Fjordkraft har sikret seg 50.000 mobilkunder
Rett før Fjordkraft kan feire at mobilsatsingen har blitt ett år gammel, kan selskapet markere at de har passert 50.000 mobilkunder.
Det er knapt gått ett år siden Fjordkraft den 25. april i fjor lanserte sin egen mobilvirksomhet. Målet er å ha 200.000 kunder i 2020.
– Vi gikk inn i dette markedet for å være en uavhengig utfordrer til Telia og
Telenor med billig mobiltelefoni og ekstra lave priser for våre strømkunder.
Dette viser at vi har truffet med vårt tilbud. Med to nærmest enerådende aktører
var mobilbransjen overmoden for konkurranse, sier adm. direktør Rolf Barmen i
Fjordkraft, i en børsmelding.
Rekrutterer blant strømkundene
Strategien til Fjordkraft er å bruke salgsapparatet sitt fra strømmarkedet for å kapre så mange kunder som mulig inn til mobilsatsingen. Ifølge selskapet selv bor det en million mennesker i de husholdningene som får strøm fra selskapet, og som altså kan få mobiltilbud også.
Med det annonserte oppkjøpet av Trønderenergi øker dette til 1,3 millioner mennesker.
– Da vi gikk inn i mobilmarkedet tok vi utgangspunkt i det vi allerede kan.
Fjordkraft er en kjent og synlig merkevare og vi har et stort og dyktig
kundesenter. Dermed har veien vært kort for oss til å bli en mobilleverandør, sier Barmen.
Med 50.000 kunder er Fjordkraft dermed jevnstore med konkurrenten Komplett Mobil, som også har vokst betydelig siden oppstarten. I tillegg har Chili Mobil kapret den tidligere Chess-sjefen og satser nå for fullt på å vokse.
Disse aktørene representerer et utvalg av de selskapene som utfordrer Telenor og Telia, men de har fortsatt mye å gå på før de nærmer seg de store.
Ice hadde ifølge offisiell statistikk 293.000 abonnenter ved utgangen av første halvår i fjor, og har siden kjøpt 40.000 Hello-kunder til i fjor høst.
Telenor hadde ved utgangen av første halvår i fjor rundt 2,8 millioner kunder, mens Telia hadde i overkant av 2,0 millioner, ifølge Nkom-statistikken.