Ny robot-tjeneste skal redusere kortsvindel med 40 prosent
Løsningen identifiserer og stopper svindel-kjøp på millisekunder.
– Den tar svindeljakten til et nytt nivå. Pilotprogrammet har vist dramatiske forbedringer sammenlignet med dagens tjenester, sier Geir Edvardsen i Nets.
Betalingsgiganten har samarbeidet med KPMG om en ny kunstig-intelligens-løsning.
I løpet av testperioden ble antallet svindeltransaksjoner redusert med 25 prosent på noen uker, og redusert med inntil 40 prosent over noe lengre tid.
– Den kunstige intelligensen ble smartere relativt raskt. Den leverer vesentlig bedre enn andre løsninger på markedet, sier Edvardsen.
Den kunstige intelligensen lærer seg å kjenne igjen svindelmønstre ved å analysere kort-porteføljen til Nets, som er på over 20 millioner kort.
Norske nettbankkunder svindlet for millioner
Milliarder
Den årlige verdien av svindeltransaksjoner i Europa er på over 1,8 milliarder euro. Det tilsvarer over 18. milliarder norske kroner.
Tall fra Finans Norge viser at kortsvindlere fikk lurt til seg nesten 95 millioner kroner i Norge i fjor, en nedgang på 35 prosent sammenlignet med året før.
En av hovedårsakene til dette, er ifølge Bits, at bankenes robot-overvåkning stadig blir bedre.
Nets mener at dette kan kuttes med opptil 40 prosent med deres løsning, som har fått navnet Nets Fraud Ensemble.
– Nå tar vi enda et stort skritt. Denne tjenesten kan stoppe transaksjonene til kortsvindlerne på millisekunder, før de blir gjennomført, sier Edvardsen.
Uten kort
En korttransaksjon må stoppes innen ti millisekunder, og «hjernen» i Nets Fraud Ensemble består av flere ulike modeller som jobber sammen for å kunne identifisere svindel raskt nok.
En av typene kortsvindel denne løsningen kan bekjempe, er misbruk av kortinformasjon der fysiske kort ikke er til stede. Tallene for denne typen svindel har økt, og er nå den vanligste kortsvindelformen, ifølge Finans Norges statistikk.
Årsaken er trolig økt netthandel, og stadig mer betaling til utlandet.
The Economist: De rike landene må planlegge for en fremtid uten kontanter
Betalingsselskapet tok i bruk kunstig intelligens i kampen mot kortsvindel allerede i 2013.
– Det har i stor grad vært løsninger som kjenner igjen svindel etter transaksjonen er gjennomført, som har vært vanlig. Da håper man at man for eksempel kan stoppe utsending av varer. Nå skal vi stoppe utbetalingen, sier Edvardsen.
I dag er det slik at banken din kan være ansvarlig for trekk fra bankkontoen din, som du ikke har samtykket til.
– Dette er en vinn-vinn-vinn-situasjon. Bankene sparer på det, nettaktørene sparer på det, og til slutt sparer også forbrukerne på det. I tillegg forhindres pengestrømmen til kriminelle, sier Edvardsen.