Telekom

Resultatfall i Telia-konsernet

Telias satsing på TV, sport og innhold rammes hardt av coronaviruset, som gir fall i annonseinntekter og salg av kanalpakker for sportsarrangement. I Norge fortsetter arbeidet med 5G-utrullingen, mens antallet privatkunder faller.

Hanna Franzén/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Tele- og mediekonsernet Telia Company hadde allerede 26. mars varslet markedet om at utbruddet av coronaviruset hadde medført et kraftig innhugg i annonse- og TV-inntektene.

I tillegg var det varslet at styret ville redusere utbyttet for 2019 fra 2,45 til 1,80 svenske kroner per aksje.

I selskapets kvartalsrapport kommer det frem at selskapet både opplevde et fall i de underliggende inntektene og resultatene.

  • Selskapets samlede omsetning steg fra 20,84 til 22,43 milliarder svenske kroner, noe som er omtrent på linje med analytikernes forventning om 22,40 milliarder, ifølge konsensustall fra InFront.
  • Den underliggende omsetningen, justert for salg, oppkjøp og valutaendringer viser imidlertid et fall på 2,2 prosent.
  • Selskapet leverte et justert brutto driftsresultat (justert EBITDA) som falt fra 7,41 til 7,28 milliarder svenske kroner, mot analytikernes forventning om 7,50 milliarder.
  • Resultat etter skatt falt fra 1,81 til 1,15 milliarder, under forventningen på 1,87 milliarder.

– Starten på 2020 kan ikke beskrives som «business as usual» for Telia Company og samfunnet som helhet. Over hele kloden opplever vi alle betydelige forstyrrelser i våre daglige liv grunnet pandemien, sier fungerende konsernsjef Christian Luiga, i kvartalsrapporten.

Selv om mobil- og bredbåndsvirksomheten stort sett er lite økonomisk påvirket av pandemien, så påvirker den TV- og innholdsvirksomheten som selskapet har satset på.

– Ser man fremover er de største risikoområdene knyttet til roaming (utenlandsinntekter fra kundenes mobilbruk, journ.anm.), distribusjonsinntekter fra TV, forsinkede kommersiell aktivitet, mulige forstyrrelser i logistikkjeden, helsen til ansatte og nøkkelleverandører og den finansielle stabiliteten hos våre kunder, sier Luiga.

Milliardfall i annonser og kanalpakker

Telia fullførte i desember det store oppkjøpet av Bonnier Broadcasting, som inkluderer TV4, C More og MTV, for 9,2 milliarder svenske kroner.

– Vår nyetablerte TV- og Media-enhet opplever betydelige negative finansielle konsekvenser av Covid-19 (corona, journ.anm.) og fra andre markedsendringer. Den økonomiske nedturen har resultert i lavere annonseinntekter og vi påvirkes også av midlertidig mangel på direkte sportssendinger, sier Luiga.

Uten sportshendelser blir det også mindre salg av spesielle kanalpakker.

26. mars varslet Telia at TV- og Media-enheten i år vil ha et brutto driftsresultat på mellom null og 500 millioner svenske kroner, mot 1,5 milliarder i fjor.

Han går om et par uker tilbake til sin faste jobb som finansdirektør og overlater sjefsstolen til konsernets nye toppsjef Allison Kirby.

I sin guiding (prognose) regner Telia nå med en fri operasjonell kontantstrøm på 9,5 til 10,5 milliarder kroner i 2020, mot 12,6 milliarder i fjor. Før coronakrisen regnet selskapet med at de ville ende mellom 10,5 og 11,5 milliarder i år.

Konsernet regnet også med en vekst på mellom to og fem prosent i underliggende brutto driftsresultat (justert EBITDA), men den prognosen er fjernet nå.

Les også

Telia og Discovery enige om ny avtale

Ny mobil hjemmebredbåndsløsning, men færre mobilkunder i Norge

Telia har satset tungt på Norge de siste årene og er nest størst i det norske mobilmarkedet etter Telenor.

Gjennom oppkjøpene av Get/TDC Norge og bedriftsoperatøren Phonero har selskapet sikret seg nye posisjoner. Selskapet har over en periode vist klar vekst i bedriftsmarkedet på mobil og fortsetter med det:

«Antallet mobilabonnement falt med 3.000 i kvartalet ettersom veksten i bedriftsmarkedet ble mer enn oppveid av en nedgang i privatmarkedet. Antallet TV-abonnenter falt med 3.000 og antallet bredbåndsabonnenter økte med 6.000 i kvartalet», skriver Telia.

Selskapet peker på at det er rullet ut nye abonnementspakker i OneCall, nye mobilt bredbåndspakker i Telia og at Telias «fri data»-løsning TeliaX har fått over 50.000 kunder i Norge.

Så langt har 1.000 kunder tegnet seg på noen uker til Telias nye tilbud om hjemmebredbånd over mobil, som er tilgjengelig enkelte steder i landet.

Tjener mer per norske mobilkunde

Telia opplevde en relativt stabil omsetning i Norge som falt 11 millioner til 3,35 milliarder kroner, med noe nedgang i bredbåndsinntektene og noe vekst i mobilinntektene.

Justert brutto driftsresultat falt fra 1,42 til 1,36 milliarder. Det ga et fall i driftsmarginen fra 42,2 til 40,7 prosent.

Snittinntekten per kunde i måneden falt for bredbånd fra 243 til 236 kroner, og fra 304 til 294 kroner innen TV. I mobil vokste imidlertid snittinntekten fra 247 til 256 kroner i måneden.

– Vi er fornøyde med aktivitetsnivået i første kvartal, og selskapet og våre ansatte har klart å tilpasse seg den alvorlige coronasituasjonen på en god måte. Telias digitale infrastruktur besto stresstesten, og det har vært helt avgjørende for å kunne holde samfunnshjulene i gang, sier adm. direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge.

– Viktige høydepunkter for selskapet har vært igangsettingen av 5G-utbyggingen på Lillestrøm og lanseringen av vårt nye bredbåndsprodukt trådløst bredbånd (FWA), som vi har stor tro på, sier han videre.

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Telia
  3. Telia Company
  4. Telekom
  5. Aksjelive
  6. Mobil

Flere artikler

  1. Telia vil holde oppe investeringsfarten i Norge: Lover 5G før sommeren

  2. Betalt innhold

    Nå starter en stille 5G-kamp om hjemmene der fiberen ikke går

  3. Mobilutfordreren Nortel fyller krigskassen med frisk kapital

  4. Annonsørinnhold

  5. Telenor og Viasats TV-satsing skal hete Allente

  6. Telenor i gang med nytt strategiarbeid: Planlegger for verden etter corona