Chilimobil kjøper gründersatsingen til tidligere Telenor-topper

Lavprisaktøren Chilimobil tar over teknologiselskapet Cloudberry og får med seg to tidligere Telenor-topper på kjøpet.

Chilimobil-sjef Lars Ryen Mill.

Foto: Chili Mobil
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Mobilselskapet Chilimobil kjøper nå teknologiselskapet Cloudberry Mobile for 21 millioner kroner. Cloudberry-gründerne får betalt i form av aksjer i Chilimobil.

– Dette er et stort skritt for oss. Gjennom dette oppkjøpet går vi fra å være en ren
tilbyder til å bli en mobilaktør med egen unik teknologi skreddersydd for neste
generasjons mobile tjenester, sier CEO Lars Ryen Mill i Chilimobil.

Med seg på kjøpet får Chili-sjefen inn to av Cloudberry-gründerne inn i styret sitt. Det er Jan Edvard Thygesen og Arve Johansen.

Thygesen har både vært konserndirektør i Telenor og direktør i mobilselskapet Vimpelcom (som Telenor tidligere var nest største aksjonær i, og som nå heter Veon). Johansen har også bred erfaring fra teknologibransjen, og har hatt flere lederverv i Telenor-systemet.

Chilimobil gikk i fjor over fra å leie nettilgang hos Telenor til å bytte til Telia. Da Chili kapret den tidligere Chess-sjefen tidligere i år, uttalte Lars Ryen Mill til E24 at selskapet har en mye bedre økonomisk posisjon nå enn da de leide nett hos Telenor.

– Fjoråret var et endringsår for Chilimobil, og markerer slutten på en
opprydning som startet i 2015 (...) Nå skal vi etablere grunnlaget for fremtidens mobiltilbyder med mer avanserte tjenester og høyere dataforbruk, sier Ryen Mill.

Les også

Telia finner frem sjekkheftet: Kjøper tilbake aksjer for 13,9 mrd.

Fikk ikke gjennomslag for teknologien

Cloudberry Mobile satset opprinnelig på å tilby såkalte mikroceller som skulle revolusjonere innendørsdekning. Nye bygninger og materialer er nemlig et effektivt hinder for mobilsignaler, noe som har før til at mobiloperatørene har måttet installere ekstra dekning innendørs.

Jan Edvard Thygesen.

Foto: Cornelius Poppe / Sara Johannesen

Dette er imidlertid kostbart og tidkrevende. I nyere tid har WiFi Tale også forbedret situasjonen ved at mobilene kan bruke trådløst internett inne i boliger og kontorbygg for å koble seg på mobilnettet.

Ideen til Cloudberry var å selge små bokser (mikrocellene) som skulle kobles på internett i bygget, og lage små lokale mobilnett som alle mobiler skulle kunne koble seg på.

Cloudberry-gründerne fikk imidlertid liten respons hos mobilselskapene. Gründerne forsøkte også å få statens telemyndighet Nkom til å åpne frie frekvenser til bruk innendørs, men dette ble det heller ikke noe av.

Dermed har hverken Cloudberry-gründerne eller Chili-sjefen noen tro på at de skal klare å gjenopplive dette prosjektet med det første.

– Ser man inn i krystallkulen er jo 5G «rett rundt hjørnet», og Cloudberry-teknologien viser vei for 5G-nettet som jo nettopp åpner for at man har mindre avgrensede nett, sier Chili-sjefen.

Les også

Telia tapte kampen om Broadnet: EQT selger til seg selv for over åtte milliarder

– En grunnleggende utfordring

Både Thygesen og Johansen skal bidra med sin erfaring for å sikre at Chili forblir en utfordrer til de store aktørene. Siden man foreløpig ikke får tatt i bruk Cloudberry-teknologien ute i markedet, skal gründerne bruke tiden sin på å bistå Chili med å utvikle nye tjenester og tilbud i markedet.

– Vi er stadig på jakt etter ting som differensierer oss fra de andre aktørene i markedet, sier Ryen Mill.

En årelang diskusjon i de norske telekombransjen er mulighetene små aktører har til å konkurrere med de to store netteierne Telenor og Telia. Norske myndigheter har flere ganger uttalt ønsket om mer konkurranse og det har vært store diskusjoner rundt reguleringer og rammeverk.

Statens telemyndighet, Nkom, har blant annet fortsatt å sette Telenor under spesialregulering som «dominerende aktør» i markedet, til tross for Telenors protester.

Samtidig som Ice bygger seg opp som en potensiell farlig utfordrer med et eget nasjonalt 4G-nett som er under utbygging, har flere av de mindre aktørene enten forsvunnet eller blitt kjøpt opp gjennom årene.

I tillegg til Chili er også Fjordkraft, Komplett, Get/TDC og Telipol på listen over utfordrere til «telekongene» Telenor og Telia.

– Hvordan vurderer du mulighetene for mindre aktører til å kunne klare seg og konkurrere med de store i det norske markedet nå?

– Det er en grunnleggende utfordring i det norske markedet, men vi tror at Chili har en plattform som gjør det mulig, særlig siden det har vært et skifte de siste årene fra et fokus på taletjenester over til å levere gode dataløsninger, sier Jan Edvard Thygesen.

– Folk bruker mobilen mer og mer uten å lete etter WiFi, og ved å tilby gode tilbud tror vi det er store muligheter, fortsetter han uten å ville røpe akkurat hvordan han og Chili vil utfordre de andre aktørene.

Les også

Fjordkraft har sikret seg 50.000 mobilkunder

Les også

– Har nok falt litt mellom to stoler

Les også

Brenner penger i høyt tempo

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. TV 2 kjøper seg inn i Chili Mobil

  2. Mobilmygg bryter opp markedet: Nå får nordmenn bestille fri data

  3. Chili Mobil har kapret den gamle Chess-sjefen

  4. Annonsørinnhold

  5. – Et område der markedet ikke fungerer optimalt

  6. Mobilgründer i Ålesund starter nytt selskap: Vil bli først med «fri data» til bedrifter