Godt elbilsalg - få nye modeller

I fjor løsnet elbilsalget i Norge, først og fremst på grunn av nye modeller fra store produsenter. Det gir likevel ikke en flodbølge av nye modeller.

PÅ VEI: Disse bilene kommer til en stikkontakt nær deg i løpet av to år.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

2011 var det året da de store bilprodusentene kom på banen med elbiler. Mitsubishi, Peugeot og Citroën kom med trillingsmåbilene I-Miev, iOn og C-Zero. På høsten kom den første elbilen i Golf-klassen, Nissan Leaf.

Elbilpriskrig: Taper minst 30.000 per bil

Introduksjonen av sistnevnte utløste en priskrig, og nå kan man få trillingmodellene til under 200.000 kroner.

Nøktern optimist

Hans Håvard Kvisle i Norsk elbilforening er en nøktern optimist når det gjelder elbilsalget i Norge.

- Jeg hadde ikke forventet et så stort salg i 2011. Jeg gjettet på 1500 biler, sier han til E24.

I 2011 ble det nybilregistrert 1999 elbiler som personbil, tar man også med kjøretøy som er registrert som firehjulsmotorsykkel blir tallet 2242.

- I år trodde jeg på forhånd på 2600, men med 587 elbiler til nå, kan det fort blir flere.

Testfase

Foreløpig er det ikke så mange andre bilprodusenter som har leveringsklare elbiler. Mange er i testfasen, og noen vil komme på markedet i løpet av de nærmeste årene.

- Jeg tror det først blir i 2017 at vi passerer 10.000 elbiler i i året, sier Kvisle.

- Det viktigste blir at det fungerer i Europa, at bilene selger der. Norge er et bittelite marked, så for at bilprodusentene skal satse, må det blir fart på salget i de store markedene.

Prismessig gjør fraværet av avgifter på elbil store utslag i Norge, hvor avgiftsnivået på biler er høyt. I land der biler er billigere, og de offentlige initiativene er små, blir ofte elbilene dyre sammenliknet med biler i samme størrelse.

Elbil ekstremt mye dyrere i Sverige

I september kommer Renault Kangoo ZE, i tre versjoner, kort og lang varebil og femseters personbil. Renault og Nissan tilhører samme konsern og satser mer på elektriske biler enn noen andre av de store produsentene.

Noen kommer ikke

Renault har en rekke forskjellige modeller på gang. I 2014 kommer Zoe. En femseters personbil på størrelse med Nissan Leaf.

- Zoe er en riktig størrelse elbil og kommer til bli en storselger. Renault har lansert bilen gunstig i Europa, og jeg ser ingen grunn til at Zoe ikke skal følge opp Renault gunstige prisstrategi også i Norge, sier Jan Traaseth i Renault Norge til E24 i epost.

I de landene den er introdusert, ligger prisen på cirka 20.000 euro, noe som tilsvarer 150.000 norske kroner.

Traaseth sier at Fluence og mikrobilen Twitzy ikke kommer til Norge. De er ikke tilpasset kaldt klima.

Enkelte modeller

Nissans Leaf fikk en god salgsstart i Norge. Den ble lansert på høsten og det ble nybilregistert 373 Leaf i 2011, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Så langt i år er tallet 424, hvilket gjør at den er blant de ti mest solgte bilene i Norge.

Senere ser det ut til at den får selskap av en elektrisk flerbruksbil. Nissan e-NV200 har det samme drivverket som Leaf. Nissan i Norge sier den mest sannsynlig kommer neste år.

Ford har ennå ikke meldt seg på med en elbil i personbilsegmentet, men mot slutten av 2012 regner de med å ha Ford Focus Electric i butikkene. Prisen er ikke avklart. Per i dag er Fords elektriske bidrag varebilen Connect Electric.

Ford i Norge sier de ikke kjenner til om det er flere elektriske modeller på gang.

Om et par år

Det vil ta litt tid før BMW blir elektriske, men de satser tungt med en helt egen fabrikk som er dedikert til kun biler med elektriske løsninger.

BMWs fremtid presentert

Først ut blir i3, en kompaktbil med en rekkevidde på rundt 15 mil. Det er antatt at denne vil være på markedet om to år.

Også Volkswagen har elektriske planer. Her er det småbilen Up!, som lanseres med forbrenningsmotorer på vårparten, som skal få et elektrisk drivverk. Den har trolig en lansering på hjemmemarkedet mot slutten av neste år.

Mer bilstoff på E24 BIL

BANET VEI: Med Roadstermodellen viste Tesla at også elbiler kan være morsomme.

Litt lengre frem i tid er det og ventet en elektrisk Volvo C30. De er i gang med å bygge opp en testflåte som trolig skal rulle i et par år før de har en produksjonsklar bil.

Daimlerkonsernet har i lengre tid testet ut Smart med elektrisk drivverk. Smart Fortwo Electric Drive vært i en nesten-klar fase i lengre tid.

Ifølge Michael Justiniano hos Mercedes-Benz- og Smartimportør Bertel O. Steen, vil Fortwo Electric Drive bli tilgjengelig i sentral-Europa på sensommeren, i Norge til høsten.

- Prisen er ennå ikke fastsatt. Det var jo nylig priskrig blant elbiler, så vi måtte se litt nærmere på dette en gang til, sier han i en epost til E24.

I tillegg har Daimler etablert et samarbeid med Nissan og Renault når det gjelder utvikling av elmotorer. De har så langt brukt A-klasse som testbenk for dette.

Bjellesauen

Av produsentene som kun har satset på elektriske biler er Tesla i en særklasse. Så langt har det riktignok bare vært med Roadstermodellen, som nå er på vei til å pensjoneres etter 2500 produserte biler.

Test av Tesla Roadster

Volumet kommer til å bli langt høyere når familiebilen Model S lanseres i løpet av 2012. De kommer til å åpne et servicesenter på Alnabru i Oslo om kort tid, og jobber med å få etablert en butikk i Oslo sentrum.

Milliardtap for Tesla

- Vi har allerede 350 reservasjonsholdere på Model S i Norge, sa Kjell-Arne Wold til E24 nylig. Han er nyansatt salgsansvarlig for Tesla i Norge.

Han mente et fornuftig salgsestimat er 1000 Model S i året i Norge.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. 100.000 vil prøve BMW i3

  2. Tungvektere melder seg på i elbilmarkedet

  3. Nissan Leaf og Tesla Model S sørger for rekordsalg av elbiler

  4. Daimler vil ha mer utav Tesla-samarbeidet

  5. Nå tar elbilsalget av