Jusprofessor med digitaliserings-varsku: – Det juridiske rammeverket er totalt ute av kurs

Jusprofessor advarer mot konsekvensene når finansrådgiveren erstattes av en robot.  – Skal finne løsninger som gir god forbrukerbeskyttelse, sier Finans Norge.

UHELDIG UTVIKLING: Digitalisering byr på juridiske utfordringer som kan gjøre at kunden mister beskyttelse, mener jusprofessor. Illustrasjonsfoto.

Foto: Kyrre Lien NTB scanpix
  • Sigrid Moe
  • Karl Wig
Publisert:

Digitaliseringen av finansbransjen er i full gang, og i 2016 fortalte blant annet to av Norges største banker om nedbemanninger.

Denne digitaliseringen gjør blant annet at forholdet mellom kunde og bank blir stadig mer digital.

– Det juridiske rammeverket er totalt ute av kurs for å ta tak i dette, sier jusprofessor Morten Kinander ved Handelshøyskolen BI.

BI-professoren kom med sine advarsler under et frokostmøte hos DNB i Bjørvika mandag. Han sier tre hovedområder er særlig krevende:

– Det er rådgivning, personvern og hvitvaskingsreglementet – det er nytt og totalt irrelevant. Det er fordi all denne reguleringen forutsetter kontakt mellom kunden og banken, og det vil forsvinne.

Les også

DNB-sjefen tror antall ansatte blir halvert

– Kan miste kundebeskyttelse

– Digitaliseringen er litt som kaffe, det er ikke noe vits i å være for eller imot. Jeg tror det har kommet for å bli, sier Kinander.

ADVARER: Jusprofessor Morten Kinander ved BI.

Foto: BI

Han viser spesielt til finansavtaleloven, som rådgivere må forholde seg til.

– Banken må forsikre seg om at kunden har forstått avtalen han går inn i. Hvordan skal man gjøre det gjennom en app? For eksempel er frarådingsplikten slik at selv om kunden har passert kredittvurderingen, er kanskje likviditeten litt skjør. Da skal man gi dem varsel om dette muntlig og skriftlig, sier Kinander.

– Skal de klikke seg igjennom det, som man gjør med annet? Da kan det som skal være en kundebeskyttelse bli en bankbeskyttelse, som gjør at kunden i ettertid ikke får gått til sak mot banken, sier professoren.

– Når vi går til en fulldigitalisert kunderelasjon, hopper vi bukk over det juridiske rammeverket, advarer han.

Les også

Telenor har ansatt kirurg (!)

Finans Norge: – Skal finne gode løsninger

– Dette er opplagt krevende problemstillinger, sier Tom Staavi til E24.

Han er informasjonssjef i Finans Norge, hovedorganisasjonen til norske banker og finansforetak.

– KREVENDE: Informasjonsdirektør Tom Staavi i Finans Norge.

Krister Sørbø

– Dette er på agendaen hos enhver aktør i dette markedet i disse tider. Det er også på agendaen hos ulike tilsyn. Digitaliseringen, endrede forretningsmodeller og andre måter å ha kundekontakt på, vil ikke frata oss ansvaret vi har etter lovverket, fastslår Staavi.

– Og vi tror vi skal finne gode løsninger som for eksempel gir fortsatt god forbrukerbeskyttelse i en digital verden, sier han.

Roboter med bedre dømmekraft?

Bekymringer til tross: BI-professoren sier digitaliseringen også kan gjøre at kundene får mer pålitelig rådgivning.

– Det er kanskje ikke bare dumt, det kan bli bedre rådgivning når datamaskinene og algoritmene tar over. Kahneman vant nobelpris i økonomi fordi han viste akkurat hvor dårlig dømmekraft vi mennesker har, sier Kinander.

– Når det er finansielle incentiver ved å selge, så er det vanskelig å overbevise en selger om at det ikke er det beste å selge, sier professoren.

Her kan du lese mer om

  1. Bank
  2. Digitalisering

Flere artikler

  1. Flere eldre bruker nettbank

  2. – Hele konkurransebildet er i endring

  3. Tilbyr nye jobber til ansatte som sier de kan erstattes av roboter

  4. Annonsørinnhold

  5. Mener nettbanktrøbbel kan unngås: – En upopulær investering å ta

  6. Nå får kunder i DNB råd fra en robot