Tesla og GM mister føderal elbilstøtte i USA: «Støttekvoten» er brukt opp

Føderale myndigheter i USA gir elbilstøtte til de første 200.000 el- og hybridbilene som en produsent selger i landet. Tesla har allerede passert grensen og General Motors ligger like bak.

Illustrasjonsbilde.

Foto: David Zalubowski AP
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Elbilprodusenten Tesla har nå varslet potensielle kunder om at de må bestille bil innen 15. oktober for å være garantert at de mottar den fulle føderale elbilstøtten, melder Autoblog/Reuters.

Det skjer fordi Tesla i sommer passerte den symbolske grensen på 200.000 solgte biler siden 2010, som er fastsatt i regelverket for den føderale støtten til biler med plugg. Andre produsenter kan selge biler med elbilstøtten frem til de også når 200.000 solgte biler som kvalifiserer for støtte.

(Lokale tiltak og incentiver er uavhengig av dette og varierer fra delstat til delstat).

Ifølge Autoblog uttalte Tesla at de leverte elbil nummer 200.000 i USA i juli, noe som trigger utfasingen av avgiften. Selskapets produksjon har vokst kraftig og har akselerert med introduksjonen av den mindre Model 3.

Selskapet må dermed selge og levere ut så mange biler som de kan før nyttår for å sikre kundene maksimalt skattefradrag, som i USA kan utgjøre en anselig prosentandel av bilens prislapp.

Støtten fungerer som et skattefradrag og gjelder for alle biler med plugg, men det er regler for hvor mye støtte en bil kan få avhengig av antall kilowattimer batterikapasitet bilen har. Kjøpere av en del hybrider samt elbiler har hatt krav på det maksimale skattefradraget på 7.500 dollar per bil (61.284 kroner med dagens kurs).

Ifølge den amerikanske skatteetaten, IRS, skjer utfasingen over ett års tid, men den begynner først i det andre kvartalet etter at bilprodusenten nådde salgstallet på 200.000 biler solgt siden 2010.

Siden Tesla solgte elbil 200.000 i juli (tredje kvartal) vil utfasingen begynne i første kvartal 2019.

I det første halvet året av utfasingen (til utgangen av juni 2019 i Teslas tilfelle) har kjøperne krav på halv støtte (3.750 dollar), mens i det andre halvåret har man krav på 25 prosent av støttebeløpet (1.875 dollar). Deretter forsvinner støtten.

Les også

Tesla leverte på målet for Model 3

Nissan nærmer seg

Det at Tesla nå mister støtten over det neste året betyr at andre produsenter kan selge sine elbiler med støtte, og dermed ha et fortrinn prismessig inntil videre.

Tesla er imidlertid ikke alene, for de får nå selskap av bilgiganten General Motors (GM).

Ifølge en oversikt fra InsideEVs har GM per september produsert 193.436 elbiler, inkludert el- og plugin-bilene Bolt og Volt.

På listen over bilprodusentene med flest solgte elbiler finner vi også Nissan (124.513 biler) som altså nærmer seg grensen.

Deretter kommer Ford med 110.130 biler, Toyota med 88.698 biler og BMW med 75.530 biler, ifølge InsideEVs.

Når Audi, Mercedes og andre produsenter nå lanserer el- og pluginbiler i løpende tempo over de neste årene vil de kunne selge med elbilstøtte i lang tid, ettersom deres salgstall ligger såpass etter de Tesla, GM og Nissan.

Om den føderale elbilstøtten overlever er også et høyaktuelt spørsmål, for i Senatet ønsker senator John Barrasso, leder av miljøkomiteen, å kvitte seg med hele den føderale incentivordningen, ifølge Autoblog, blant annet fordi han mener grunnlaget for et bærekraftig elbilmarked nå eksisterer.

Senatoren ønsker også å innføre en avgift for bilister som kjører biler som bruker alternativt drivstoff, fordi han mener de ikke bidrar nok til det amerikanske motorveinettet, som delvis finansieres av en bensinavgift.

Les også

Tesla passerer tysk bilkjempe i USA

Les også

Saudi-Arabia investerer 8,2 mrd. i Tesla-konkurrent

Her kan du lese mer om

  1. Tesla Motors
  2. General Motors
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Historisk elbilsalg i mars

  2. Kommentar: Slik har Tesla klart å parkere konkurrentene

  3. Klimaverstingen Hummer blir elbil

  4. Annonsørinnhold

  5. Kjører motsatt vei enn Musk: Kinesisk konkurrent går mot børsnotering i New York

  6. Betalt innhold

    Teknologien er på topp: Men hybridbiler kan være på vei mot døden