En våt hytteekspressdrøm

Audi SQ5 er en supersprek bil som ivaretar familieverdiene.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

En Audi-modell med bokstaven «S» må ikke betraktes som en rendyrket høyytelsesbil. Det er mer som sport-knappen som finnes i mange moderne, men ganske ordinære biler, som gjør ting litt mer sporty gjennom for eksempel noe kvikkere gassrespons.

Skal man ha en berserk-Audi må man lete seg frem til modellene som også har inkludert bokstaven «R». Det man kan forvente i en S-Audi er en grom motor, og et pent nivå av komfort.

Dette kan være greit å ha med seg inn i en SQ5. For selv om dette er den første SUVen fra merket som har fått denne symbolske bokstaven, så er det fortsatt en fornuftig familiebil.

Mer bilstoff på E24 BIL

Og ikke bare er det den første SUVen med «S», det er og den første med dieselmotor. Motoren er i utgangspunktet den samme som man finner Q5 med 3,0 TDI-motor, der yter den 245 hestekrefter, her har den 313. Denne versjonen har vi tidligere prøvd når den har vært under panseret i en A6. Og det er en mektig motor.

Noen kompromisser

I tillegg til det voksne antallet hestekrefter har den et dreiemoment på 650 newtonmeter. Seriøse tall som og kan leses av i null til hundre tiden, som er på 5,1 sekunder. Porsches ganske ferske diesel Cayenne, S Diesel, med 382 hestekrefter gjør samme øvelse på 5,7 sekunder. Skal du ha en Cayenne som vinner en lyskryssduell med SQ5 må du stille med en Turbo med 500 bensinhester. Den koster for øvrig dobbelt så mye.

SQ5 er ingen vill R-bil, men den er voldsomt sprek.

Folk med et veldig bilnerdete blikk vil se at den er noe nærmere bakken enn en standard Q5, tre centimeter, hvilket skulle si at bakkeklaringen er på 17 centimeter, noe som er én mindre enn A4 Allroad.

Noen snurrige kompromisser må man med andre ord leve med om man ønsker seg denne SUVen.

Til hytta

Samtidig er det liten tvil om at mang en norsk hytteeier virkelig skulle ønske at denne bilen var oppnåelig. For man sitter fortsatt høyere enn man gjør i en stasjonsvogn, selvsagt er det firehjulstrekk og plassen er bra for en familie. Når dette er kombinert med en motor av denne art, så blir det en våt hytteekspressdrøm.

Test av Audi R8 V10 Plus

Rundt 20 stykker er bestilt så langt her på berget, og det er grunn til å tro at disse vil befinne seg på venstre side av køen oppover diverse daler denne vinteren.

Det som gjør den litt ekstra passende for mange er at det ikke er lett å se at dette er en bil som kan latterliggjøre mang en sportsbil. Her er det ingen ekstroverte vinger eller dekaler. Kun noen få SQ5-merker og to par med eksosrør bak gir noen hint om hva som dukker opp i bakspeilet og fyker forbi noen sekunder senere.

At det er en diesel påvirker i høyeste grad hvordan man håndterer den om man ønsker en festlig tur på trafikktomme veier. Her er det særlig dieselens begrensete register som blir påfallende. Maks effekt ligger mellom 3900 og 4500 omdreininger. Her er det ikke snakk om å ligge lenge på girene, rødmerkingen kommer omtrent umiddelbart. Dermed føles det som om alt skjer på en gang.

Smalt register

Man kan selvsagt styre giringen via hendler på rattet, men det fungerer egentlig ikke så bra. Særlig når man skal ned i fart i forbindelse med en sving. Girkassen har en sterk motvilje overfor å gå ned to gir i slengen, og med det smale registeret er det stadig vekk aktuelt å gå fra fjerde til andre. Ofte fungerer det best å la girkassen selv bestemme.

TAR OVER: Ifølge importøren velger kundene nå SQ5 fremfor den noe tammere V6-diesel varianten med 245 hestekrefter.

Ole Martin Skaug

Selvsagt har man mulighet til å sette bilen i forskjellige modi. Samtidig blir den aldri mer ekstrem enn at komforten er godt ivaretatt. Uansett innstilling så er det en liten slakk på gasspedalen, man vil aldri oppleve at bilen bykser til. Det gjør den brukervennlig, men litt mindre heftig enn forventet. Det er liten tvil om at det er formidable krefter i sving, men de kommer på en mindre voldsom måte enn man skulle tro. Et slags konstant øs, uten noen røsk. Det er ikke så lett å få følelsen av den faktisk når hundre på drøyt fem sekunder.

Test av Audi RS7

Med sitt lavere tyngdepunkt og mer sporty understell blir den mer fokusert enn en vanlig Q5, men heller ikke her har de falt for fristelsen til å lage en benk av en bil. Det er jo tross alt en «S».

Flere biltester

Det gjør at man får noe krengning i svinger, uten at det er spesielt forstyrrende. Den er og ganske fri for understyring, men bilen her står på piggfrie vinterdekk, noe som merkes når den presses. For det er en ganske tung bil, nær to tonn, noe som blir merkbart under litt frisk kjøring.

SQ5 er passe poengløs, men samtidig en bil som man gjerne tilbringer mange timer bak rattet i. Med så massivt med krefter er det helt likegyldig om man er én eller fire i bilen, og det er noe kult med en bil som ikke brøler ut at den kan dra fra omtrent alt. En lett korpulent sak som holder følge med Therese Johaug opp de bratteste bakkene.

Les også:

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. BMWs komfortsone

  2. Limousinsportsbil

  3. «Folkelig» Porsche

  4. Cayenne med
    riktig motor

  5. Luksusmissil