Budkrig løftet prisen på LinkedIn med nesten 50 prosent

En budkrig med erkekonkurrenten Salesforce.com gjorde at Microsoft måtte ut med svært mye mer enn åpningsbudet i kampen om LinkedIn.

FANT TONEN: Microsoft mener de skal klare å få LinkedIn til å vokse mer sammen med dem, blant annet ved hjelp av sin egen Office 365-tjeneste. Her er konsernsjef Jeff Weiner i LinkedIn, konsernsjef Satya Nadella i Microsoft avbildet med styreleder og medgründer Reid Hoffman i LinkedIn.

Foto: Microsoft
Publisert:

Det var i midten av juni det ble kjent at det amerikanske IT-selskapet Microsoft annonserte at de skulle kjøpe det sosiale nettverket LinkedIn.

Nå skriver Dagens Industri, som siterer Financial Times, at en budkrig mellom Microsofts erkekonkurrent Salesforce.com gjorde at prisen ble drevet opp med seks milliarder dollar. Dette tilsvarer rundt 50 milliarder kroner. Salesforce.com er USAs ledende customer-management software-selskap.

De to budgiverne skal ha prøvd å overgå hverandre i nesten en måned, som gjorde at sluttprisen ble 26 milliarder dollar (inkludert selskapets kontantbeholdning). Dette tilsvarer omtrent 217 milliarder kroner.

Advarer mot kostnadskutt

En av grunnene til at prisen steg såpass kraftig, var at Salesforce.com tilbød betaling i form av aksjer, mens aksjekursen steg kraftig i verdi.

Oppkjøpet er det tredje største noensinne i teknologi-industrie. Administrerende direktør i Microsoft, Satya Nadella har advart om at den høye prisen kan føre til ytterligere kostnadskutt for LinkedIn etter av avtalen ble utført.

Microsofts åpningstilbud var på 160 dollar aksjen. Den endelige prisen endte opp på 196 dollar.

Les også

Kommentar: Derfor måtte Microsoft kjøpe Linkedin nå

Største i selskapets historie

For Microsoft sin del blir oppkjøpet det største i selskapets historie, der den forrige rekorden ble satt da selskapet slukte Skype for 8,5 milliarder dollar i 2011.

E24 har tidligere snakket med analytikere og teknologieksperter, som ikke var helt enige i om milliardoppkjøpet var lurt eller ikke.

Avtalen innebærer at Linkedin-varemerket ivaretas, sammen med selskapets kultur og uavhengighet.

Jeff Weiner vil fortsatt være konsernsjef i selskapet, og rapportere direkte til Microsoft-sjef Satya Nadella.

LinkedIn er et sosialt nettverk på internett med fokus på forretnings- og profesjonelle relasjoner. Selskapet ble etablert i 2002 – i stuen til nevnte Hoffman – og oppgir at de i dag har over 433 millioner brukere på verdensbasis.

Les også

Derfor måtte Microsoft kjøpe Linkedin nå

Les også

Microsoft kjøper Linkedin

Les også

– Lukter litt desperasjon

Her kan du lese mer om