DNB-sjefen: ID-tyveri «kjempeutfordrende» for ofrene

DNB-konsernsjef Kjerstin Braathen sier gode sikkerhetsrutiner er «helt avgjørende» for å beholde kundenes tillit, etter at en kodebrikke bestilt i Shadi Maleki Ghozlos navn satte henne i milliongjeld.

– STÅR HØYEST PÅ VÅR AGENDA: DNB-konsernsjef Kjerstin Braathen sier de gjør alt de kan for å forhindre at kundene rammes av ID-tyverier.

Terje Pedersen
Publisert:,

DNB-sjefen kommenterer nå for første gang saken, som har skapt sterke reaksjoner. Braathen uttrykker stor medfølelse for ofre for slike ID-svindler, og sier sikkerhet står øverst på bankens agenda.

– Det er jo kjempeutfordrende for dem som opplever noe sånt, sier Braathen til E24.

– Den digitale økonomien og ny teknologi gir oss mange muligheter. Så må vi også passe på at vi er gode nok til å jobbe med de utfordringene og de sårbarhetene som oppstår, fortsetter DNB-sjefen.

Braathen svarer på E24s spørsmål under DNB-konferansen «Vi lader opp til fremtiden» på Colosseum kino i Oslo tirsdag.

Ber kundene være på vakt

Hun sier DNB gjør alt de kan for å forhindre at ID-tyver svindler deres kunder, ved bruk av rutiner og praksis som gjør det «så vanskelig som mulig for kriminelle».

Samtidig har bankkunder også et ansvar, fremholder Braathen.

– For kodebrikker og passord er det generelt ekstremt viktig å passe på å holde dette konfidensielt, og hindre at noen får tilgang, sier DNB-sjefen – som presiserer at E24s sak fra helgen var noe annerledes:

Det var nemlig ikke svindelofferet Shadi Maleki Ghozlo (33), men DNB selv som sendte kodebrikken – til Ghozlos gamle adresse.

Politiet har etterlyst en svensk mann som de mener tok opp en rekke lån i forbrukslånsbanker i Ghozlos navn, og satte henne i milliongjeld – en gjeld bankene har krevd at hun selv betaler tilbake.

– Avgjørende for tillit fra kundene

– Hvordan kan du som DNB-sjef betrygge kundene om at de ikke blir holdt ansvarlig hvis banken gir andre tilgang til deres konto?

– Det blir nok ikke riktig å si at banken gir andre tilgang til noens konto. Det som er viktig fra vår side, er at ...

– Dere sendte jo ut kodebrikke til en som ikke skulle hatt kodebrikke?

– Jeg kjenner ikke saken godt nok til å gå inn i den spesifikt, svarer Braathen.

– Men det er klart at det å ha gode rutiner, gode systemer og robuste sikkerhetsrutiner rundt vår virksomhet er helt avgjørende for å beholde den tilliten vi har fra kundene. Det er definitivt et tema som står absolutt høyest på vår agenda, forsikrer DNB-sjefen.

DNB har tidligere forklart E24 at de mener «rutinene for utlevering av BankID har blitt overholdt» i svindelsaken som rammet Shadi Maleki Ghozlo.

De har likevel «valgt å ta i bruk skjønn» og har slettet lånet på 140.000 kroner som svindler tok opp i DNB.