En Jaguar for mellomklassen

Med en helt ny plattform og nye motorer prøver Jaguar seg igjen på mellomklasse-segmentet, og XE har et langt større potensial en X-type hadde.

Publisert:

Dette er ikke første gang Jaguar lager en mellomklassebil. Den ganske så utskjelte X-type var i handelen mellom 2001 og 2009. Den ble aldri helt omfavnet som en skikkelig Jaguar, til tross for at den prøvde å ligne på datidens XJ. Eller kanskje var det nettopp derfor?

Det hjalp nok heller ikke at den var laget på samme plattform som Ford Mondeo, på den tiden var det Ford som eide merket, hvilket betydde at den var forhjulsdrevet. Det hjalp heller ikke på imaget.

Samtidig skal man ikke glemme at denne bilen gjorde at Jaguar hadde noe å tilby folk flest, en innstegsmodell som mange hadde råd til, en døråpner til merket. Dette er kunder som senere kan tenkes å kjøpe en større modell.

(Saken fortsetter under bildet)

VEKKER OPPSIKT: Til forskjell fra de andre bilene i dette segement, så legger folk merke til Jaguar XE, det er ikke negativt.

X-type ble ikke erstattet da den ble pensjonert, og det er først nå, seks år senere, at Jaguar igjen har noe å tilby dem som er ute etter en bil i et typisk firmabilsegment.

Startprisen for XE ligger noen kroner under 400.000, et område der svært mange nybilkjøpere i Norge finnes. Det betyr også at den legger seg mer enn 150.000 under storebror XF, med samme motorisering.

Ny plattform

XE er basert på en helt ny plattform, som skal brukes på en rekke av de kommende Jaguar-modellene, og er på størrelse med Audi A4 og BMW 3-serie. Som også vil være bilens skarpeste konkurrenter. Det er et tøft beite.

Ganske kjapt merket jeg meg at den har en stor fordel her. Parkerer du en av de tyske konkurrentene er det ikke en sjel som legger merke til bilen. En parkert XE vekker oppmerksomhet. Folk stopper opp og tar seg en runde rundt bilen. Det er en prestasjon i dette segmentet. Det drysser nok litt stjernestøv fra logoen med katten, som gjør at folk blir nysgjerrige på hva det er.

(Saken fortsetter under bildet)

ELEGANT: Innvendig er det propert. Den har detaljer man finner igjen i XF og XJ.

Innvendig er den konkurransedyktig mot Audi og BMW og Mercedes-Benz. Den er noe enklere enn de større Jaguarene, akkurat som A4, 3-serie og C-klasse er i forhold til sine større søsken. Men den har en løsning som jeg ikke helt liker, en touchscreen. Det høres kanskje fikst ut, men det er litt keitete å bruke. Det krever en viss presisjon som kan være vanskelig og som fjerner oppmerksomhet når man kjører på en vei. Veier er som kjent aldri helt flate og rette.

Mer bilstoff på E24 BIL

Kvalitetsfølelsen holder et godt nivå, og den etter hvert så kjente girknotten som stiger opp av midtkonsollen når man starter bilen, er på plass. Plassen i baksetene er godkjent, men selve inngangen til dem er trang. En gjennomsnittlig høy person må virkelig krumme nakken for å komme inn.

Sportslig

På veien minner den mest om BMWs 3-serie. Det betyr at den er av det sportslige slaget. Bilen har bakhjulstrekk, den kommer trolig med firehjulstrekk etter hvert. XE kjennes tight og kompakt ut. Styringen er følsom og direkte, og bilen har en god balanse.

Her merker man også at den kler en større motor enn utgaven her har. De 180 dieselhestekreftene gir et visst drag, men den tåler langt større saker under panseret. Mye av den samme følelsen man sitter igjen med når man har kjørt en BMW 3-serie med tilsvarende motor.

(Saken fortsetter under bildet)

INGENIUM: Denne dieselmotoren på to liter er helt ny og laget av Jaguar Land Rover. Bensinmotoren på samme størrelse stammer foreløpig fra Ford, neste år kommer en ny serie de bygger selv.

Motoren er en helt ny konstruksjon, bygd av Jaguar. Den er på to liter og har et dreiemoment på 430 newtonmeter som slår inn tidlig. I by fremstår den som spenstig, men på landevei, i litt høyere hastigheter, blir den noe trang i skjæret. Som i alle tilsvarende dieselmotorer, er registeret begrenset, og den blir kortpustet om man prøver seg på litt frisk kjøring.

Akselerasjonen fra null til hundre er oppgitt til 7,8 sekunder, noe som er så å si det samme som de tyske konkurrentene. Det oppgitte forbruket er så vidt lavere i Jaguaren. Med XE åpner igjen Jaguar døren til et større segment, hvor de kan fange opp store kundemasser. Den er et friskt pust, i utgangspunktet braker den inn i BMW 3-serie sitt domene, men jeg er ikke sikker på om bilen fra Bayern blir videre stresset, ennå.

For mangel på firehjulstrekk og stasjonsvognutgave, gjør at den ikke har en like bred appell, og den vil da også være fraværende med alternativer i det virkelige store markedet, hvor folk vil ha nettopp firehjulstrekk og stor bakluke.

I Norge kan det gå uker mellom hver gang man ser en mellomklassebil i sedanutførelse, så XE vil foreløpig være en utpreget nisjebil, men i det mikromarkedet burde den kunne ta en god bit av 3-seriens kjøpere.

Les også

Ny Jaguar på trappene

Les også

De største billegendene

Les også

– De vil ha en bil de kan gå ned og si «god morgen» til

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om