Saab er konkurs

Et siste nei fra kinesiske Youngman betyr kroken på døren for den svenske bilprodusenten.

MÅTTE GI OPP: Etter lang kamp for å redde Saab måtte sjef Victor Muller kaste inn håndkledet mandag, etter at en kinesisk investor trakk seg.
Publisert:

Årsaken til Saab nå slås konkurs er at kinesiske Youngman har gitt opp den svenske bilprodusenten, ifølge Swedish Automobile, som eier Saab.

Kineserne sier de ikke er i stand til å gjøre sine planlagte satsninger på den svenske bilfabrikken.

Styret i Saab har derfor konkludert med at selskapet ikke vil klare å holde seg solvent uten finansiering. Dermed er en konkursbegjæring det beste for kreditorene.

- Jeg er fortvilet og rasende, sier Saab-sjef Victor Muller til lokalavisen TTELA etter å ha levert konkursbegjæringen.

Det betyr at etter nesten to års kamp for å overleve er det definitivt slutt for Saab, og 3.500 ansatte mister jobben.

Mandag klokken 13 kan det være slutt

GM sa nei

Saabs eierselskap sier de ikke forventer å realisere noen verdier på sine aksjer i Saab Automobile, og verdiene vil bli fullstendig avskrevet.

Saab-sjef Victor Muller sier dette ble endelig klart etter at General Motors (GM) nok en gang foten ned for Mullers forslag til finansiering av selskapet i helgen.

Mer bilstoff på E24BIL

GM eier teknikklisenser bak flere av Saab-modellene, og i Detroit ønsker man ikke at lisensene skal forsvinne til Kina. Lørdag sendte GM ut en pressemelding hvor de gjør det klart at de ikke aksepterer.

- Hvert forslag resulterer direkte eller indirekte i en overføring av kontrollen over selskapet på en måte som vil være skadelig for GM og våre aksjonærer. Derfor kan ikke GM støtte noen av forslagene, skrev Cain.

E24S SISTE SAAB-TEST: En ny start

Ville ikke miste kontroll

Saab-sjef Victor Muller sa søndag at utspillet fra GM er ren strategi for å legge kjepper i hjulene.

- Vi mener at GM ikke har noe de skal ha sagt til et opplegg som innebærer at Youngman får null prosent av aksjene i Saab Automobile. Pressemeldingen er åpenbart skrevet for å påvirke mandagens domstolsforhandlinger negativt, sa Muller, ifølge di.se.

- Når Saab begjærer seg konkurs kommer saken til å avgjøres fort, sier Stefan Nilsson, rådmann ved Vänersborgs tingrett til nyhetsbyrået TT.

Han sier det er svært sannsynlig at konkursbeslutningen kommer i løpet av dagen.

Statlig lønnsgaranti
Ved en konkurs trer den statlige lønnsgarantien inn. Den gjelder den lønn som er opptjent innen tre måneder før konkursbegjæring, og en måned etter beslutningen. Maksbeløpet er omlag 170.000 svenske kroner.

Det er ventet en konkursbeslutning i løpet av dagen.

Møtet i domstolen var planlagt klokken 13, og da skulle Vänersborg tingrett ta stilling til beslutningen om omstruktureringen av Saab skulle fortsette eller ikke. I stedet valgte altså Victor Muller å ta turen til retten for å begjære Saab konkurs.

- Når selskapet selv leverer inn konkurssøknad er det en temmelig enkelt prosess, sier advokat Johan Sölveland i advokatfirmaet Glimstedt i Göteborg til di.se.

Han forklarer at det vil bli utpekt en konkursforvalter (bobestyrer) som vil bestemme over selskapets midler. Styre og ledelse vil bli koblet bort og kan ikke lenger ha tilgang til selskapets midler eller inngå avtaler. Bobestyrers viktigste oppgave blir å realisere midlene i selskapet og fordele disse til fordringshavere.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no