Analytiker om Telenor-kutt: Telekom har et strukturelt problem

Telenor-sjefen har de siste månedene sagt at lønnsomheten i Norge må opp. Telekom-eksperter sier hele bransjen har et strukturelt problem.

FREM MED SPAREKNIVEN: Toppledelsen i Telenor-konsernet har de siste månedene gjort det klart at lønnsomheten må opp i Norge. Nå kutter Norgessjef Berit Svendsen bemanningen ytterligere. Arkivbilde.
Publisert:

- Det er et stort strukturelt problem i telekom. Noen bygger seksfelts motorvei og det betales det i liten grad for, men kundene vil gjerne betale for å kjøre fine biler på veien. De som bygger må få betalt på en eller annen måte.

Det sier telekomanalytiker Espen Torgersen i Carnegie til E24 etter nyheten om at Telenor har tilbudt samtlige 4500 ansatte i Norge sluttpakke.

Torgersen bruker motorveieksempelet for å illustrere problemet han mener teleselskapene sliter med, nemlig at det trengs kraftige og gode mobil- og bredbåndsnett for å mette kundenes økende bruk av tjenester.

Eksempler på dette er Netflix, nett-tv og andre funksjoner som krever kapasitet og fart, både til jobb- og privatbruk.

Telekomanalytiker Espen Torgersen i Carnegie

Alle de ansatte i Telenor Norge tilbys nå å søke sluttpakke. Nedbemanningen tilsvarer rundt 10 prosent av antall ansatte totalt, ifølge DNB Markets.

- Dette er på linje med tidligere kommunikasjon fra selskapet og vil således ikke påvirke våre estimater, skriver DNB om kuttnyheten i sin morgenrapport, og beholder inntil videre sin kjøpsanbefaling med et kursmål på aksjen på 158 kroner.

Også Jon Gjertsen i Pareto Securities forteller at kuttene ikke kommer overraskende.

- De annonserte kostnadskuttene bør sees i sammenheng med det tidligere annonserte målet om en operasjonell kontantstrøm i 2015 på NOK 28-30 milliarder. Selskapet målsetter fem milliarder brutto kostnadsreduksjoner fra 2012 til 2015, hvor to milliarder skal komme fra økt kostnadseffektivitet i Norge, sier analytikeren til E24.

- Noe som ikke rimer

- Telenor må tilpasse seg virkeligheten. De konkurrerer i et åpent marked, og konkurrentene har slankere organisasjoner enn dem selv, sier daglig leder Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

Daglig leder og telekomanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom

- Hadde du satt det opp som et regnestykke, og sett på Telenors markedsandel i Norge kontra hvor mange ansatte de har, ville du sett at her er det noe som ikke rimer, sier Aarønæs, og anslår at Telenor trolig har flere ansatte tilsammen enn nummer to, tre og fire på listen over Norges største telekomselskaper.

Han trekker også frem Telenors fasttelefonnett som dyrt for selskapet.

- Tekniske plattformer er ofte omfattende, og dyre i drift. Derfor vil Telenor gjerne speede opp avviklingen av fastnettet, sier han og utdyper:

- Gammel teknologi krever mye mer enn ny teknologi. Mange av konkurrentene har infrastrukturplattformer som er mindre enn 20 år gamle. Telenor har mye gammelt, og gamle avtaler som blir dyrt i lengden, sier han.

- Samtidig er de et selskap opererer i mange land, og som blir veiet og målt internasjonalt. De har et etterslep som de prøver å avvikle , sier han.

Klar tale fra toppen

I fjor kuttet Telenor bemanningen med drøye 200 personer, og i år skal dette altså mer enn dobles.

Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og finansdirektør Richard Aa i Telenor har de siste månedene gjort det tindrende klart at lønnsomheten i den norske virksomheten er for dårlig.

I februar gjentok toppledelsen i Telenor-konsernet at den norske virksomheten må levere hvis hele konsernet skal nå sine mål.

Les også

Norge og Thailand må levere for å nå Telenors «konservative» mål

Det som preger utgiftssiden i Telenor Norge for tiden er fokuset på fiberutbygging og utrullingen av høyhastighetsnettet 4G.

Det bidro til at investeringene til Telenor Norge økte fra 4,1 til 4,9 milliarder fra 2012 til 2013.

Samtidig er konkurransen tøff og Telenors Norgessjef Berit Svendsen uttalte til E24 i februar at det i bedriftsmarkedet nå er et prispress. Hun har skissert flere grep for å løfte lønnsomheten i Norge:

  • Øke andelen som bruker smarttelefon. I dag er rundt en tredjedel av Telenors norske kunder som ikke bruker smarttelefon og som dermed ikke faktureres for noe særlig databruk
  • Øke satsingen på tjenester og teknologier som skaper konkurransefordeler
  • Satsingen på egne Telenor-butikker for å få kundene til å ta i bruk nye tjenester. Telenor har blant annet kjøpt opp Telekiosken og omdøpt disse butikkene.
Les også

- Blir som å tenke på et tall, og kutte for enhver pris

Under presentasjonen av resultatene for 2013 i februar, viste Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas til at utviklingen i Norge tross alt hadde bedret seg utover høsten, blant annet fordi man klarte å skyve flere kunder over på større abonnement, med mer mobildata.

- Er det realistisk at dere klarer å snu Norge i år for å nå målene?

- Jeg tror det er ganske realistisk fordi kvaliteten på den salgsmiksen (av abonnement, journ. anm.) vi har nå underbygger fremtidens inntektsgenerering bedre, sammenlignet med det vi så i første halvår 2013, sa Baksaas til E24.

Berit Svendsen sa i februar at hun mente de allerede hadde klart å bli flinkere til å øke inntektene.

- Vi tok grep på inntektssiden i fjerde kvartal. Før det var vi flinke til å få kundene, men nå har vi gjennomgått inntektene. Nå begynner vi å se at dette fungerer.

- Noe alle må forstå

Carnegies Espen Torgersen viser til at de store milliardinvesteringene Telenor gjør i både fibernett og mobildata (4G-nett) må gi en god nok avkastning for selskapet.

- Når kundene ikke vil betale for det så får det konsekvenser. Det er noe alle må forstå og akseptere. Da må bemanningen ned.

Han mener det er tre faktorer som forklarer behovet:

- Ser man på Norge så er det første at fastlinjevirksomheten må restruktureres, men det er ikke noe nytt. Det andre er at det investeres mye penger i mobildata som du og jeg ikke vil betale nok for. Det tredje er konkurransen i markedet. Litt avhengig av hva som blir utfallet, så kan det nå komme inn en tredje aktør som vil satse for full. Da blir utsiktene tøffere, sier Torgersen.

- Hvordan ligger Telenor an i forhold til Netcom for eksempel?

- Noe selskapsspesifikt har man selvfølgelig. Litt forenklet er det en del som er knyttet opp til fastlinjevirksomheten og distribusjonsvirksomheten fra gamle dager, sier Torgersen.

Driftsmarginen (EBITDA) for 2013 ligger dog Telenor med 42,9 prosent bedre an enn konkurrenten TeliaSonera som eier Netcom og Chess med 31,6 prosent, viser tall fra Pareto.

Les også:

Staten tjente 1,78 milliarder kroner på mobilauksjonenTele2 tapte auksjonskampen mot Telenor og NetcomSkuffet over norske tall: Slik skal Telenor få skuten på rett kjøl

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om