Mener brannvesenet gjorde brannen verre
Tesla-gründer Elon Musk forklarer hva som gikk galt da en Modell S begynte å brenne.
Millioner har sett videobildene av en Tesla Modell S som blir slukt av flammer i nærheten av Seattle.
Nå har Tesla-sjefen Elon Musk skrevet et blogginnlegg der han forklarer hva selskapet mener gikk galt.
Ifølge Musk skyldes ulykken en større metallbit som lå i veibanen. Denne rev opp bilens bunnplate og forårsaket en brann i den fremste av bilens 16 batterimoduler.
- Lufteluker som er bygget inn i batteripakken ledet flammene nedover mot veien og bort fra bilen, skriver Musk.
Da brannvesenet ankom stedet, iverksatte de imidlertid sin standardprosedyre, som innebærer å sikre tilgang til brannstedet for å slukke flammene med vann. Musk hevder at de dermed ødela metallplaten som beskytter batteriets overside, og at dette førte til at brannen spredde seg.
- For lithium-batteriet i Modell S var det riktig å tilføre vann, men ikke å punktere metall-brannmuren, ettersom de ferske hullene lot flammene stige opp i forparten av bilen. Uansett, en kombinasjon av vann og kjemiske stoffer førte til at brannen raskt ble slukket, skriver Musk.
- Kunne blitt verre i bensinbil
Elon Musk understreker at brannen ble begrenset til et lite område foran i bilen, og at flammene aldri nådde kupeen der føreren befant seg.
Han mener også at ulykken kunne blitt mye verre dersom det var snakk om en bensinbil.
- Hadde en konvensjonell bensinbil truffet det samme objektet på motorveien, kunne det blitt mye verre. En typisk bensinbil har en tynn metallplate som beskytter undersiden av bilen, og det gjør at den er sårbar for ødeleggelse av bensinledningene og bensintanken, som fører til at det danner seg en dam av bensin og ofte fører til at hele bilen brenner til grunnen, skriver han.
Ifølge Teknisk Ukeblad er den største faren ved en el-bilbrann en indre kortslutning i battericellen, fordi det pakkes stadig mer energi inn i batteriene for å øke kjørelengden.
- Vi nærmer oss snart batterier på 100 kWh. Ved en kortslutning vil det derfor frigis ekstremt mye energi på kort tid, sier Jostein Ween Grav, sjefingeniør i elsikkerhetsavdelingen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, til avisen.
I verste fall kan brannvesenet få problemer med å slukke en slik brann. Årsaken er at enkelte litiumbatterier produserer oksygen ved høye temperaturer. Da kan brannvesenet gjøre lite annet enn å forsøke å kjøle ned batteriet.
Dette har ført til at enkelte elbilprodusenter i sine sikkerhetsmanualer angir at brannvesenet bør skjære hull og fylle batteriet med vann.
Opptur på børs
Brannen i Seattle tynget Tesla-aksjen etter at den ble kjent, og sendte selskapet ned drøyt seks prosent på børsen både onsdag og torsdag.
Les også: Bilbrann forsterker børsras for Tesla
Fredag var det imidlertid duket for en rekyl, og aksjen steg over fire prosent.
Flere analytikere er ikke bekymret. De understreker at selskapets sikkerhetshistorikk er meget bra.
- Etter 83 millioner miles (133 millioner kilometer) med kjøring av Modell S, 12 alvorlige ulykker og ekstreme kollisjonstester gjennomført av amerikanske myndigheter, er dette den første brannen i en Tesla-bil, sier en Deutsche Bank-analytiker, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.
Til sammenligning er det over 150.000 årlige branner i «vanlige» biler».
Tesla-aksjen har så langt i år steget mer enn 400 prosent.