Sparebanker satser nasjonalt: – Hele konkurransebildet er i endring

Digitaliseringen gir små og mellomstore banker en mulighet til å utvide nedslagsfeltet sitt. Men sparebankene tror ikke ny teknologi skal fjerne behovet for lokalkontorene.

PÅ HUSET: Konserndirektør Bjørg Marit Eknes sier at størrelsen på Sparebanken Vest gjør at de er store nok til å ha utviklingsmiljø i banken, men små nok til å kunne gjøre endringer raskt.

Foto: Pressefoto, SPV
Publisert:

– Vi har virkelig jobbet med å ta inn over oss digitaliseringen, og ønsker å ta i bruk mulighetene det gir, men samtidig ta vare på det at vi er en sparebank på Vestlandet. Kundene skal fortsatt kunne gå på kontoret og snakke med en rådgiver, sier Bjørg Marit Eknes, konserndirektør for innovasjon og kundeopplevelse i Sparebanken Vest.

De er en av Norges største sparebanker og har blant annet satset på et eget utviklingsmiljø i banken.

Enheten har 150 medarbeidere, og Eknes forteller at de har en stor fordel når de kan ha forretningene, it-utviklingen og innovasjonen tett knyttet sammen.

Les også: (+) Arendalskrakket: Banksvindleren som felte Norges rikeste by

– Digitaliseringen i seg selv gjør at konkurransen i finansbransjen øker, og jeg opplever at alle norske banker har digitalisering høyt på agendaen. Hele konkurransebildet er i endring, for konkurransen kommer også fra andre aktører og oppstartsselskaper, sier Eknes.

Bjørg Marit Eknes, konserndirektør for innovasjon og kundeopplevelse i Sparebanken Vest.

Foto: Pressfoto, SPV

Nasjonale løsninger

Digitaliseringen har gjort at Sparebanken Vest nå har lansert to løsninger nasjonalt - likviditetstjenesten Buffer og regnskapstjenesten Folio for bedriftsmarkedet. Neste år kommer også en ren mobilbank for personkunder.

Administrerende direktør Elling Bentsen i Sparebanken Narvik sier at de får mye viktig hjelp fra Eika, som de er en del av. Han mener de er på samme digitale nivå som de store bankene i landet.

– Det er naturligvis krevende som liten bank å ha teknologisk forståelse i organisasjonen til enhver tid, men vi har også moderne kunder som tar i bruk mer og mer teknologi, sier Bentsen til E24.

I tillegg til å frigi ressurser i banken, mener han at de lokale bankene også får flere muligheter ved digitaliseringen.

– Vi kan utvide markedet vårt. Tradisjonelt har nærmiljøet vært vårt nedslagsfelt, men fjernmarkedet åpner seg i større grad. Vi kan følge kunder som flytter herfra, sier Bentsen.

Ole Morten Geving, direktør i Sparebankforeningen, forteller at mens de store bankene i stor grad utvikler ny teknologi for å hele tiden følge digitaliseringen, jobber de mindre i større grad med å finne løsninger i fellesskap.

– Mitt inntrykk er at alle bankene er rundt samme nivå med tanke på utvikling og det å være fremoverlent på dette området, sier Geving til E24.

– Godt posisjonert

Han sier at sparebankene jobber med å beholde fortrinnet de har ved å også ha nærhet til kundene sine.

– Det er ikke noe som tyder på at banknæringen vil bli fulldigitalisert på alle tjenester. På noen områder vil folk og næringslivskunder fremdeles trenge å snakke med folk, sier Geving.

Ole Morten Geving, direktør i Sparebankforeningen

Foto: Finans Norge

Når det nye betalingsdirektivet fra EU blir en del av norsk lov i løpet av vinteren, vil det også gi de lokale bankene større muligheter, mener han.

– Digitaliseringen og direktivet gir definitivt muligheter. Det gjør at en lokal bank kan beholde kundeforholdet selv om kunden flytter, eller barna flytter hjemmefra, sier Geving.

Han tror direktivet vil endre hele bank- og betalingsformidlingsmarkedet.

– Vi tror at norske banker er godt posisjonert for å spille en aktiv rolle i utviklingen, sier Geving.

Les også

– Stemmestyring blir viktig for netthandelen

Les også

Vipps, så fikk Berit Svendsen ny jobb

Les også

Fersk undersøkelse: Mathandelen på nett har stoppet opp