Telekom

Resultatfall i Telia-konsernet

Telias satsing på TV, sport og innhold rammes hardt av coronaviruset, som gir fall i annonseinntekter og salg av kanalpakker for sportsarrangement. I Norge fortsetter arbeidet med 5G-utrullingen, mens antallet privatkunder faller.

Hanna Franzén/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Tele- og mediekonsernet Telia Company hadde allerede 26. mars varslet markedet om at utbruddet av coronaviruset hadde medført et kraftig innhugg i annonse- og TV-inntektene.

I tillegg var det varslet at styret ville redusere utbyttet for 2019 fra 2,45 til 1,80 svenske kroner per aksje.

I selskapets kvartalsrapport kommer det frem at selskapet både opplevde et fall i de underliggende inntektene og resultatene.

  • Selskapets samlede omsetning steg fra 20,84 til 22,43 milliarder svenske kroner, noe som er omtrent på linje med analytikernes forventning om 22,40 milliarder, ifølge konsensustall fra InFront.
  • Den underliggende omsetningen, justert for salg, oppkjøp og valutaendringer viser imidlertid et fall på 2,2 prosent.
  • Selskapet leverte et justert brutto driftsresultat (justert EBITDA) som falt fra 7,41 til 7,28 milliarder svenske kroner, mot analytikernes forventning om 7,50 milliarder.
  • Resultat etter skatt falt fra 1,81 til 1,15 milliarder, under forventningen på 1,87 milliarder.

– Starten på 2020 kan ikke beskrives som «business as usual» for Telia Company og samfunnet som helhet. Over hele kloden opplever vi alle betydelige forstyrrelser i våre daglige liv grunnet pandemien, sier fungerende konsernsjef Christian Luiga, i kvartalsrapporten.

Selv om mobil- og bredbåndsvirksomheten stort sett er lite økonomisk påvirket av pandemien, så påvirker den TV- og innholdsvirksomheten som selskapet har satset på.

– Ser man fremover er de største risikoområdene knyttet til roaming (utenlandsinntekter fra kundenes mobilbruk, journ.anm.), distribusjonsinntekter fra TV, forsinkede kommersiell aktivitet, mulige forstyrrelser i logistikkjeden, helsen til ansatte og nøkkelleverandører og den finansielle stabiliteten hos våre kunder, sier Luiga.

Milliardfall i annonser og kanalpakker

Telia fullførte i desember det store oppkjøpet av Bonnier Broadcasting, som inkluderer TV4, C More og MTV, for 9,2 milliarder svenske kroner.

– Vår nyetablerte TV- og Media-enhet opplever betydelige negative finansielle konsekvenser av Covid-19 (corona, journ.anm.) og fra andre markedsendringer. Den økonomiske nedturen har resultert i lavere annonseinntekter og vi påvirkes også av midlertidig mangel på direkte sportssendinger, sier Luiga.

Uten sportshendelser blir det også mindre salg av spesielle kanalpakker.

26. mars varslet Telia at TV- og Media-enheten i år vil ha et brutto driftsresultat på mellom null og 500 millioner svenske kroner, mot 1,5 milliarder i fjor.

Han går om et par uker tilbake til sin faste jobb som finansdirektør og overlater sjefsstolen til konsernets nye toppsjef Allison Kirby.

I sin guiding (prognose) regner Telia nå med en fri operasjonell kontantstrøm på 9,5 til 10,5 milliarder kroner i 2020, mot 12,6 milliarder i fjor. Før coronakrisen regnet selskapet med at de ville ende mellom 10,5 og 11,5 milliarder i år.

Konsernet regnet også med en vekst på mellom to og fem prosent i underliggende brutto driftsresultat (justert EBITDA), men den prognosen er fjernet nå.

Les også

Telia og Discovery enige om ny avtale

Ny mobil hjemmebredbåndsløsning, men færre mobilkunder i Norge

Telia har satset tungt på Norge de siste årene og er nest størst i det norske mobilmarkedet etter Telenor.

Gjennom oppkjøpene av Get/TDC Norge og bedriftsoperatøren Phonero har selskapet sikret seg nye posisjoner. Selskapet har over en periode vist klar vekst i bedriftsmarkedet på mobil og fortsetter med det:

«Antallet mobilabonnement falt med 3.000 i kvartalet ettersom veksten i bedriftsmarkedet ble mer enn oppveid av en nedgang i privatmarkedet. Antallet TV-abonnenter falt med 3.000 og antallet bredbåndsabonnenter økte med 6.000 i kvartalet», skriver Telia.

Selskapet peker på at det er rullet ut nye abonnementspakker i OneCall, nye mobilt bredbåndspakker i Telia og at Telias «fri data»-løsning TeliaX har fått over 50.000 kunder i Norge.

Så langt har 1.000 kunder tegnet seg på noen uker til Telias nye tilbud om hjemmebredbånd over mobil, som er tilgjengelig enkelte steder i landet.

Tjener mer per norske mobilkunde

Telia opplevde en relativt stabil omsetning i Norge som falt 11 millioner til 3,35 milliarder kroner, med noe nedgang i bredbåndsinntektene og noe vekst i mobilinntektene.

Justert brutto driftsresultat falt fra 1,42 til 1,36 milliarder. Det ga et fall i driftsmarginen fra 42,2 til 40,7 prosent.

Snittinntekten per kunde i måneden falt for bredbånd fra 243 til 236 kroner, og fra 304 til 294 kroner innen TV. I mobil vokste imidlertid snittinntekten fra 247 til 256 kroner i måneden.

– Vi er fornøyde med aktivitetsnivået i første kvartal, og selskapet og våre ansatte har klart å tilpasse seg den alvorlige coronasituasjonen på en god måte. Telias digitale infrastruktur besto stresstesten, og det har vært helt avgjørende for å kunne holde samfunnshjulene i gang, sier adm. direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge.

– Viktige høydepunkter for selskapet har vært igangsettingen av 5G-utbyggingen på Lillestrøm og lanseringen av vårt nye bredbåndsprodukt trådløst bredbånd (FWA), som vi har stor tro på, sier han videre.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Telia
  3. Telia Company
  4. Telekom
  5. Aksjelive
  6. Mobil

Flere artikler

  1. Telia endte fjoråret med gigantunderskudd: Spår forsiktig vekst i 2021

  2. Telia-sjefen vil ha 100.000 kunder på mobilnett-bredbånd

  3. Telia vil holde oppe investeringsfarten i Norge: Lover 5G før sommeren

  4. Annonsørinnhold

  5. Telia fortsetter 5G-kampen: Men mister snart store inntekter fra Ice

  6. Ice har bygget nett og kapret privatkunder: – Nå er vi klare for å innta bedriftsmarkedet