Spotify: Kundehopp etter Apple-inntoget

Den svenske giganten ser så langt ingen tegn til at Apple Music utgjør en trussel for abonnementsmassen – snarere tvert imot.

FRYKTER IKKE APPLE: Spotify-topp Jonathan Forster sier antallet abonnenter har vokst kraftigere etter at Apple Music kom på banen i fjor.

Foto: Staff Reuters
  • Karl Wig
Publisert: Publisert:

– Siden Apple Music startet, har vi vokst raskere og får flere kunder enn tidligere, sier Spotifys visepresident Jonathan Forster i intervju med Reuters.

Det har vært knyttet stor spenning til hvordan strømmemarkedet for musikk vil utvikle seg etter at Apple omsider gjorde sitt inntog.

Det skjedde så sent som i juni i fjor, etter lang tids rykter og 12 år med tradisjonelt – og etter hvert sviktende – låtsalg gjennom iTunes, Apples digitale platesjappe.

Har skuffet analytikerne

Apple ble av eksperter gitt en stor fordel i sine svimlende 800 millioner bank- og kredittkort som allerede lå registrert på iTunes, ettersom terskelen for å tegne Apple Music-abonnement da syntes lav.

Men siden lanseringen, som for øvrig ble latterliggjort av Spotify-gründer Daniel Ek, har det ikke vist seg så enkelt for IT-kjempen fra Silicon Valley.

Etter at Apple begynte å ta seg betalt i fjor høst, etter en gratis prøvetid på tre måneder, lot analytikerne seg skuffe over abonnementsmassen Apple hadde klart å skaffe til veie.

Les også

Smartklokke-smell for Apple

Har tre ganger så mange betalere

I dag, nærmere seg ett år etter lanseringen, er situasjonen slik:

  • Spotify er fortsatt soleklar markedsleder og rapporterer om nær 100 millioner brukere – hvorav 30 millioner er betalende abonnenter.
  • Apple Music melder at de har skaffet 13 millioner betalende abonnenter siden lansering.

Spotify har selvsagt hatt et langt forsrang på Apple, og har siden lanseringen i 2008 opplevd eventyrlig vekst – som altså bare har blitt kraftigere, ifølge dem selv.

Siden juni 2015 – måneden Apple Music kom til verden – har Spotify fått om lag 10 millioner nye betalende abonnenter, som tilsvarer en kundeøkning på 50 prosent.

De videre vekstambisjonene synes også hårete: I mars tok de opp én milliard i lån for å gjøre nye investeringer.

Les også

Spotify tar opp milliardlån

Mye på spill for Apple

Spotify-toppen bedyrer at de koser seg i selskap med sin nye konkurrent. Overfor Reuters serverer han denne uttalelsen:

– Det er flott at Apple er i gamet. De har definitivt økt oppmerksomheten rundt strømming. Det er hardt å bygge en industri på egen hånd.

For Apples del er det avgjørende å få fotfeste i nye markeder. De selger færre enheter av iPhone, iPad og Mac – særlig iPhone, som er selskapets desidert største inntektskilde.

Salgssvikten gjør at Apples overskudd nå krymper – og Wall Street har svart nådeløst. Apple-aksjen er ned 14 prosent den siste måneden og 28 prosent siden samme tid i fjor.

Foruten musikkstrømming har Apple også tatt steget inn i smartklokke-jungelen, hvor de nå taper markedsandeler.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Apple
  2. Spotify
  3. Teknologi

Flere artikler

  1. Spotify: 40 millioner betalende brukere

  2. «Jonathan from Spotify» slutter

  3. Spotify nærmer seg børsen med stormskritt

  4. Analytiker tror den billigste nylanseringen blir en salgshit

  5. Tidal i Norge tier om Jay Zs varsel om gigantsøksmål