Volkswagen satser på luksus for å bli størst

Med et vanskelig bilmarked i Europa ser Volkswagen til andre deler av verden for vokse seg størst.

PENGEMASKIN: Audi bidrar med den største inntjeningen i Volkswagen-konsernet. Her fra Audi-fabrikken i Changchun, Kina. Hvor de bygger Audi A4 L.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Under Volkswagens generalforsamling i slutten av forrige uke snakket konsernsjef i Volkswagen-gruppen, Martin Winterkorn, om problemene i Europa og hvordan de skal bli verdens største bilprodusent innen 2018.

- Gjeldskrisen i Europa vil fortsette å være kilden til en omfattende uro, sa Winterkorn ifølge Bloomberg.

Les også: Bilsalget i Europa faller for 18. måned på rad

For å parere det vanskelige markedet i Europa, som nå er på sitt laveste på 20 år, skal de forskjellige merkene i Volkswagen-gruppen lansere 60 nye eller oppdaterte bilmodeller i år. Fra Volkswagen Golf til Bentley Flying Spur.

SATSER: Konserndirektør Martin Winterkorn i Volkswagen Ag satser tungt for å bli størst.

- Uavhengig om vi er i et oppgangs- eller nedgangsmarked, er vårt mål å sikre at Volkswagen når toppen av bilindustrien.

Volkswagen har satt seg som mål å være størst innen 2018, det betyr at de må passere General Motors og Toyota

Toyota størst

Etter første kvartal av 2013 er Toyota fortsatt verdens største bilprodusent, en posisjon de gjenvant i fjor. Toyota solgte 2,43 millioner biler, General Motors 2,36 millioner og mens Volkswagen-gruppen fulgte på tredjeplass med 2,27 millioner.

Mer enn halvparten av inntektene til Volkswagen kommer fra avdelingene som lager biler i luksussegmentet, hvor premiummerket Audi er de som bidrar til den største inntjeningen i hele konsernet.

Les også: BMW i rekordfart

- Volkswagen-gruppens unike know-how og styrke i premiumsegmentet betaler seg. Vi vil utvikle vår veldig gode posisjon i dette svært lukrative forretningsområdet, sa Winterkorn.

Utvider

LUKSUS: Bentley er på vei med en luksus-suv. Her fra fabrikken i Crewe, England, hvor de bygger blant annet håndbygger modellen Mulsanne.

Her kommer en modell som Porsches Macan inn. Det er en suv som deler plattform med blant annet Audi Q5 og kommer på markedet tidlig neste år. I tillegg sa han at utviklingen av en ultra-lukus suv fra Bentley er «godt på vei.»

Les også: Macan - Porsches nye suv

I Europa planlegger konsernet å utvide sitt forhandlernettverk med 1500, hvilket vil gi dem 20.000 forhandlere på verdensbasis.

Til forskjell fra andre Europeiske bilprodusenter, som Peugeot og Renault, er Volkswagen betydelig representert i BRIK-landene, Brasil, Russland, India og Kina, noe som gjør at disse landene i stor grad kompenserer for det fallende salget EU-landene.

Europa «ekstremt svak»

Winterkorn mente de Europeiske markedene vil forsette å være «ekstremt svake» i overskuelig fremtid.

Dermed er mye av fokuset å bygge ut i andre deler av verden.

Les også: VW satser enorme summer

Dette innebærer at de har sju fabrikker som under planlegging i Kina, som en del av en produksjonsinvestering på flere 100 milliarder kroner utenfor Europa.

Så langt i år har Volkswagen-akjsen falt med 11 prosent. Selskapet er nå verdsatt til 524 milliarder kroner.

Les også:

Mars-rekord for Porsche

Ingen finanskrise for Bentley

Lamborghini på stigende kurs

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Porsche løfter resultatet for Volkswagen

  2. Volkswagen vil bli størst – gjør kjempeinvesteringer

  3. Volkswagen større enn Toyota

  4. Vant maktkamp i vår, nå kan VW-sjefen miste jobben

  5. – Tre nye Volkswagen-topper må gå