Superstjernens norske kjøp taper store penger

For hver krone som kommer inn må Wimp-eieren bokføre 49 øre i tap.

TATT OVER WIMP: Jay Z sammen med konen, den heller ikke ukjente Beyoncé, på basketballkamp i november 2014.

John Minchillo
  • Line Midtsjø
Publisert:

Nylig ble det klart at hiphop-ikonet Jay Z kjøper svenskregistrerte Aspiro av norske Schibsted.

Aspiro er selskapet bak musikkstrømmetjenesten Wimp.

Nå er kvartalstallene her, og de er ikke lystig lesning for den nye kjendiseieren. Siden oktober har musikktjenesten mistet 12.000 betalende brukere.

Ved i utgangen av 2014 hadde Aspiro, som driver den britiske musikktjenesten Tidal i tillegg til Wimp, totalt 500.000 betalende kunder.

Verre er det kanskje at marginen i Jay Zs skandinaviske oppkjøp, det vil si inntekten per krone i omsetning, har halvert seg:

  • Siste kvartal viser et tap på 49,2 prosent per krone i omsetning, mot 27,6 prosent i negativ driftsmargin for hele 2014.
  • Aspiro tapte 35,8 millioner svenske kroner siste tre måneder i 2014, viser driftsresultatet (EBITDA). I dagens kurs tilsvarer det snaue 33 millioner kroner.
  • Totalt endte driftsresultatet med tap på 78,5 millioner svenske kroner, i dagens kurs tilsvarer det 72 millioner norske kroner.
Les også

Schibsted selger Wimp-eier

Omsetningsvekst

Mer positivt, og kanskje vel så viktig om man ønsker å satse langsiktig, er omsetningsveksten:

  • I fjor økte salget med 22 prosent til 303 millioner svenske kroner (277 millioner norske kroner).
  • Siste kvartal økte omsetningen med 8 prosent til 74,5 millioner svenske kroner (68 millioner norske kroner).

Til tross for det noe mørke bildet som tegner seg ved første øyekast på årsresultatet til strømmetjenestens morselskap, var det ifølge bransjebladet Bilboard et godt kjøp for Jay Z.

Les også

Spotify sliter med å tjene penger i Norge

Blant verdens rikeste

Han betalte rundt 440 millioner kroner for selskapet.

Norske Schibsted eide ved salget omtrent 75 prosent av aksjene i Streaming Media AS, som igjen eide 76 prosent av aksjene i Aspiro.

Basert på siste tilgjengelige tall fra tredjekvartal har de beregnet at hiphopartisten har betalt 109 dollar per abonnent. Til sammenligning er Netflixs brukere verdsatt til 455 dollar.

– Det er et røverkjøp sammenlignet med andre lignende abonnementsbaserte tjenester, skriver Billboard.

Les også

Wimp-eier med dundrende underskudd

Jay Z er blant verdens mest suksessrike artister, og var i fjor nummer seks på listen over de ti kjendisene som tjente mest.

Han hadde da en inntekt på 60 millioner dollar, eller om lag 390 millioner kroner før skatt. På listen var også hans kone Beyoncé, med en anslått inntekt på 117 millioner dollar, ifølge Forbes.

Les også

Spotify-sjefen: – Artister fortjener å få betalt

Les også

Jay-Z kjøper Wimp-eier

Les også

Spotify sliter med å tjene penger i Norge

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Jay-Z kjøper Wimp-eier

  2. Nå får han snart Wimp-svar

  3. Jay Zs selskap: – Vi fullfører budet

  4. Annonsørinnhold

  5. Pakistansk teknologiselskap saksøker Tidal

  6. Dette gjorde Spotify da Jay Z lanserte Tidal