BMW X3 XDRIVE20dA: Altfor dyr BMW

En ny BMW X3, betyr en ny favoritt for mange familier. Hvis de har råd, da.

BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I mange år fikk BMW X3 nærmest rulle fritt i sitt segment. Som en litt forfinet familiesuv, hadde den fra 2003 banen så å si for seg selv. Så, for to år siden, ble den valset over av trioen Audi Q5, Mercedes-Benz GLK og Volvo XC60 . Med ett var X3 veldig gammel.

Som en tysk klokke kommer nå en helt ny X3 i tråd med BMWs syvårssyklus.

Dermed er den med og spiller ball igjen. For dette er en skikkelig oppgradert bil, som i utseende og opplevd kvalitet ligger ganske tett opptil den større X5.

Samtidig så føles den ikke som en nyere og mye freshere bil en de argeste konkurrentene. Utseendemessig ser den solid og trygg ut. Ingen sære forsøk, mer en forventet levering til dem som ønsker seg en fin, men ikke for jålete suv.

De tusen hjem

Størrelsen går sikkert rett hjem i de tusen hjem. Den huser lett fire voksne og har bra med bagasjeplass. Sittestillingen er slik feterte nordmenn har vent seg til å like, ganske høyt og med god oversikt.

Kjøremessig er X3 en hyggelig opplevelse, styringen er mindre ullen enn i mange andre suver, dog er det intet sportslig å hente her. Både biltype og måten den er satt opp på gir en behagelig, men uspennende opplevelse i førerstolen.

Bilen vi prøvde hadde 163 hesters turbodiesel, den motoriseringen som vil befinne seg i de fleste X3er som blir solgt i Norge. Vi har tidligere prøvd denne motoren i en 5-serie, noe som ikke kledde den bilen spesielt bra, den blir for tam i forhold til 5-seriens glimrende chassis. I en X3 spiller ikke dette så stor rolle. Bilen er en utpreget familiebil, og her er noe av det problematiske med bilen.

Velstand

For dette er en BMW hvor et viktig BMW element ikke er til stede. Den rene kjøregleden, levert av biler som har gode og til tider fantasiske kjøreegenskaper. En X3 med sitt høye tyngdepunkt og velstandsmage, den veier 1800 kilo, blir ikke spesielt festlig. Definitivt en god bil, men ganske så fri for noen moro-faktor. Selvsagt vil dette til en viss grad løsne med om man går for en stor motor, den er tilgjengelig med 306 hester, men prispåslaget blir voksent.

Valget av en 163 hesters diesel utpreget fornuftig, det er en motor som er drivstoffsnill. Et bilde på det er at den slipper ut mindre CO2 enn en Fiat 500 med 100 hester bensin. Men det blir med et par kompromisser, hvor lyden er en påtrengende en. Den rasler og klakker som en traktor, og røper ikke akkurat finesse. Ikke minst når det er kaldt. Da tar det og relativt lang tid før det blir varmt. Det oppgitte forbruket på 0,56 liter per mil er nok en smule optimistisk, vi var aldri i nærheten av det under våre turer. Mellom 0,7 og 0,8 liter per mil er nok mer realistisk.

Praktisk

X3 faller flott inni den folden den hører hjemme, en praktisk familiebil. Samtidig er det noe som skurrer. Bilen vi testet koster i utgangspunktet 552.000, men som i alle biler av dette så kalte premiumnivået må man beregne ganske mye penger på ekstrautstyr for å få bilen slik man ønsker den.

(Saken fortsetter under bildet.)

Testbilen her har utstyr for 200.000, man kommer ut med mindre om man dropper detaljer som panoramasoltak og slikt, men det blir fort penger av det. Noe man kanskje skulle tro er standard, som Xenonlys, koster deg 8.550 ekstra, navigasjonssystemet nesten 15.000, og så videre. Det blir totalt en dyr bil. Altfor dyr. For selv om X3 fremstår som en vellykket bil, forsvarer den på ingen måte en pris på rundt 700.000.

Slagside

Det er ikke noe mer enn hva man må forvente å gi for en Audi Q5 eller Mercedes GLK med samme utstyr, uten at det gjør bilen noe billigere. Det kan være verdt å merke seg at BMW 320d med 184 hester og firehjulstrekk koster 40.000 mindre. En 520d med 184 hester og bakhjulstrekk det samme som X3en her. Det er morsommere biler.

X3 er et av flere bevis på at dette "premiumstemplet" kommer med en viss økonomisk slagside.

Les også:

Mer bilstoff på E24BIL

Flere bilstester

Tester av konkurrenter:

Audi Q5

Mercedes-Benz GLK

Volvo XC60

Tester av andre BMW X

BMW X1

BMW ActiveHybrid X6

BMW X6 M

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Stilig familiesvenske

  2. Trend-Volvo

  3. Det er greit å være A3

  4. BILTEST: MERCEDES-BENZ C180 COUPÉ: En takjobb

  5. Komfort, komfort, komfort