Bilnestor tror Tesla må ta grep for å overleve

Tidligere General Motors-topp spår noen svært tunge år for elbilprodusenten Tesla.

FÅR DET TØFT: Elbilprodusenten Tesla vil få det svært tøft i årene fremover, mener bil-nestor Bob Lutz.

Foto: Bobby Yip Reuters
Publisert:,

Bob Lutz var i en årrekke nestsjef i bilgiganten General Motors.

Han har lenge vært en skeptiker når det kommer til Tesla, og etter presentasjonen av deres fartsråskinn og semitrailer er han ikke i tvil:

– Selskapet kommer til å gå under, folkens. Hvis de fortsetter som nå, kommer de seg aldri til 2019, sa Lutz under et intervju med CNBC.

Han mener det er mange mangler med Teslas oppsett, som gjør at selskapet er spesielt sårbart.

Han peker på at de faste kostnadene må stige voldsomt i takt med byggingen av stadig nye fabrikker, samt at de ikke har noe forhandlernettverk – og dermed går glipp av salg og inntekter i de geografiene de ikke har egen tilstedeværelse.

Selv mener han at Tesla brukte presentasjonene av fartsmonsteret Roadster og semitraileren som en distraksjon fra de alvorlige problemene de har med i produksjonen av Model 3.

Bob Lutz fra tiden da han jobbet i General Motors

Foto: Valentin Flauraud Reuters

Lanserte biler

Forrige fredag lanserte Tesla sin nye lastebil i Los Angeles. Lastebilen har fått navnet Tesla Semi.

Men Tesla-sjef Elon Musk ga seg ikke med lastebil – ut av lastebilen kom en flunkende ny Tesla Roadster.

Bilen skal ifølge Musk gjøre 0–100 på under 2 sekunder, og rekkevidden skal være 1.000 kilometer på motorvei.

Toppfarten skal være på 400 kilometer i timen.

I tillegg blir det en aldri så liten familiebil, kunne Musk fortelle. Den er nemlig utstyrt med fire seter.

Les også

Tesla med sjokklansering: Nytt fartsmonster

Usikkerhet om veien videre

Teslas nye ellastebil skal kunne kjøre over 800 kilometer med maksimal last på motorvei.

Den skal kunne gjøre 0–60 miles (96,6 kilometer) i timen på 5 sekunder, og med tung last skal den gjøre det samme på 20 sekunder.

Tesla skriver på sine nettsider at lastebilen skal drives av fire uavhengige motorer som krever lave energikostnader per kilometer.

Lastebilen skal gå i produksjon i 2019, og Musk lovet at dersom man bestiller i dag vil den være hos kjøper om tre år.

Men analytikerstanden er splittet i sitt syn på Teslas fremtid.

Les også

Analytikere: Tesla-lastebil kan bidra til lavere oljepris – på sikt

– Spesifikasjonene på Klasse 8-bilen (lastebilen, journ.anm.) overgikk investorenes forventninger, selv om mangel på produksjonspartnere ble sett på som negativt, skrev Goldman Sachs-analytiker David Tamberrino i et notat i kjølvannet av bilprodusentens lansering fredag.

– Vårt fokus er fortsatt på de kortsiktige produksjonsutfordringene på Model 3, hvor vi fortsetter å vente en mye lavere vekst i produksjonen enn selskapet, skrev Tamberrino.

I selskapets siste kvartalsrapport skrev selskapet at selskapet at det venter å nå målet om å bygge 5.000 Model 3 i uken før slutten av første kvartal i 2018.

Les også

Splittet etter Tesla-show

Les også

VW satser stort på el og hybrid-teknologi

Les også

Tesla med sjokklansering: Nytt fartsmonster

Her kan du lese mer om