Utfordrer Tesla med større rekkevidde for pengene

General Motors utfordrer Teslas elbil-dominans med sin nye Chevrolet Bolt. 

UTFORDRER: General Motors nye Chevrolet Bolt skal kunne kjøre 383 kilometer mellom hver gang den lades.
Publisert: Publisert:

Chevrolet Bolt har kanskje ikke Teslas sportsbilutseende eller ytelse, men én ting kan den konkurrere på: Batterirekkevidde for pengene.

Det viser en oversikt som Bloomberg News har laget.

General Motors' (GM) nye elbil som ble presentert denne uken, koster 37.500 dollar, omlag 311.000 kroner. Den har en batterikapasitet som gjør at du kan kjøre den 383 kilometer mellom hver lading.

Det gir en pris per kilometer med rekkevidde på 97,9 dollar, eller 815 norske kroner. Det er lavere enn konkurrentene, inkludert samtilge av Teslas modeller.

En Tesla Model S har til sammenligning en pris per kilometer på 182 dollar, omlag 1.510 norske kroner, viser oversikten til nettstedet.

Bloomberg News har tatt utgangspunkt i prisene på det amerikanske markedet.

Slår Model 3

Det mest oppsiktsvekkende er det kanskje at 2017 Chevrolet Bolt også slår «Folke-Teslaen», Model 3, som skal trille ut fra Tesla-fabrikken mot slutten av neste år.

Prisen på denne skal ligge på 35.000 dollar, 290.000 norske kroner. Med en batterirekkevidde på 346 kilometer, blir kilometerprisen 101 dollar.

Les også

BMW-topp: Oljenedturen har gitt oss en miljøutfordring

Bolt er dermed det siste tegnet på at de tradisjonelle bilprodusentene vil være med i kampen om hegemoniet på elbilfronten. Også Volkswagen, Ford, Nissan og BMW bruker store summer på å utvikle egne elbiler.

Batteriutfordring

Til tross for en større batterirekkevidde for pengene, vil det være umulig for General Motors å konkurrere med Tesla i produksjonsvolum med sin Chevrolet Bolt.

Hovedårsaken er at storproduksjon av elbiler krever en enorm tilgang til batterier.

Tesla har samarbeidet med Panasonic om å bygge verdens største batterifabrikk, noe som alene vil doble produksjonen av elbil-batterier på verdensbasis når den står ferdig i 2018.

GM har overlatt hele batteriproduksjonen til koreanske LG Chem. Selv om selskapet har fått ned kostnadene på batteriproduksjonen betraktelig, er det ikke i nærheten av å kunne levere like mange batterier som Tesla.

Teslas Model 3 er allerede reservert av 400.000 personer.

Les også

Tesla solgte færre biler - økte omsetningen

Les også

Tesla hevder de lager verdens raskeste serieproduserte bil

Les også

Venter at «Folke-Teslaen» vil omsette for 170 mrd. i året

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om