Telenor starter sparebank i Pakistan

Pakistanske Telenorkunder får nå tilbud om sparekonto på mobilen.

BÅDE BANK- OG MOBILSJEF: Konsernsjef John Fredrik Baksaas fortsetter å satse på stadig nye finansprodukter til sine asiatiske mobilkunder. Arkivbilde.
Publisert:

Telenor fortsette å trappe opp satsningen på mobile tjenester i Asia.

Telenor har allerede en mobilbank oppe og går i Pakistan, men denne skal nå utvides med mobile spareprodukter.

Nå kan vanlige folk i Pakistan, ett land der kontanter rår og svært få faktisk har en egen bankkonto, nå få muligheten til å få renter på innskuddene i mobilbanksystemet til Telenor.

- Vi er stolte av å være den første mobile pengetjenesten som introduserer spareprodukter i Pakistan. Khushaal Munafa vil fokusere på mikrosparing, promotere sparing og redusere sårbarheten til lavinntektsfamilier, sier konsernsjef John Fredrik Baksaas i Telenor, i en pressemelding.

Spareproduktene skal tilbys gjennom Telenors Easypaisa-samarbeid (se faktaboks), og kundene blir tilbudt en rente på ni prosent så lenge de har mer enn rundt 120 norske kroner på konto til enhver tid (2.000 pakistanske rupi).

Nesten ingen har egen bankkonto

Ifølge Telenor er det mindre enn én av fem pakistanere som har egen bankkonto.

Telenor forklarer det lave tallet med at folk generelt har liten tillit til bankvesenet, samt at tilgangen til filialer og mangelen på kreditthistorie gjør det vanskelig å komme inn i tradisjonelle bankkanaler.

For mobiloperatører som Telenor byr utviklingsland dermed på en gyllen mulighet for å tjene penger på andre ting enn bare mobilbruken.

Det er spesielt viktig i land som India og Pakistan, der marginene ofte er syltynne.

- Gjennom banksatsningen vår hopper mange dermed bukk over noen av de tradisjonelle måtene å tilby betaling på, sa Abraham Foss, sjef for finansielle tjenester i Telenor, til E24 i januar.

Grunnet noen regnskapsmessige endringer, står det ikke hvor mye finansvirksomheten i Pakistan bragte inn av penger til Telenor-kassen i fjor, men selskapet opplyser at tre prosent av omsetningsveksten på 17 prosent stammer fra dette.

Telenor viser til en undersøkelse gjort av Boston Consulting Group som konkluderer med at Pakistans bruttonasjonalprodukt kan øke med opp til tre prosent frem mot 2020, ved at befolkningen får tilgang til mobile bankløsninger.

Forsikring over mobil

For å sikre en sikrere og større omsetning i Asia og andre markeder, har Telenor også begynt å selge forsikringer over mobil.

E24 skrev i januar at Telenor har satt i gang en stor satsning for å tilby forsikringer til sine asiatiske kunder. Også på forsikringsfronten samarbeider Telenor med en annen aktør som tar ansvaret for selve produktet og risikoen knyttet til tap, mens Telenor står for distribusjonen.

Telenors sjef for finansielle tjenester, Abraham Foss, fortalte til E24 i januar at forsikringsproduktet først skal testes i Asia, men at Telenor også ser potensiale i de øst-europeiske markedene der mobilgiganten er tilstede.

- Her går vi skritt for skritt, sa Foss.

Les også

Telenor får trolig tilbake lisensmilliarderGiske på ny Asia-tur for å hjelpe TelenorTelenor sviktet AltinnTappet Telenor-sjefers datamaskinerTelenor-sjefen: - Myanmar nærmer seg beslutninger

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om