk i noen få kilometer i en begrenset hastighet, og under vanlig kjøring er det heller ikke så lett å se de store fordelene med den ekstra motoren. Snittforbruket på en godt blandet tur på 20 mil var rett under 0,7 liter per mil.

En slik motor finnes i 508 SW GT 2.2 HDi. Den har i tillegg 560 liters bagasjevolum, 160 mer enn 508 RXH, og den har en trekkapasitet på 1875 kilo mot RXH sine 1100 kilo.

På den annen side så ser man fordelen med den drivlinjen RXHen har. Til tross for høyere vekt og en langt mer sofistikert teknikk, har den en startpris som er 70.000 kroner lavere.

Samtidig så gir bilen en følelse av å være satt sammen med et for stramt budsjett. Viktige detaljer er simple, og 508 RXH blir nok et bevis på at du får det du betaler for. Den er dessverre langt bedre på papiret enn i virkeligheten.

Les også:

Test av Peugeot 508 SW GT 2,2 HDi

Test av Audi A6 Allroad Quattro 3,0 TDI

Bilsalget i Europa fortsetter å stupe

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Når greit nok er godt nok

  2. Perfekt for Norge anno 2013

  3. En Golf med alt

  4. Hyttebil for folk flest

  5. Den glemte Audi