Volvo vil bli dobbelt så store

Volvo er i vekst og dette er den ambisiøse planen for de kommende årene.

FREMTIDSTRO: Styreformann i Volvoeier Geely, Li Shufu og Volvosjef Stefan Jacoby under en pressekonferanse tidligere i år. Nå satser Jacoby på en dobling i Volvo-salget på kort tid.

GOU YIGE
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Stefan Jacoby, administrerende direktør for den kinesisk eide personbilprodusenten Volvo, har lekket merkets fremtidsplaner til Dagens industri.

I god tid før 2020 skal Volvo nå et volum på 800.000 solgte biler på ett år.

Da de la frem årsrapporten for 2010 i mai, viste den at Volvo solgte 373.525 biler i 2010, en økning på 11,6 prosent fra 2009.

Volvo med overskudd

2010 var og for første gang på mange år gikk de med overskudd. Driftsresultatet ble på 2,34 milliarder svenske kroner noe som er en forbedring på 7,5 milliarder i forhold til 2009.

- Jeg er svært fornøyd med at engasjementet og innsatsen som er gjort i selskapet gir et positivt resultat. Gjennom 2010 snudde den negative trenden i bilmarkedet, og vi er igjen lønnsomme, sa Jacoby da han la frem årsresultatet.

Nye modeller

Veksten videre skal sikres med en ny XC90 i 2013. Det blir den første nye Volvo-modellen som bygges på en ny, egenutviklet plattfom.

Innen det skal S40 og V50 byttes ut. De eldre versjonene av denne bilen trekkes ut av det amerikanske markedet til høsten.

Erstatningen blir en femdørsvariant av C30. Det er og aktuelt å lansere en mindre variant av deres bestselger XC60.

Skille seg fra tyskerne

Jacoby ønsker og skille Volvo klarere fra de tyske premiummerkene. Det kan blant annet bety at de bytter ut navnene på bilene.

I mai kunngjorde Volvo at de trengte 600 nye ansettelser på deres fabrikker for å holde tritt med etterspørselen. Dette kom i tillegg til 1000 nye ingeniører.

- For øyeblikket selger vi alt vi klarer å lage av Volvo XC60, V60 og S60. Nå må vi investere ytterligere for å møte etterspørselen, sa Jacoby.

Målet de nye ansettelsene er å øke produksjonstakten fra 52 til 57 biler i timen.

Så langt i år er Volvo det fjerde mest solgte personbilmerket i Norge, i følge tall Opplysnings rådet fra Veitrafikken, med 4654 nybilregistreringer til og med mai. Med dette har de en markedsandel på åtte prosent.

Modellmessig er det V70 som går best, den ligger på sjette plass med 1514 biler.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Volvo med overskudd

  2. Stort overskudd for Volvo

  3. Resultatet faller
    for «kinesisk Volvo»

  4. Annonsørinnhold

  5. Aldri før har så mange kjøpt Volvo

  6. Ny Volvo-sjef