Bertel O. Steen kjøper Citroën Norge

Citroën har slitt i Norge de senere årene, men nå skal Norges nest største bilimportfirma, Bertel O. Steen, få merket på veien igjen.

CITROËN I NYE HENDER: Jan Pettersen, til venstre, blir daglig leder i Citroën, til høyre Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. Foran en Citroën C4 Cactus.
Publisert: Publisert:

– Vi har kjøpt 100 prosent av Citroën Norge, fortalte Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen, på en hasteinnkalt pressekonferanse torsdag formiddag.

Fra før av har Bertel O. Steen importen av bilmerkene Mercedes-Benz, Smart, Kia, Fuso og Peugeot, sistnevnte er en del av PSA, som også eier Citroën.

Forhandlingene mellom PSA og Bertel O. Steen ble påbegynt i juni i fjor og satt fart mot slutten av 2014. Selskapet er i dag Norges nest største bilimportfirma, etter Møller-gruppen.

Les også

Møller-gruppen: - Vårt beste år

Det skal ha vært flere aktører som har vært i forhandlinger om å ta over Citroën-importen i Norge, og det hele skal ha vært satt i gang av PSA.

Maarud sier til E24 at de har blitt enige om å ikke offentliggjøre kostnaden av kjøpet.

Avtalen skal ha kommet i havn onsdag, og nå gjenstår det at oppkjøpet godkjennes av konkurransetilsynet, noe de anser som en formalitet, det vil trolig skje i månedsskiftet april mai.

Øke markedsandelen

– Vi skal bli Norges beste bilhus. Målet er at vi skal ha en markedsandel som er over 20 prosent innen 2018. Citroën blir et viktig element for oss å skaffe oss det, sa Maarud.

Før oppkjøpet hadde Bertel O. Steens bilmerker en markedsandel i Norge på cirka 13 prosent, med Citroën blir den rundt 16. Citroën har de siste årene slitt i Norge, og var i fjor nede på en markedsandel på 1,9 prosent i personbilsektoren.

Mer bilstoff på E24 BIL

– Vår ambisjon er å bringe den til fire prosent innen 2018, sa Maarud.

Citroën Norge omsatte i fjor for 722 millioner kroner, med et resultat på 10,4 millioner kroner.

De 20 ansatte ved Citroëns hovedkontor ved Lysaker i Bærum skal flyttes til Lørenskog.

Ny sjef

Jan Pettersen går inn som daglig leder i for Citroën, mens Julius Hrasko, som har hatt stillingen før oppkjøpet, skal inn i en rolle i moderkonsernet PSA.

Pettersen skulle egentlig ha pensjonert seg etter 38 år i Bertel O. Steen, de seks siste i Kia, men takket gladelig ja til å gå løs på Citroën.

– Det er jo litt spesielt. I stedet for å bli pensjonist, noe som jeg absolutt ikke har lyst til, får jeg nå muligheten til å bygge opp Citroën i Norge. Det blir kjempespennende. Vi skal bygge på erfaringene vi har fra Kia, og da må vi starte med oss selv, med organisasjonen og bygge videre på kompetansen de har med seg, sa Pettersen.

Han understreket at forhandlernettverk er "alfa og omega".

– Vi må etablere nye forhandlere. Citroën bør ha 60 forhandlere og vi må tette 15 åpne distrikter.

I dag har Citroën 49 forhandlere, mens Bertel O. Steen fra før av har 134.

– Med dette mener jeg at vi nå har det bredeste nettet i Norge, sa konsernsjef Maarud.

Da Pettersen begynte med Kia hadde de 26 forhandlere, nå er det 60.

De utelukker ikke at det kan bli noen felles butikker for Peugeot og Citroën, men sier at det er altfor tidlig i prosessen til å kunne si noe konkret, men i utgangspunktet ønsker de et separat nettverk for Citroën.

Strategien fra PSA for fremtiden er at Citroën skal være merket for folk flest, det billigste, så skal Peugeot være der Volkswagen er, mens DS–Citroëns nye premiummerke–skal legge seg mot Audi.

Slik skal det også være i Norge.

Les også

Bertel O. Steen fortsetter å rekruttere fra Møller-gruppen

Les også

Bertel O. Steen forbereder seg på tøffere tider

Les også

Endelig, en rar Citroën

Publisert:
Gå til e24.no