Konsertarrangør får Bieber-refs

Konsertarrangøren Atomic Soul drev med ulovlig markedsføring rettet mot barn, ifølge Forbrukerombudet. Tirsdag kveld ble oppfordringene til billettkjøp fjernet fra arrangørens Facebook-side.

SNUR: Forbrukerombudet har sett nærmere på saken, og mener nå at konsertarrangøren Atomic Soul i går drev med ulovlig markedsføring mot barn da de oppfordret til kjøp av Justin Bieber konsertbilletter gjennom sosiale medier.
  • NTB
Publisert: Publisert:

– Vi følger umiddelbart Forbrukerombudets anbefalinger. Markedsføringen var ikke ment slik den har blitt fremstilt, men vi har nå selvfølgelig fjernet oppfordringene til kjøp av billetter, sier promoter Peer Osmundsvaag i Atomic Soul til NTB tirsdag kveld.

Ulovlig

Tenåringsidolet Justin Bieber skal neste år holde to konserter i Oslo. Forbrukerombudet mente Atomic Soul, som arrangerer konsertene, drev ulovlig markedsføring rettet mot barn, gjennom blant annet sin Facebook-side.

Les også: Rimi hiver seg på Bieber-bølgen

På Facebook-siden sto det blant annet:

«Løp, kast deg på sykkelen eller få noen til å kjøre deg.» og «Tips til alle som ikke har kort eller kun har ungdomskort. Gå på Narvesen eller 7 eleven og kjøp et Spendon kort. Det kan du bruke til å betale billetter på nettet med. Lykke til :-)», ifølge NRK.

– Atomic Soul henvender seg direkte til barna med oppfordringer om å kjøpe billetter, noe som altså er forbudt, sa forbrukerombud Gry Nergård tidligere tirsdag.

– La seg langflat

– Det var en feil, og vi har lært av denne episoden, sier Osmundsvaag, som tirsdag kveld ringte forbrukerombud Gry Nergård for å beklage markedsføringen.

– Osmundsvaag ringte meg og la seg langflat på Atomic Soul sine vegne. Det var forventet at de fjernet oppfordringene til billettkjøp, men vi er kjempeglade for at de har gjort det, sier Nergård til NTB.

Nergård sier Atomic Soul sin håndtering av saken har vært svært god. Under tirsdagens samtale tok Osmundsvaag initiativ til et møte om retningslinjer for markedsføring gjennom sosiale medier.

– Det er veldig positivt at Atomic Soul ønsker å gjøre det riktig i framtiden, sier Nergård.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Rimi hiver seg på Bieber-bølgen

  2. Konsertarrangører konkurs

  3. Facebook til Dine Penger: – Reklamen er tydelig merket: Anklager Facebook for ulovlig reklame mot barn

  4. Kan være ulovlig: Vil stoppe lureannonser på Facebook

  5. Forbrukerombudet går etter Moviestarplanet, Habbo og Gosupermodel: Vil stoppe ulovlige kjøp i barnespill