Verdens første selvkjørende drosje er på veien i dag
Et selskap i Singapore har kommet konkurrentene i forkjøpet. Torsdag plukker det opp passasjerer i selvkjørende drosjer for aller første gang.
SATSER: Innen året er omme skal selskapet NuTonomy ha titalls førerløse drosjer på veiene i Singapore.
Selskapet nuTonomy har testet selvkjørende biler siden april, men det er først torsdag at bilene skal testes med passasjerer på offentlige veier, skriver Financial Times.
NuTonomy kommer dermed i forkjøpet av Uber og Volvo som har varslet at deres første førerløse drosjer vil rulle på gatene i Pittsburgh i USA i september.
Et knippe personer har fått tilgang til en mobilapplikasjon som lar dem bestille tur med bilene. I hver bil sitter imidlertid en ingeniør fra selskapet klar til å gripe rattet dersom det skulle bli nødvendig.
I normal trafikk
Uber, Volvo, Google, Tesla har allerede testet førerløse biler på veiene, men nuTonomy-bilene er de første som skal plukke opp passasjerer.
Testen skjer på et 6 kilometer langt veinettverk i området One North i Singapore, der en rekke teknologibedrifter og forskningsinstitusjoner holder til. Forsøket gjøres med seks biler. Bilene skal kjøre i normal trafikk og både på tungt trafikkerte og mindre trafikkerte veier.
(Saken fortsetter under bildet.)
SIKKERHET: En ingeniør fra nuTonomy sitter klar til å gripe rattet dersom noe uventet skulle skje i løpet av testen.
Innen året er omme satser selskapet på å ha et titalls førerløse testdrosjer på veiene. Den kommersielle kjøringen skal etter planen starte i 2018.
Vil ha busser i Oslo
De siste årene har en rekke store internasjonale aktører og bilprodusenter kastet seg inn i kappløpet om å utvikle selvstyrte biler.
Pokémon Go har mistet tolv millioner spillere
Teknologien gir store muligheter, og allerede i høst skal en selvkjørende el-buss komme til Bergen.
Ifølge Sysla Grønn må det imidlertid en lovendring til før bussen kan kjøre på norske veier.
Onsdag meldte dessuten Aftenposten at byrådet i Oslo ser førerløse busser som en løsning i fremtidens hovedstad.
Slike busser kan gjøre at Oslo unngår økning i personbiltrafikken når det skal bygges boliger i Gjersrud-Stensrud ved kommunegrensen. Den nye bydelen skal ha 25.000 innbyggere.
Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen mener bussene kan tas i bruk om to til fem års tid, og tror det.