Audi har kjøpt Ducati

Det klassiske, italienske motorsykkelmerket Ducati er nå en del av Volkswagen-gruppen.

DUCATI OPPKJØP: Den tyske bilfabrikken Audi har kjøpt den italienske motorsykkelprodusenten Ducati. Her representert med Ducati 1199 Panigale S og Audi R8 GT.
Publisert:

I midten av mars begynte ryktene å gå rundt at Audi var interessert i å kjøpe den italienske motorsykkelprodusenten Ducati. Da ble det sagt at de hadde en forkjøpsrett til å kjøpe Ducati for 850 millioner euro, tilsvarende 6,3 milliarder kroner, som varte til midten av april.

Audi vil kjøpe Ducati

Nå bekrefter Audi at de har anskaffet seg motorsykkelmerket.

- Vi må se på mulighetene som ligger i globaliseringen av Audi, og det er akkurat det vi har gjort. Alle i Audi ser frem til å jobbe med våre nye kolleger i Ducati, sier Peter Mosch, styremedlem i Audi AG, i en pressemelding.

Eier mer italiensk

Audi eier fra før av den italienske superbilprodusenten Lamborghini, mens Volkswagen-gruppen, som eier Audi, i den senere tid og har anskaffet seg det italienske bildesignfirmaet Italdesign.

VW kjøper legendarisk designbyrå

- Ducati er kjent over hele verden som et premiummerke blant motorsyklerfabrikanter og har en lang tradisjon i å bygge sporty motorsykler. De har en stor ekspertise i høyytelse motorer og lettvekts konstruksjoner, og er blant verdens mest profitable motorsykkelmerker. Det gjør at Ducati passer Audi perfekt, sier Rupert Stadler styreformann i Audi.

Gjeld

Hovedkontoret til Ducati ligger i Bologna, og de har en egen fabrikk i Thailand.

I pressemeldingen sier de at det er ventet en sterk vekst i motorsykkelmarkedet de kommende årene, særlig i Asia.

Mer bilstoff på E24 BIL

I 2011 solgte Ducati 42.000 motorsykler og omsatte for 480 millioner euro, tilsvarende drøyt 3,6 milliarder norske kroner. De skal ha slitt med mye gjeld.

- Selger Ducati for 7,5 milliarder

Ducati ble grunnlagt i 1926 og begynte å lage motorsykler i 1949. De sysselsetter i dag 1.100 mennesker.

En plan

Volkswagen-konsernet vurderte å kjøpe det italienske motorsykkelmerket i 2008, og har i ettertid sagt at et var en tabbe å ikke gjøre det.

Dette skal være en del av noe som i Volkswagen-konsernet kalles «Project Eagle», hvor konsernsjef Ferdinand Piech i lengre tid skal ha vært på utkikk etter et motorsykkelmerke som de kan ha i sin portefølje.

Tidligere har de sett på Horex, et tysk merke som laget motorsykler mellom 1936 og 1956, men vurderte dette som for ukjent.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no