Mini som bør hete Medium

En stasjonsvogn som veier nær 1,5 tonn. Mini-navnet får virkelig kjørt seg.

STØRRELSE: Den heter Mini, men er det ikke.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Da jeg vokste opp, var Volvo 240 en romslig familiebil og Mini en bil med samme dekkdimensjon som trillebår. Skulle uhellet være ute, var det liten tvil om hvilken bil man ville være i. Volvoen var ekvivalenten til å gå på lekeplassen i hockeykeeperutstyr, mens Minen var så liten at man bokstavelig talt satt inne i døren med et ratt som var vinklet flatt så det ble plass til bein. Som å spille ishockey i shorts.

Etter at de moderne generasjonene med Mini kom ved millenniumskiftet, ble den forhistoriske minibilen til en funky småbil av moderne format. I samtiden en liten bil, men et monster i forhold til Alec Issigonis original.

I 2008 kom Clubman-versjonen, som var en slags moderne interpretasjon av originalens stasjonsvognutgave, mens selve Clubman-navnet var hentet fra en 70-tallsvariant av Mini, hvor fronten var mer firkantet enn den på den vanlige versjonen. Den nye Clubman var 24 centimeter lengre enn tredørsutgaven, noe som ga bedre innvendig- og bagasjeplass. I tillegg hadde den en ekstra dør på høyre side, for å lette tilgangen til baksetet.

MASSE EKSTRAUTSTYR: Bilen her har «alt» av ekstrautstyr, dermed blir den voldsomt dyr. Importøren sier at man får mye om man velger de rimeligere alternativene ZEN Essential Package til 16.900 kroner og 7Y2 Chili til 26.130.

Morten Abrahamsen

I fjor kom en helt ny generasjon Mini, som selvsagt var enda litt større enn utgaven den erstattet. Nå begynner bruken av «Mini» å bli seriøst misvisende. Neste gang BMW utvider bilen, bør de kanskje vurdere «Medium» som et mer passende navn. Kanskje er de allerede modne for dette. For nyeste Clubman er 29 centimeter lengre og ni centimeter bredere enn versjonen den erstatter.

Vekt

Det vil si at den er 425 centimeter lang og 180 bred. Den originale var rett over tre meter lang og 140 bred. Det kan jo også legges til at Issigonis’ Mini veide rundt 650 kilo, dagens Clubman 1450.

Barndommens Volvo 240 blir nå dverget av en Mini, slik har det blitt.

UTSEENDE: Den er praktisk til å være en Mini, men noen lekker bil er det ikke.

Morten Abrahamsen

Det vi har nå er en liten stasjonsvogn, men noen småbil er det ikke. Det gjør et par ting med opplevelsen. Med sin økte akselavstand, i forhold til hatchen, blir det en mer stabil bil som tar ujevn vei på en voksen måte og byr på mer komfort. Samtidig gir det solide vektpåslaget, 300 kilo, det til en langt mindre spenstig bil.

Mer bilstoff på E24 BIL

Versjonen her er Cooper S, det vil si den med størst motor av Clubman-utgavene. Det vil også si den nye Cooper S motoren på to liter med 192 hestekrefter. Uten at null til hundre tallene er så forskjellige, 6,8 og 7,2 sekunder, så føles motoren langt friskere ut i den mer kompakte varianten. Det blir aldri like gung-ho artig i Clubman. Den er selvsagt sprek, men uten den samme spruten. Og det må sies at det blir litt fjollete når skjermen forteller deg at sportsmodus skal gi deg opplevelsen av en gokart. Det er litt sannhet i det når man snakker om tredørsvarianten, men her gir det ikke så mye mening. Du blir ikke Therese Johaug selv om du bruker samme skistaver som henne.

FRISK: Den nye motoren som sitter i Cooper S-modellene er på to liter og yter 192 hestekrefter. Alternativene i Clubman er Cooper med 136 bensinhester som starter på 269.000 eller Cooper D med 150 dieselhester til 289.000 kroner.

Morten Abrahamsen

Å lete etter den velkjente Mini-følelsen er det med andre ord ikke vits i. I stedet må bilen katalogiseres som en ganske praktisk, liten stasjonsvogn. Og her er det ikke så mange andre alternativer, og i hvert fall ingen med like mye motor som denne versjonen har.

Bilen vi prøvde, hadde manuell girkasse, noe som fungerte veldig bra. Den er superpresis og morsom å jobbe med. Motoren er gøyal, med bra trøkk på høye turtall slik at den gir en sportslig opplevelse. Til å være en såpass liten bil er den svært retningsstabil og de kjennes ut som den har en fin balanse i svinger.

Myke dekk

Grunnen til forbeholdet her er at den var utstyrt med piggfrie Nokian Hakkapeliitta, som er altfor myke til sportslig kjøring. Det gjorde at understyring blir et veldig merkbart problem, de myke sideveggene gjør også at den blir mer ustabil. Vi opplevde akkurat det samme da vi prøvde Cooper S i tredørsvarianten da den kom. Senere turer med tilsvarende biler med skikkelige dekk er som forskjellen det norske skismøreteamet i pluss- og minusgrader.

UTVIKLING: Det er noen tiår mellom disse kjøretøyene, men den til høyre, en Volvo 242 GT, var altså en ganske stor bil en gang i tiden.

Morten Abrahamsen

For at Mini Clubman skal fungere må man blokke ut at det er en Mini, leve med at dashbordet er fjollete og at fronten ser litt tung og daff ut. For det er en artig bil, med et overraskende godt nivå av plass og funksjonalitet. At ideen med to sidehengslede bakdører gjør at man får en formidabel sprosse midt i synsfeltet på bakspeilet, er vel en mindre forsakelse enn påfunnet med den ene døren til baksetet på forrige utgave.

Følg E24 BIL på Instagram

Faktisk kan denne bilen fungere som en familiebil, og den ser tross alt kulere ut enn den oppjekkede Countryman-versjonen. I forhold til Fiats tilsvarende forsøk med 500 L fremstår Clubman som et ganske vellykket forsøk på å utvide en klassisk merkevare, og ikke et misbruk av noe som en gang ga gode vibrasjoner.

Les også

Maksimum Mini

Les også

Tyske myndigheter vil undersøke 50 bilmodeller for «uvanlige utslippstall»

Les også

Knallhard kamp mellom tyske premiummerker

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Helt ny Jaguar – selv om det ikke ser sånn ut

  2. Lav avgift - høyt forbruk

  3. – En skjult perle fra BMW

  4. For baksetesjåføren

  5. Jaguar XE med en ideell motor