Mercedes Gigant-wagen

AMG-avdelingen til Mercedes-Benz serverer en suv som dverger alle andre.

I SVEVET: Her flyr en 3,85 tonns tung Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 over sanden i Dubai.
Publisert: Publisert:

Modellen som i dag er kjent som Mercedes-Benz G-klasse har vært på markedet i 34 år. På åttitallet var den selve symbolet på jappe-tiden, da kalt Geländewagen, og fortsatt selges det en håndfull av dem i Norge hvert år.

I fjor fikk den til og med en liten ansiktløftning. Det er med andre ord ingen ting som tyder på at Mercedes-Benz har tenkt til å pensjonere bilmodellen, snarere tvert i mot. For nå presenterer de den absolutt villeste versjonen av G-klassen noensinne, G 63 AMG 6x6.

Trekk på seks hjul

Bilen har trekk på tre akslinger, ergo sekshjulstrekk, motorisert av AMG-avdelingens biturbo V8-motor på 544 hestekrefter og 760 newtonmeter.

Les også: Test av Mercedes-Benz CLS 63 AMG

Drivverket foran er fra den «vanlige» G 63 AMG, mens tvillingtrekket bak tidligere kun har vært brukt på militære kjøretøy. Mye er hentet fra modellen med to akslinger, men tilpasset det større og lengre kjøretøyet.

Mer bilstoff på E24 BIL

Blant annet er demperne foran hentet fra en pansret versjon av G-klassen, den midterste er betydelig hardere satt opp en normalt, den bakerste har langt mykere fjærer.

(saken fortsetter under bildet)

LASTEBIL: Med en vekt på over 3,5 tonn trengs det førerkort i klasse C1 i Norge.

Bilen har fem differensialer som kan justeres i fart, dekkene er 37 tommer og lufttrykket kan også justeres mens bilen er i bevegelse. Dette skal gi den ekstreme terrengegenskaper.

Vil noen ha den?

Dimensjonen på kjøretøyet er voksen, lengden er 587 centimeter, den er 230 høy og 210 bred. Vekten er 3,85 tonn.

Les også: Test av Mercedes-Benz GL 350

Mercedes-Benz har bygget to stykker som de kaller «nær-serie demonstrasjonsbiler».

I en pressemedling sier de at det nå er opptil responsen fra publikum om, og eventuelt når, den skal settes i produksjon.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no