Dieselskandalen

Går mot kraftig bonuskutt for VW-topper etter utslippsskandalen

Toppledelsen i VW - inkludert konsernsjef Matthias Müller - kan få kuttet bonusutbetalingene med opptil 70 prosent, ifølge en kilde nær selskapet.

OMFATTENDE JUKS: Totalt hadde bilprodusenten Volkswagen jukset med 11 millioner dieselbiler. Her fra leveringstårnet på VW-fabrikken i Wolfsburg, Tyskland.

Fabian Bimmer
  • Astrid Dalen
Publisert:

Etter sterkt press fra både aksjonærer og fagforeninger har Volkswagen nå begynt å planlegge bonuskutt for toppledelsen i selskapet, melder Financial Times.

I september i fjor sprakk bomben om at Volkswagen hadde jukset på utslippstester.

Totalt skal Volkswagen ha utstyrt 11 millioner dieselbiler med programvare designet for å lure testene. I Norge har 147.139 biler blitt tilbakekalt som følge av utslippsjukset.

Les også

Oljefondet vurderer Volkswagen-søksmål

Kutt på opptil 70 prosent

Den tyske bilprodusenten fikk en alvorlig omdømmebrist som følge av avsløringene. I tillegg har selskapet tapt så mye som 30 prosent av markedsverdien. Naturlig nok har det derfor kommet sterke krav om at dette må få konsekvenser for Volkswagen-toppene – i form av kutt i de prestasjonsbaserte utbetalingene. Volkswagens forrige konsernsjef Martin Winterkorn trakk seg for øvrig kort tid etter juks-avsløringene.

Etter forhandlinger de siste dagene er konklusjonen at det vil bli en «signifikant reduksjon» i bonusutbetalingene, men man har ikke kommet frem til et endelig tall.

Det kan imidlertid dreie seg om kutt på opptil 70 prosent, har en kilde nær selskapet sagt, ifølge Financial Times.

TOPPSJEF: Også VW-konsernsjef Matthias Müller kan vente seg et saftig innhogg i bonusutbetalingene. Müller fikk jobb da forrige konsernsjef trakk seg kort tid etter avsløringene.

Paul Sancya

Må møte i amerikansk rett

Neste uke må Volkswagen møte i retten i USA med et forslag til løsning for 565.000 amerikanske jukse-dieselbilder. Alternativt må bilprodusenten belage seg på noen saftige bøter.

Selskapet presenterte én mulig løsning for hvordan de kunne fikse bilene som lurte utslippsmålingene i november.

Volkswagen har utsatt presentasjonen av sine årsresultater, men den 28. april skal verden endelig få høre hvor mye utslippsskandalen har kostet selskapet. Samtidig med resultatpresentasjonen er det også ventet at Volkswagen skal presentere en rapport med forklaring på hvordan det omfattende jukset har kunnet finne sted.

Les også

VW-juks ga salgssvikt

Fryktet COS-juks også

I november fryktet Volkswagen at det hadde forekommet CO₂-juks med 800.000 av deres bensinbiler også. Dette ble imidlertid avkreftet av selskapet selv i en rapport de presenterte måneden etter.

Utslippsjukset med dieselbilene skal for øvrig ha foregått på den måten at Volkswagen la inn en programvare i dieselbilene sine som gjenkjenner testsyklusen myndighetene bruker til å teste forbruk og utslipp. Ved hjelp av programvaren fremsto det som om VW-bilene slapp ut mindre nitrogenoksider, NOx, enn det de faktisk gjorde.

Det er denne typen utslipp som skaper lokalforurensingen som plager mange norske byer, særlig om vinteren.

På senhøsten i fjor slapp amerikanske forskere en rapport, hvor det ble hevdet at det ekstra utslippet fra VW-bilene ville føre til at 60 personer i USA vil dø 10–20 år for tidlig.

Les også

Volkswagen saksøkt i USA - igjen

Les også

Oljefondet vurderer Volkswagen-søksmål

Les også

Volkswagen-investorer reiser søksmål etter utslippssjuks

Her kan du lese mer om

  1. Dieselskandalen
  2. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Reuters: Volkswagen har inngått avtale om kompensasjon med amerikanske bilforhandlere

  2. Volkswagen nær forlik på 37 milliarder kroner

  3. VW punger ut 10 milliarder til bilforhandlere i USA

  4. Annonsørinnhold

  5. Tysk avis: VW-sjefen godkjente dekkoperasjon

  6. Nå kan Volkswagen fikse utslippsbiler