FRYKTER SLØSING: Google skal slutte å levere operativsystemet Android til kinesiske Huawei. Men hvis alle aktører nå får sine egne operativsystemer kan det føre til fragmentering og sløsing, mener Salvador Baille.

Foto: Wang Zhao AFP
Kommentar

Borgerkrig i Android-leiren

Googles strategi om et åpent Android har utviklet seg til et kappløp der alle kan tape.

Salvador Baille
Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling
Publisert:

Som leseren mest sannsynligvis allerede vet, skal Google slutte å levere operativsystemet Android og Google-applikasjoner til den kinesiske telekomgiganten Huawei.

President Trump ser for seg at dette skal være ett av virkemidlene for å angivelig stoppe en sikkerhetstrussel mot USA.

De første nyhetene kan gi inntrykk av at det stemmer. Huawei har nylig kunngjort at selskapet kan miste 261 milliarder kroner i inntekter på grunn av denne beslutningen.

Siste ord er likevel ikke sagt. Ledelsen i Huawei hadde faktisk sett en slik mulighet komme. Selskapet har derfor utviklet et eget operativsystem i en stund med kodenavn Hong Meng, som er planlagt å bli utgitt en gang i begynnelsen av neste år.

Telekom-analytiker Salvador Baille.

Det er basert på åpen kilde-versjonen av Android og kan antageligvis være raskere enn Googles egen versjon. Dette er mulig fordi Google skapte Android som en åpen plattform. Hvem som helst kan i prinsipp lage en egen versjon av den, selv om det er akkurat versjonene som Google lanserer med jevne mellomrom som blir installert på de aller fleste mobiltelefonene.

Dermed blir Huawei mye mindre sårbart enn man kanskje skulle tro. Huawei vet at det er vanskelig å lansere smarttelefoner i Vesten uten Google Apps (Youtube, Google Maps…), men det interne markedet i Kina er gigantisk, og Google har ingen nevneverdig tilstedeværelse der.

For å kompensere for tapet i Vesten har Huawei sagt at de skal øke sin nasjonale markedsandel fra tjuefem til femti prosent. Selskapets dominerende posisjon i landet kan enkelt gjøre det mulig.

Samtidig er Huawei interessant nok ikke det eneste selskapet som tenker i samme baner.

Samsung har utviklet sin egen versjon av Android også: Tizen. Samsung bruker dette operativsystemet i sine smarte TV-er, og har brukt operativsystemet som et forhandlingskort mot Google lenge.

Foto: Isabel Infantes Pa Photos

Den kinesiske mobilprodusenten Xiaomi har også sin egen Android-versjon i Kina. Til og med Amazon kjører sin egen versjon på selskapets egne nettbrett. Strategien basert på å lansere Android som et operativsystem med åpen kildekode sørget for rask og bred spredning blant produsentene av smarttelefoner, og drepte Nokia i prosessen.

Denne strategien kan likevel sette Googles posisjon som herre over et rimelig homogent Android-operativsystem – antageligvis den viktigste distribusjonskanalen for Googles produkter – i fare.

Derfor er søkegiganten i ferd med å utvikle nok et operativsystem: Prosjekt Fuchsia. I prinsipp er dette operativsystemet rettet mot å kunne lage programvare både for smarttelefoner og Chrome-baserte datamaskiner, men dette er ikke hele historien.

Hvis Fuchsia blir vesentlig bedre enn Android, og med Googles egen Pixel-serie av smarttelefoner som utstillingsvindu, kan produsentene bli tvunget etter hvert til å adoptere Fuchsia de også.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg-kommentar: Den kalde tek-krigen har begynt

Dette ville gi Google fornyet makt overfor økosystemet og kan til og med redusere Googles trafikkostnader, og dermed øke selskapets lønnsomhet betraktelig.

I et slikt scenario ville det vært logisk at Mountain View (Googles hovedkvarter i California, red.anm.) til slutt ville stoppe videreutviklingen av Android. Dermed hadde Google gjenvunnet total kontroll over produsentene.

Android, det åpne operativsystemet som Google har gitt oss, har dermed kastet verden ut i et interessant dilemma.

På den ene siden utvikler de største smarttelefonprodusentene sitt eget operativsystem, og prøver å bli uavhengige av Google. De vet at å la den mest kritiske delen av produktet deres være avhengig av et annet selskaps strategi er en dårlig idé.

For å eie et eget operativsystem må de imidlertid bruke ressurser på stadig flere og bedre versjoner av det. Dette er dyrt, og bidrar i tillegg til ytterligere fragmentering av Android-økosystemet, som allerede er et problem for utviklere og brukere.

Les på E24+ (for abonnenter)

The Economist: Tek-bransjens nye stjerneskudd har alt – bortsett fra oppskriften på høy fortjeneste

På den annen side skynder Google seg med å levere Fuchsia for å så ta kontroll over smarttelefonprodusentene, som er den viktigste distribusjonskanalen for Googles produkter.

Likevel kan det være for sent hvis de mest relevante av dem allerede har utviklet sine egne delvis proprietære operativsystemer.

Målt i antall enheter installert har Android vært en ekstremt vellykket kommersiell suksess for Google. Nå ser det ut som om maktkampen i økosystemet som dette operativsystemet har skapt kan føre til mer fragmentering og en sløsing av ressurser.

Her kan du lese mer om