IKT-Norge hardt ut mot DNBs nettbanktrøbbel

IKT-Norge mener nettbanker må ha gode reserveløsninger som kan sikre drift dersom deler av systemet svikter. Finanstilsynet ber nå om skriftlig redegjørelse fra DNB, som følge av nettbanktrøbbelet.

UFF DA: DNBs dataproblemer fortsetter, i natt kom kunder hverken nettbank eller mobilbank, Vipps og kan heller ikke betale med DNB-kort på nett.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:,

Natt til torsdag skjedde det igjen – DNB-kunder møtte en nettbank i knestående.

Kritikken fra kunder hagler mot banken på sosiale medier, og nå reagerer også IKT-Norge.

– Nettbanker er å regne som samfunnskritisk infrastruktur. Det som nå skjer er ikke holdbart, da det kan skade forbrukerne, sier IKT-Norges administrerende direktør Heidi Austlid.

IKT-Norge er en interesseforening for digitale bedrifter og jobber med IKT-næringens rammebetingelser og digitaliseringspolitikk

– Vi som forbrukere må kunne stole på bankenes nettbanktjenester, sier Austlid.

Finanstilsynet reagerer

Med torsdagens problemer har Norges største bank vært ute av drift minst fem ganger denne måneden. Det får Finanstilsynet til å reagere.

– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sier direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen, gjengitt av NTB.

Nå ber tilsynet om en skriftlig redegjørelse fra banken.

Følgefeil

Torsdag morgen informerte DNB om at problemene er knyttet til at et av lagringssystemene til banken hadde gått ned i løpet av natten, noe som videre førte til en del andre feil.

Austlid sier at det må være et sikkerhetsnett på plass som sikrer mot at slike feil kan ta ned hele nettbanken.

Les også

DNB-ledelsens best betalte: Tjente fem mill. mer enn Rune Bjerke

– Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som gjør at når det ene systemet faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppetid, sier Austlid.

DNB sier at de forstår kritikken fra Austlid.

– Vi er helt enige i kritikken som går på at vi har hatt så mye nedetid, det er vi de første til å innrømme, sier informasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til E24.

– Det som har gått ned i lagringssystemet speiles i andre tilsvarende systemer, og følgefeilen her er en driftshendelse, så systemene fungere som de skal, men driftsstabiliteten er for dårlig det er vi helt enige i, sier han.

Ifølge IKT-Norge sjefen er det er uholdbart at DNB-kunder stadig må utsette betaling av regninger, eller andre tjenester som et resultat av at nettbanken ikke fungerer

– DNB definerer seg selv som digitalselskap, og da må deres bankløsninger fungere for oss forbrukere – når vi trenger det, sier Austlid.

– Vårt viktigste salgsvindu

På sine egne Facebook-sider kommer DNB-kundenes ufiltrerte vrede frem, og Dalsbø innrømmer at alle problemene er negativt for bankens rykte.

Foto: Skjermdump Facebook/DNB

– For oss er nedetid helt uakseptabelt, og noe vi vil gjøre alt for å unngå. Nettbanken er vår viktigste salgsvindu så for oss er det krevende med hensyn til omdømme, men det får også økonomiske konsekvenser, sier Dalsbø.

Også Austlid mener at banken fort kan tape omdømme på alle problemene, men sier hun tror at DNB tar problemene på alvor, noe Dalsbø også forsikrer om at banken gjør.

– Vi har blant annet gjort en rekke tiltak for å få nettbanken mer stabil, og flyttet mange av våre tjenester inn i et nytt datasenter, og driver kontinuerlig oppgradering av systemet, sier han.

Før jul ble det kjent at DNB skulle ansette 100 personer i bankens IT-avdeling i løpet av 2017, Dalsbø forteller at dette er en del av satsingen for å gjøre nettbanken bedre.

– Dette er et resultat av at vi ser at vi trenger bedre bemanning, sier han.

For kontantfritt samfunn

– Mange i sosiale medier lurer på hvordan DNB kan være for et kontantfrittsamfunn, all den tid dere har problemer med IT-løsningene for betaling osv.

– Det er flere grunner til at vi er for et kontantfritt samfunn. Et kontantfritt samfunn har mange fordeler, blant annet tatt i betraktning at kontanter er sterkt kostnadskrevende. Det krever mye folk for å håndtere det. Det er mye sikrere ikke å bruke kontanter. Da kan man heller ikke skjule penger fra skattemyndighetene, lister han opp av fordeler, før det kommer et men:

– Men, vi er helt enige i at om skal vi ha kontantfritt samfunn, må vi ha IT-løsninger som fungerer. Det er vårt ansvar for å sørge for at det fungerer, sier Dalsbø Korsberg.

Les også

Systemtrøbbel for DNB

Les også

Flere butikker kan åpne for mobilbetaling

Les også

– De ruster seg for krig

Her kan du lese mer om