Vårslepp av avis-apper

Slipp paddene løs, det er vår. Det er holdningen i mediehusene etter at Aftenposten kom på brett i går.

TANTE PÅ BRETT: Aftenpostens første nettbrett-utgave kom ut i går – over 151 år etter den første papiravisen. Midt på brettet: Aftenpostens sjefredaktør Hilde Haugsgjerd.

Trond Solberg,
  • Frank Ertesvåg
Publisert:

- 18 av våre aviser kommer med sine iPad-versjoner før sommeren, sier IT-direktør Tom Lekang i A-pressen til VG.

Edda-avisene Drammens Tidende og Fredriksstad Blad er allerede på iPad. Mediehuset satser på at 10 andre av dagsavisene deres følger etter med egne app-er i løpet av våren.

Både A-pressen og Edda-konsernet mener deres lokalaviser er nødt til å være til stede på de plattformer som folk bruker. Og alt skal være betalingsbasert, ifølge IT-direktør Tom Lekang i A-pressen og utviklingsredaktør Geir Bakken i Edda..

Klokken 05.00 onsdag morgen var Aftenposten klar med sin første iPad-utgave.

- Skal gi oversikt

- Vi skal gi leserne en oversikt over det vesentlige i nyhetsbildet, levert med en brukeropplevelse som utnytter de mulighetene som ligger i iPad gjennom navigasjon, multimedial fortellerteknikk, video og billedserier. Men vi vil være tydelige på å innfri lesernes forventninger om at det er Aftenpostens kvalitet som ligger i produktet, sier sjefredaktør Hilde Haugsgjerd til egen avis.

Mens VG+ og Aftenposten har opprettet egne iPad-desker, må mange lokalaviser basere seg på en mer automatisert tilrettelegging av brettstoffet.

Automatisering

- De må nok klare seg med de ressursene de har. Derfor ser jeg for meg at innholdet i stor grad må baseres på automatisert formatering, sier Lekang i A-pressen.

Eddas utviklingsredaktør Geir Bakken, sier flere av mediehusets aviser venter på nødvendige godkjennelser fra Apple for å gå på iPad.

- Om noen få uker vil vi ha etablert alle våre E-aviser på iPad og iPhone, sier Bakken til VG.

Schibsted/Media Norge-avisene er på iPad med VG og Aftenposten.

- Aftenposten er piloten. De andre ser an de erfaringene Aftenposten høster og har et halvårs-perspektiv på sine egne iPad-planer, sier kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Schibsted til VG.

Les flere nyheter på E24 Media

Flere artikler

  1. Aftenposten legger ned aftenutgaven

  2. Aftenposten tett bak VG

  3. Vil ha iPad til samtlige ansatte

  4. Annonsørinnhold

  5. Lokalaviserslått ut av flom

  6. Økonom: – Mediehusene nærmer seg en smertegrense